Vi flyttade in i vårt hus för 2 månader sedan och har sedan dess kört helt på el gällande uppvärmningen av huset. Det var nämligen rekommendationen från förra ägaren. Han var inget 'fan' av pellets brännaren som finns.
Nu i helgen körde vi igång pellets brännaren eftersom det finns 2 pallar pellets kvar.
Nu till 'problemet'. Det låter riktigt HÖGT!
Kaminen står i källaren/pannrummet och ljuden som hörs är ett högt rasslande ljud när pellets sugs in i brännaren. Ungefär som om det skulle vara grekiskt bröllop i källaren och alla gäster kastar/krossar porslin i golvet. Det andra oljudet är ett slags dånande.
Det luktar även som om man eldar i en kamin i hela huset.
Ska det verkligen vara såhär????
Nu i helgen körde vi igång pellets brännaren eftersom det finns 2 pallar pellets kvar.
Nu till 'problemet'. Det låter riktigt HÖGT!
Kaminen står i källaren/pannrummet och ljuden som hörs är ett högt rasslande ljud när pellets sugs in i brännaren. Ungefär som om det skulle vara grekiskt bröllop i källaren och alla gäster kastar/krossar porslin i golvet. Det andra oljudet är ett slags dånande.
Det luktar även som om man eldar i en kamin i hela huset.
Ska det verkligen vara såhär????
Kamin tror jag det är...
Nu har jag googlat...det är en panna såklart.
MEN jag hittar ingen bild på den typen vi har. Det är liksom en stor öppen behållare där man fyller på pelletsen. Från den går det ett långt rör till pannan/kaminen där det eldas.IcePrincezzz skrev:
(Svårt att förklara hur det ser ut).
Är bortrest så kan först ta bild på det hela imorgon.
Vi eldar också med pellets, så jag har hyfsad koll på det.
Tyst är ju inte en pelletsanläggning, utan normalt hör man ju när pelletsen matas fram från förrådet.
Sedan finns det system som använder vaccum för transport av pelletsen, och de kan ju väsnas rejält.
Tyst är ju inte en pelletsanläggning, utan normalt hör man ju när pelletsen matas fram från förrådet.
Sedan finns det system som använder vaccum för transport av pelletsen, och de kan ju väsnas rejält.
Det väsnas absolut när pelletsen dras in, det är själva rasslandet.GoForIt skrev:
Men dånar efteråt det bränns, är det normalt verkligen??
Dånar tycker jag väl inte att det gör.
Normalt är det ju när pelletsen matas fram, och sedan hör man ju dovt hur fläkten i pelletsbrännaren går..
Men vi behöver som sagt mer information om vad det är du har i pannrummet..
Normalt är det ju när pelletsen matas fram, och sedan hör man ju dovt hur fläkten i pelletsbrännaren går..
Men vi behöver som sagt mer information om vad det är du har i pannrummet..
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Här kommer bilder på pannan. Det är visst en kombipanna..
Det som bekymrar mig mest är nog röklukten. Det luktar i HELA huset (vi har öppet ner till källaren nämligen). Kan inte det vara farligt? Och ska det verkligen lukta som om man eldar inomhus?
Vem ska jag kontakta i detta ärende??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det som bekymrar mig mest är nog röklukten. Det luktar i HELA huset (vi har öppet ner till källaren nämligen). Kan inte det vara farligt? Och ska det verkligen lukta som om man eldar inomhus?
Vem ska jag kontakta i detta ärende??
Tack! Sotaren kontaktad samt den som installerade pannan 2003. Den behövs nog servas också...ägaren svarade nyss att de inte gjort något på 3 år......Rikard Gjersvold skrev:
Ryker det in så är det nog något i rökgången eller ett spjäll som är stängt. Men har pannan ej använts på tre år så skall det nog till en besiktning av skorsten/panna före den används, det gör sotaren. Oljudet vid drift kan vara lager i fläkten som är dåligt? Pelletsskruvens ljud kommer man inte undan, men själva brännaren skall inte låta speciellt mycket under drift.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden