Hallå gott folk! Har ett litet dilemma,

Köpte min pappas hus nyligen och han bilade ut hela gillestugan och lade in vattenburen golvvärme ca 30m2 Nu är problemet att termostaten sitter ~35 cm från kaminen i form av keddyinsats.

Så problemet är att varje gång jag eldar för att få lite skön värme så stänger golvvärmen ner, plattan blir kall och när elden brunnit ut, värmen försvinner så hoppar ju golvvärmen igång igen, men nu måste den värma hela plattan igen, vilket kostar mera varje gång än vad man tjänar på att få lite skön värme från eldningen.

Shuntsystemet sitter i pannrummet så han har borrat hål igenom väggen och dragit fram termostaten till gillestugan, sedan fyllt igen hålet med murbruk/puts/fix och målat över allting så det ska se snyggt ut.

Så vilka alternativ har jag för att kunna ha golvvärmen på konstant, samtidigt som jag eldar för att få varmare både i källaren och på ovanvåningen?
Värmer huset med Nibe Fighter 2025 i form av vatten/vattenvärme pump

1. Bygga någon liten låda med isolering och stoppa in termostaten (ser ut som en co2 patron)
2. Gröpa ur hålet och dra ur termostaten och låta den hänga i pannrummet?
3. Låta skiten sitta och aldrig mera elda? :(

Flera tips?

Montera sensorn mot returslangen från slingan. Isolera runtikring. Då blir golvvärmen oberoende av kaminen.

largab skrev:
Montera sensorn mot returslangen från slingan. Isolera runtikring. Då blir golvvärmen oberoende av kaminen.
Det betyder alltså att jag måste dra ut sensorn tillbaka in i pannrummet och montera den på returen.. Hade gärna sluppit karva sönder väggen, men det kanske är det smartaste. Vad bör jag isolera med?

Hej slaffe,

Jag antar att du inte vill snacka med farsan, annars kan du fråga honom, som har byggt systemet.

Feltänkt där:
När din golvvärmen är på, då är hela golvplattan uppvärmd till en viss temperaratur. Om golvvärmen stängs av, då svalnar golvplattan. Du kan alltså tillgodagöra dig den kvarvarande ackumulerade värmen i golvet. Men efter det du stängt av golvvärmen, så förbrukar den inte ett kvatt energi. Du sparar alltså energi under den tid golvvärmen är avstängd. När du sedan sätter på golvvärmen åtgår viss energi för att hela golvplattan ska komma upp i temperatur, ja det gör det. Men den energin får du ju ut ur golvplattan varje gång du stänger av golvvärmen. Det är ingen energiförlust, som du tror.

Du minskar alltså energiåtgången från ditt ordinarie värmesystem genom att elda i kaminen. Så visst lönar det sig att elda i kaminen. Visst, det är ett besvär att elda i kamin jämfört med automatisk golvvärme.

Mäter inte termostaten för golvvärmen rumstemperaturen?
Vad mäter den termostaten idag?
Temperatursensorn ser ut som en CO2-patron, säger du, då är det nog kapillärtemperaturkänselkropp.

Lägga en isbit vid temperaturkänselkroppen. Skärma av den direkta värmestrålningen från kaminen med alu-folie. Fuktat papper på temperaturkänselkroppen, vilket kommer att hålla den svalare än rumstemperaturen, pga vattenavdunstningen, viss tid tills allt vatten i pappret har avdunstat.

Går det inte att låsa shunten i sitt läge, strax innan du börjar elda?
Alltså stänga av automatiken/elektroniken.

Intressant vatten-vatten-värmepump. Har du slingor för värmepumpen nerlagda i en sjö?

Redigerat:
Har inte en Push12 ett vanligt termostatvred som du bara kan ta bort och då står ventilen helt öppen.
Har en sådan äldre Push som styr två badrum och den monterades aldrig någon termostat på.

Arnodt skrev:
Hej slaffe,

Jag antar att du inte vill snacka med farsan, annars kan du fråga honom, som har byggt systemet.

