P
Plutus: Du behöver en termometer som du kan mäta rörens temperatur med, om alla slingor får samma returtemperatur när alla slingor är öppna samtidigt så har du en ganska bra injustering
1 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Ja troligen vill du ha styrning. Det är ofta en elektronikburk, typ 20x20 cm stor. Sitter nog oftast inte i själva fördelarskåpet. Du kan behöva planera plats för den, ex. bakom en inspektionslucka. Den behöver elsörsörjning, och till den kommer det signalkablar från rumstermostater. Från den går det signalkablar till manöverdonen till slingorna, donen sitter på fördelaren inne i
1 svar · 2,2k läst
S
stoffe88: Tack, ser ut att stämma med dokumentet jag hittade.
5 svar · 2,8k läst
·
P-plats
P-plats: Problemet löst! Idag hade jag en rörmokare här som kollade på mitt problem och efter lite klurande hittades felet. Tydligen har det aldrig fungerat riktigt sen radiatorn monterades i slutet av 70-talet! Det fanns inga hål i Banjobulten innanför ventilen så det fanns näst in till ingen cirkulation i radiatorn... Nu är det så varmt och gott på toan!
7 svar · 1,4k läst
·
J
Josth: Ser ut som det är 230 V där. Akta fingrarna! Reglerar väl värmen i rummet eller huset.
1 svar · 635 läst
·
FreQa
FreQa: Ingen synlig sten som är flyttad. Ska kolla tilluftsröret. Kan tänka mig att askhinken är överfull...
2 svar · 1,6k läst
·
C
Cicciak: Tack.
6 svar · 1,1k läst
C
6 svar · 1,1k läst
A
aenget08: Svaret blir RSK 1840009, Mutter med kona för 15mm rör och en förminskning från 18mm till 15 Anledningen till att jag inte fick tag i rätt mutter+kona var att en stor näthandlare hade fått till fel uppgifter i sin on-line katalog... Uppgifterna i katalogen stämmer numera
1 svar · 772 läst
·
Bödde
Bödde: Tack!!!
2 svar · 1,3k läst
·
K
Kallebo: Är det någon som har en länk till en effekttabell över radiatorer utan konvektionsplåt sk. TP10/TP20? Skillnaden mellan TP22 och TP21 är ju ca 25% kan man anta att effekten sjunker ungefär lika mycket mellan TP21 och TP20?
0 svar · 1,3k läst
M
MattisH: Återkoppling... Ingen golvvärme blev det. Fullkomligt bortkastade pengar skulle det vara, iaf på ovanvåningen. De gamla radiatorerna gör sitt jobb fint och källaren värmer upp bjälklaget så golvet är aldrig kallt. Men i källaren däremot, men då behöver jag ta upp plattan, byta isolering och gjuta nytt.. Ett projekt för framtiden, far far away :)
50 svar · 19,6k läst
·
A
Atom: Alla golv i hårda material är hårda att gå på om man går barfota eller i hårda (i sola) skor. Vi har löst detta med badtofflor. Extremt mjuka att gå med...
17 svar · 3,5k läst
·
A
Atom: [citat] Det fungerar bra.
11 svar · 2,3k läst
·
A
Atom: Fota pumpen...
23 svar · 4,0k läst
E
epw: Problemet med stoppet i kanalen är löst. Däremot så är det storleken som nu är problemet. Pipan håller bra storlek i ca 4 av 6 meter men sedan svänger pipan av och övergår i storleken 145*120 ungefär. Denna kanal har förmodligen tidigare bestjänat en vedspis i gamla köket på 40-talet.
