M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Hej!
Ska någon gång utöka vårt vattenburna system, som jag redan ställt lite frågor om.
Men jag har kommit fram till att jag förmodligen kommer måla alla synliga rör.
Funderar därför på att köra på genomgående i elförzinkat eftersom det ändå inte kommer synas.
Idag har jag bara en 22mm stam som är i koppar.
Framförallt ser jag stora ekonomiska fördelar för stammarna då t ex 35mm EF kostar 74:-/m jämfört med 240:-/m.
Kommer behöva en del 22mm och lite 35mm.
Kör med glykolfyllt (30-35%) slutet system mot värmepump.
Är det några direkta nackdelar med EF kontra koppar?
Klämringskopplingar ser ju ut att vara mässing, men är dem det? Tänker framförallt på de ställen där koppar och stål kan tänkas möta varandra.
Vet att det finns tidigare frågor i ämnet, men de besvarade inte riktigt mina frågor. Men får be ursäkt till dem som ser detta som en onödig tråd
Ska någon gång utöka vårt vattenburna system, som jag redan ställt lite frågor om.
Men jag har kommit fram till att jag förmodligen kommer måla alla synliga rör.
Funderar därför på att köra på genomgående i elförzinkat eftersom det ändå inte kommer synas.
Idag har jag bara en 22mm stam som är i koppar.
Framförallt ser jag stora ekonomiska fördelar för stammarna då t ex 35mm EF kostar 74:-/m jämfört med 240:-/m.
Kommer behöva en del 22mm och lite 35mm.
Kör med glykolfyllt (30-35%) slutet system mot värmepump.
Är det några direkta nackdelar med EF kontra koppar?
Klämringskopplingar ser ju ut att vara mässing, men är dem det? Tänker framförallt på de ställen där koppar och stål kan tänkas möta varandra.
Vet att det finns tidigare frågor i ämnet, men de besvarade inte riktigt mina frågor. Men får be ursäkt till dem som ser detta som en onödig tråd
ELF rör använder man i dom flesta värmeinstallationerna idag (synligt) på byggen idag! Dessa rör har samma egenskaper som koppar.
Kör med vanliga klämringskopplingar alt. pressa med samma fabrikat som rören. Tänk på att maskinen ska vara kalibrerad under senaste året och V eller M käft! Båda varianterna är godkända.
Om du väljer klämring så köp vatette och följ monteringsanvisningen slaviskt! Bättre koppling med tydliga instruktioner får du leta efter.
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf
Kör med vanliga klämringskopplingar alt. pressa med samma fabrikat som rören. Tänk på att maskinen ska vara kalibrerad under senaste året och V eller M käft! Båda varianterna är godkända.
Om du väljer klämring så köp vatette och följ monteringsanvisningen slaviskt! Bättre koppling med tydliga instruktioner får du leta efter.
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Tack Krilleman, man kan alltid lita på att du dyker upp! 
Med ELF menar du elförzinkat antar jag, bara jag som använde fel förkortning förut kanske?
I alla fall - man riskerar inte galvanisk korrosion genom att blanda koppar och ELF så länge man använder mässing i mellan?
Har googlat mig halvt tokig på galvanisk korrosion men väldigt lite berör ELF/stål och koppar. Radiatorer är ju också tillverkade i stål/plåt och varenda panna i världen (typ) har ju kopparledningar internt, så då skulle man aldrig kunna använda ELF.
Enligt vissa kan man blanda koppar och ELF utan problem, enligt andra så kan man kapa röret och spruta ut vattnet på golvet direkt för så dåligt är det.
Säker vatten berör så klart inte ämnet så vitt jag kunde hitta. Hade det vart så farligt att blanda, så hade det ju (iaf i mitt huvud) varit strängt förbjudet i deras föreskrifter?
Med ELF menar du elförzinkat antar jag, bara jag som använde fel förkortning förut kanske?
I alla fall - man riskerar inte galvanisk korrosion genom att blanda koppar och ELF så länge man använder mässing i mellan?
Har googlat mig halvt tokig på galvanisk korrosion men väldigt lite berör ELF/stål och koppar. Radiatorer är ju också tillverkade i stål/plåt och varenda panna i världen (typ) har ju kopparledningar internt, så då skulle man aldrig kunna använda ELF.
Enligt vissa kan man blanda koppar och ELF utan problem, enligt andra så kan man kapa röret och spruta ut vattnet på golvet direkt för så dåligt är det.