Feltänkt där:
När din golvvärmen är på, då är hela golvplattan uppvärmd till en viss temperaratur. Om golvvärmen stängs av, då svalnar golvplattan. Du kan alltså tillgodagöra dig den kvarvarande ackumulerade värmen i golvet. Men efter det du stängt av golvvärmen, så förbrukar den inte ett kvatt energi. Du sparar alltså energi under den tid golvvärmen är avstängd. När du sedan sätter på golvvärmen åtgår viss energi för att hela golvplattan ska komma upp i temperatur, ja det gör det. Men den energin får du ju ut ur golvplattan varje gång du stänger av golvvärmen. Det är ingen energiförlust, som du tror.

Du minskar alltså energiåtgången från ditt ordinarie värmesystem genom att elda i kaminen. Så visst lönar det sig att elda i kaminen. Visst, det är ett besvär att elda i kamin jämfört med automatisk golvvärme.

Mäter inte termostaten för golvvärmen rumstemperaturen?
Vad mäter den termostaten idag?
Temperatursensorn ser ut som en CO2-patron, säger du, då är det nog kapillärtemperaturkänselkropp.

Lägga en isbit vid temperaturkänselkroppen. Skärma av den direkta värmestrålningen från kaminen med alu-folie. Fuktat papper på temperaturkänselkroppen, vilket kommer att hålla den svalare än rumstemperaturen, pga vattenavdunstningen, viss tid tills allt vatten i pappret har avdunstat.

Går det inte att låsa shunten i sitt läge, strax innan du börjar elda?
Alltså stänga av automatiken/elektroniken.

Intressant vatten-vatten-värmepump. Har du slingor för värmepumpen nerlagda i en sjö?
Vad ska jag fråga pappa om menar du? Har har byggt systemet, men han visste inte vad som var bäst att göra. Hans förslag var att dra ut känselkroppen och ha i pannrummet.
Hålla på och fippla med isbitar när jag ska elda är inte aktuellt, tack för tipset! :) Rättelse, luft/vatten-värmepump är det jag har, skrev lite för snabbt där.
Push 12:an jag har har både ett vred och en känselkropp. Jag vet inte hur det fungerar riktigt, Men öppnar jag termostatvredet max så rusar ju varmvatten som är över 30´c i slingorna och då riskerar betongen/flytspacklet spricka (detta sade min far) Nu har jag vredet ställt på 29, exakt hur varmt vatten som shunten skickar ut i slingornaq är jag osäker på, jag vet inte riktigt vad varje steg på vredet betyder.

Har kikat igenom manualen och kollar på deras hemsida men hittar inget som kan förklara riktigt.
Varför är det både att vred och en känselkropp?

Jag har som sagt inte tänkt använda kamin som den primära värmekällan, men jag tycker det är väldigt behagligt att göra en brasa i källaren så värmer den gillestugan och värmen stiger upp från källaren och värmer väldigt mycket yta på ovanvåningen.

Men att elda för att sedan värma upp plattan igen känns och syns på elförbrukningen att det är inte ekonomiskt.

Jag tror att du missförstår systemet. Känselkroppen styr termostatratten. Termostatratten användas inte för att begränsa tempen i slingan utan det gör man med en fast strypning där man ställer in hur mycket nytt varmt vatten som ska släppas in och sedan cirkulerar man runt vattnet i golvvärmeslingan, dvs man blandar in nytt varmt vatten i slingan så man får rätt temperatur. Jag utgår nu från vår lite äldre Push men funktionen bör vara ganska lika.
Du kan då ställa in hela ditt värmesystem så att det blir jämn genomströmning för vattenvärmepumpar fungerar bäst då.

Redigerat:
slaffe skrev:
Det betyder alltså att jag måste dra ut sensorn tillbaka in i pannrummet och montera den på returen.. Hade gärna sluppit karva sönder väggen, men det kanske är det smartaste. Vad bör jag isolera med?
Nej, köp en ny termostat och montera i pannrummet. Låt den gamla sitta kvar eller klipp bort. Dock så kommer rumstemp variera lite, men effektbehovet är ganska konstant i källare. Men som annan skrev, du förlorar ingen energi genom att elda. Du sparar alltid genom att elda. Det enda "problemet" är att plattan kanske svalnar något.

Krilleman
Konstantflöde uppnås med handratt om sådan finns att köpa till termostaten.

Man kanske inte önskar ha fullflöde men samtidigt inte vilja ha termostat-funktionen.

• Gilla
Nils Peter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.