7 svar · 10,6k läst
·
H
Hammarfall: Jag har strypt till sovrummet. De andra två rummen + handdukstorken står på max, och det funkar bra +- några grader. Givaren vill jag ha i vardagsrummet, får ej mycket dol dit och kaminens värme når knappt dit. Vill ha jämnast temp där och i matbordet, som får mycket sol och grillas lätt där. Jag håller på att ta in offerter för bergvärme till till svärmor, och hans inställning
7 svar · 2,1k läst
·
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: Jag har en modifierad fläktluftkylare på 3kw i tvättstugan, helt perfekt! Har en http://www.carrierab.se/produkter/flaektkonvektorer/42n-konsol-vaegg-takmonterad,-med-eller-utan-hoelje.aspx i garaget, som värmer 50m2 till 28 grader helt själv
7 svar · 15,4k läst
Lattematte
Lattematte: Ack-tank skulle det stå :)
75 svar · 13,5k läst
·
B
Byggmarodören: Tack för svar! Du har helt rätt i att det blir lättare att dra rören genom isoleringen om det är färre anslutningspunkter, så det ska jag ändra. Vi har hittat en acktank som passar huset väldigt bra, 1400L och långsmal (2200 hög och 950 i dia). Inkl frakt har jag fått ett pris på knappt 8000:- med de anslutningarna, så jag tror inte jag kan hitta nåt bättre. Det blir lite
2 svar · 3,0k läst
·
P
penrik: http://www.thermotech.se/Golvvaerme/Elpannor/Elpanna-2-kW där fanns ju lösningen på allt. gick på ca 8k. Luft lät spännande också, men tror det är för liten diameter för att ens fundera på det.
10 svar · 1,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Det är skruvanslutning åt båda hållen, så det borde ju inte vara så svårt att byta. Det jobbiga kan vara att hitta var du skall stänga av vattnet, så du inte tömmer ut det lilla grundvatten vi har kvar. Kolla hos Rinkaby Rör om du hittar någon ersättning, men var noga med att mäta dimensioner på gängan! http://www.rinkabyror.se/ //En annan amatör
1 svar · 1,5k läst
·
Myhran
Myhran: mp-4 är den jag siktat in mig på men även kollat på bevisab elpanna någon som kör dessa o vad är omdömmet
0 svar · 1,7k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Jag tänker att bypasspjället borde göra det möjligt att styra hur mycket av hettan i rökgaserna som går till värmesystemet respektive går genom skorstenen? Helt klart vore det lämpligt om jag kunde få över mycket av värmen från hetvattnet till bastun. Ingen dumpvärme planerad direkt, förutom att okynnesduscha eller tappa upp ett badkar, den tekniken fick jag nån gång använda i
13 svar · 6,7k läst
·
hsd
hsd: .....zinkblock ,ska få tjäravlagringar att korna sig och lossna Men hör med sotaren, de har erfarenhet
4 svar · 1,3k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Håller helt med TotalControl. Besvärligt att blanda två olika system och dessutom fult med radiatorer och värmen blir skön och bra med bara golvvärme.
4 svar · 12,7k läst
Raptor50
Raptor50: Håller nog med Avemo här.. VP är nog alltid mer effektivt än en elpanna.. Vilken framlednings temperatur du borde ha beror nog lite på vilken typ av element du har. Jag har 1,5" rör till dom flesta i huset jag köpte förra året, och min panna ligger på 35-40 grader, då har jag mer än nog värme i huset.. Pellets brännaren (20Kw roslagsbrännare) har jag fått ställd så att den drar
5 svar · 4,5k läst
A
A-Man_08: Alla returerna är kalla. Dom skulle dyka upp idag men kom aldrig, väntade 2 timmar i onödan.
2 svar · 1,1k läst
J
Josth: En gissning är att 50 W/kvm räcker, dvs 1750 W när det är som allra kallast ute på vintern.
1 svar · 1,1k läst
J
Ctc
Josth: Kanske lite lättare att få svar från någon som kan detta på varmepumpsforum.com under cTc: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=39.0
1 svar · 728 läst
SSSS
SSSS: Om jag väljer att köra på en slinga kommer jag att behöva en golvvärmefördelare då? Eller kan jag bara koppla in slingan direkt på elpannan? Planerar att köpa någon av pannorna nedan om jag får tag på en bättre beg. http://www.nibe.se/produkter/elpannor/NIBE-EVC-13/ http://www.thermotech.se/Golvvaerme/Elpannor/Elpanna-2-kW http://www.varmebaronen.se/mp4-mini-elpanna/
7 svar · 5,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.