Säker vatten berör så klart inte ämnet så vitt jag kunde hitta. Hade det vart så farligt att blanda, så hade det ju (iaf i mitt huvud) varit strängt förbjudet i deras föreskrifter?
ELF var slarvigt att skriva av mig. Det är mer "rörslang" för elförzinkade stålrör.
(Det är ju midsommar
)
Du kan blanda stål och koppar utan bekymmer. I alla fall med klämringskopplingar. Precis som du skriver så är massor med radiatorer kopplade med kopparrör. Skulle detta vara en dålig lösning skulle massor med radiatorer läcka nu då man uteslutande kopplade värmesystem med koppar innan dessa elförzinkade rör kom ut på marknaden.
Men när det kommer till ämnet att pressa en elförzinkad stålmuff direkt på kopparrör så har jag inte hittat något skrivet i text. Men vi hade ett bygge för ett tag sen där just denna operation var nödvändig. Jag ringde våran säljare på Geberit (fd manessman och ägare till originalpatentet som för övrigt är svenskt!!) och enligt han så var det inga problem. Så det fick bli på det sättet och vad jag vet är dessa skarvar fortfarande täta.
Säkervatten berör endast fördelningsskåp på värme, inget annat för just ämnet värmesystem. (Men det sägs att det kommer att komma)
Du kan blanda stål och koppar utan bekymmer. I alla fall med klämringskopplingar. Precis som du skriver så är massor med radiatorer kopplade med kopparrör. Skulle detta vara en dålig lösning skulle massor med radiatorer läcka nu då man uteslutande kopplade värmesystem med koppar innan dessa elförzinkade rör kom ut på marknaden.
Men när det kommer till ämnet att pressa en elförzinkad stålmuff direkt på kopparrör så har jag inte hittat något skrivet i text. Men vi hade ett bygge för ett tag sen där just denna operation var nödvändig. Jag ringde våran säljare på Geberit (fd manessman och ägare till originalpatentet som för övrigt är svenskt!!) och enligt han så var det inga problem. Så det fick bli på det sättet och vad jag vet är dessa skarvar fortfarande täta.
Säkervatten berör endast fördelningsskåp på värme, inget annat för just ämnet värmesystem. (Men det sägs att det kommer att komma)
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Hur kommer det sig att man var tvungen att pressa med ELF när röret ändå var i koppar? Låter märkligtkrilleman_215 skrev:ELF var slarvigt att skriva av mig. Det är mer "rörslang" för elförzinkade stålrör.(Det är ju midsommar
)
Du kan blanda stål och koppar utan bekymmer. I alla fall med klämringskopplingar. Precis som du skriver så är massor med radiatorer kopplade med kopparrör. Skulle detta vara en dålig lösning skulle massor med radiatorer läcka nu då man uteslutande kopplade värmesystem med koppar innan dessa elförzinkade rör kom ut på marknaden.
Men när det kommer till ämnet att pressa en elförzinkad stålmuff direkt på kopparrör så har jag inte hittat något skrivet i text. Men vi hade ett bygge för ett tag sen där just denna operation var nödvändig. Jag ringde våran säljare på Geberit (fd manessman och ägare till originalpatentet som för övrigt är svenskt!!) och enligt han så var det inga problem. Så det fick bli på det sättet och vad jag vet är dessa skarvar fortfarande täta.
Säkervatten berör endast fördelningsskåp på värme, inget annat för just ämnet värmesystem. (Men det sägs att det kommer att komma)
Ja jo men dem berör ju t ex presskopplingar separat t ex. Borde ju även stå på tappvattensidan att man inte får blanda, där är det ju egentligen ännu värre eftersom man konstant tillför syre
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Japp - kopplingarna är så äckligt dyra för 35mm att man kräks tre gånger om! Men löda vill jag inte ge mig på, känner mig duktigt obekväm med det. Hade jag haft en kunnig handledare, sä visst, men det har jag inte. Så jag får nog köra med klämring.smurfen72 skrev:
Kanske att jag tar press om jag kan få hyra verktyg billigt att rörpajasen. Men då måste man kolla hans kalibreringsintyg m.m. så det är ju inte helt problemfritt det heller
Inte så konstigt att inget näms vid tappvatten, där går inte ELF använda öht, ja en kort tid men givetvis helt galet. Och om du kan så sätt en klämkoppling eller gängad förbindning där du skiftar material. Inte för att det är problem i en värmeledning med blandningen utan om det är lite yttre påverkan tex fukt osv kommer ELF delen lätt skadas. Skulle kunna vara därför ordningen krilleman nämnde med rör i koppar mot ELF pressdel då kommer inte röret som tätar bli utsatt i övergången bara den halva som låser mekaniskt och då lite okänsligare.
