Hej

Jag undrar lite om det är någon som demonterat sitt gamla skorstensrör till oljepannan och hur lätt eller svårt det var.

Pannrummet är i källaren och går genom entréplanet och vinden upp på taket.

Anlitade ni någon eller gjorde det själv?

Kostnad?

Tack på förhand.

hej!

Först undrar man varför du vill ta bort röret. Det nämner du inte.
Och vad du tänker göra efter det röret är borta.

En oanvänd skorsten kan man få användning av för att dra rörledningar för solfångare, alltså sådana på taket som producerar varmvatten.

Hälsning

Röret går ända upp på taket och är, av fd husägaren, tätat med bly uppe på taket.

Varför jag vill ta bort det är därför det ramlar ned skräp (rostflagor?)/kondens som sprätter på golv och nya fjärrvärmecentralen.

Kan du inte bara sätta ett lock i botten och toppen?

Även jag tycker det är onödigt att demomtera

I och med rost (som jag tror) kommer det inte att samlas rost och kondens (vatten) i röret om jag stänger igen det?

Det är bara du syrasovaren som vet hur det ser ut med ditt skorstensrör. Du har inte beskrivit alls hur det är konstruerat. Det är bara du som vet. Forumsmedlemmarna vet inte det. T.ex. nämner du inte om det endast är ett plåtrör som passerar uppåt. Kanske löper röret i en murad murstock? Kanske har röret värmeisolering? Diameter på röret? Du nämner intet. Därför får du nog inga svar på din fråga.

Redigerat:
Du har så rätt. Lite trött idag efter 80mil i bil.

Det är ett 160mm järnrör som löper från källaren till taket. Går tillsammans med ventilationsrör och skorstensrör för öppenspisen och löper i en fyrkantig "plåttunnel" upp till vinden där isoleringen tar vid.

Det är ej isolerat förutom runtom röret från vind till skorstenshuven på taket.

Röret är igentäppt på taket med någon slags lock av bly men kondens och rostflagor ramlar ned till pannrummet.

Lite bättre förklarat, kanske! 😝

Bättre förklarat men inga svar. Haha!

Plugga det nere känns som lättaste lösningen då kan inte varm fuktig luft åka upp där.
Annars titta hur det är fäst längs vägen. Hur lång är din pipa? Rör sig rören om du rycker/slår på det?

Det jag vet som det sitter fast i är uppe i huven och i pannrummet där röret står (fastsvetsad) på ett stativ som står på golvet i pannrummet.
Rörets längd måste vara cirka 7-9meter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.