Hej. Jag funderar på att sätta in Living connect istället för mina gamla danfoss termostater. Nu undrar jag om jag behöver byta ventilerna också? Ibland finns det adaptrar att sätta emellan men jag är tveksam till det eftersom elementen nog är nästan femtio år gamla. Jag ska försöka bifoga lite bilder så ni kan se vad jag menar. Jag har fotat några lite nyare men de flesta är av den gamla grå sorten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt befintliga ventilhus är RAV/RAVL, finns med 26 eller 36 mm hals om jag inte minns fel. Kanske hjälper dig i jakten på information om det finns adaptrar.
Jag personligen hade övervägt ett byte pg.a dess ålder, jag bytte i somras och hade då 4 st. dom läckte, då får du möjligheten till förinställning etc. på köpet. Alternativet att som minst byta packboxen.
http://heating.danfoss.com/PCMPDF/Servicehandboken v.2_VGISB207_Sep2014.pdf
Jag personligen hade övervägt ett byte pg.a dess ålder, jag bytte i somras och hade då 4 st. dom läckte, då får du möjligheten till förinställning etc. på köpet. Alternativet att som minst byta packboxen.
http://heating.danfoss.com/PCMPDF/Servicehandboken v.2_VGISB207_Sep2014.pdf
Det är i mitt tycke ett enklare jobb och är man bara nogran så borde det inte vara nogra bekymmer. Men gör det då värmen inte behövs efter som tidspressen är mindre då och om något skulle gå på tok så är det inte panik.
Tex som när vi hade en gamal ventil som läckte mycket och jag beslöt att byta alla de 3 gammla ventilerna när systemet endå var tappat. Ventil 1 och 2 inga problem men att få loss den sissta som satt rjält i spänn skappade problem. När jag slutligen fick loss den och skulle montera den ny konstaterades att det var en annan dimension på gänorna, den enda i hela huset som avvek och satt väl svåråtkommligt. Sen lördagseftermidag -5 ute. Han till jula 5 min innan stängningsdax och de hade rätt dim på lager men det var lite strässande.
Tex som när vi hade en gamal ventil som läckte mycket och jag beslöt att byta alla de 3 gammla ventilerna när systemet endå var tappat. Ventil 1 och 2 inga problem men att få loss den sissta som satt rjält i spänn skappade problem. När jag slutligen fick loss den och skulle montera den ny konstaterades att det var en annan dimension på gänorna, den enda i hela huset som avvek och satt väl svåråtkommligt. Sen lördagseftermidag -5 ute. Han till jula 5 min innan stängningsdax och de hade rätt dim på lager men det var lite strässande.
Klicka här för att svara