I dit fall med värmeledning behöver du inte tänka på de olika materialvalen det är inget problem, men om du pressar använd inte den metoden i övergångar. Och med ELF är det bara pressning som ger ekonomiskt utfall annars kan du göra som smurfen skrev med koppar och lödning det kanske går i stort jämnt ut i material men lite mer jobb.
Hur kommer det sig att du har så grova dimensioner som 35 mm, stort hus?
I dit fall med värmeledning behöver du inte tänka på de olika materialvalen det är inget problem, men om du pressar använd inte den metoden i övergångar. Och med ELF är det bara pressning som ger ekonomiskt utfall annars kan du göra som smurfen skrev med koppar och lödning det kanske går i stort jämnt ut i material men lite mer jobb.
Hur kommer det sig att du har så grova dimensioner som 35 mm, stort hus?
Ja en 35 mm presskoppling är nog dubbla pengen mot en lödkoppling och en skruv koppling är nog dubbla mot en presskoppling så tänker du skruva ihop ett helt system så drar det iväg. Jag tycker lödning har en stor fördel att man även slipper oron att o-ringen i presskopplingen ska torka och börja läcka en riktig lödning den är tät även om alla garanterar att det är ingen fara och med glykol i systemet läcker det lättare.Marcussjogren skrev:Japp - kopplingarna är så äckligt dyra för 35mm att man kräks tre gånger om! Men löda vill jag inte ge mig på, känner mig duktigt obekväm med det. Hade jag haft en kunnig handledare, sä visst, men det har jag inte. Så jag får nog köra med klämring.
Kanske att jag tar press om jag kan få hyra verktyg billigt att rörpajasen. Men då måste man kolla hans kalibreringsintyg m.m. så det är ju inte helt problemfritt det heller![]()
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag ska bara ha det mellan pumpen och fördelaren för stammarna. Kanske 5-6m och 2-3 böjar.GK100 skrev:
Stammarna kommer vara 22mm och sticken 15mm.
Möjligtvis kommer jag ha en fläktkonvektor och den kommer då få 22mm hela vägen då det rekommenderas från tillverkaren.
Har försökt läsa på om dimensionering och det jag kommer fram till är att jag inte har tiden att göra en exakt dimensionering, det är därför bättre att ta lite grövre än man tror att man behöver i de centralaste delarna.
Har t ex 4 golvvärmeslingorna på en 22mm stam och det är precis och exakt så att jag kan lägga på två element innan 22orna "tar slut" enligt purmos dimensioneringsprogram. Har för mig att det var ungefär 120L/timma per slang.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag är också inne på att lödning och klämring är de absolut säkraste sätten. Men som sagt - att löda kräver lite träning innan det blir bra, därför ligger klämring hittills bäst till även om det är lite dyrare.smurfen72 skrev:Ja en 35 mm presskoppling är nog dubbla pengen mot en lödkoppling och en skruv koppling är nog dubbla mot en presskoppling så tänker du skruva ihop ett helt system så drar det iväg. Jag tycker lödning har en stor fördel att man även slipper oron att o-ringen i presskopplingen ska torka och börja läcka en riktig lödning den är tät även om alla garanterar att det är ingen fara och med glykol i systemet läcker det lättare.
Däremot är utrymmet där 35orna ska sitta inte alls kritiskt gällande droppande vatten, så jag ska fortsätta fundera lite. Det är en helt oinredd potatiskällare med rent betonggolv så det kan läcka bäst det vill utan bekymmer för rummets skull.
Inte ens rörkrökaren som installerade pumpen bemödade sig med att löda 28mm rören, så antingen var han bara lat eller så såg han någon sorts risk med det, vad kan jag inte komma på.
Men som sagt, fogar gärna med en metod jag känner mig trygg i och dit hör för tillfället inte lödning.
Sen ska man ha lite kringutrustning till det så redan där går väl 5-600:- kan jag tänka mig.
Hur är det att gänga ELF?
Redigerat:
