Då vi har lite svårt att få upp temperaturen i ett par av rummen i källaren har jag sökt efter lite effektstarkare raddar. Jag vill behålla samma stil som finns i hela huset, så det är Lenhovdas panelradiatorer som gäller.
Alla raddar i källaren är enradiga, så bara genom att byta till två eller treradiga kommer göra stor skillnad. Jag har nu hittat ett par begagnade tvåradiga som dock inte har samma dimensioner som de gamla. De är lite lägre men längre och enligt Lenhovdas egna excel-blad, där man kan räkna ut effekten, är de effektstarkare än de gamla raddarna.
Jag trodde i min okunskap att inlopps- och utlopps kopplingarna var standard och gängade i själva elementet men det visade sig att de är olika dimension och svetsade. Kan jag få ihop det här med övergångar och rörstumpar? Det behöver inte bli så snyggt, jag vill egentligen bara testa om det gör någon skillnad med raddar som har lite mer watt. Sen kan jag leta vidare efter raddar med ännu högre effekt och som passar husets rör lite bättre.
Det här är radiatorn i tvättstugan:
Det här är en av de "nya" raddarna, den yttre:
Jag har tre problem här:
1. Den "nya" radden är lägre än den gamla.
2. Den nya verkar ha grövre anslutningar.
3. Den krökta anslutningen på den nya är böjd utåt.
Är det kört att använda dessa raddar, eller kan jag få till någon hillbilly-lösning så att jag kan testa?
Är det värt att testa? Befintliga raddar har effekten 250W resp. 279W och de nya har 326W resp. 362W. Det är ju ingen jättestor skillnad, men jag har märkt att i den andra rummet vi vill ha upp temperaturen i så hjälper det att låta taklampan vara tänd någon timme så känns det genast lite varmare. Taklampan har kanske 120W och den värmer ju inte dygnet runt och sitter på helt fel ställe för att värma rummet.
Alla raddar i källaren är enradiga, så bara genom att byta till två eller treradiga kommer göra stor skillnad. Jag har nu hittat ett par begagnade tvåradiga som dock inte har samma dimensioner som de gamla. De är lite lägre men längre och enligt Lenhovdas egna excel-blad, där man kan räkna ut effekten, är de effektstarkare än de gamla raddarna.
Jag trodde i min okunskap att inlopps- och utlopps kopplingarna var standard och gängade i själva elementet men det visade sig att de är olika dimension och svetsade. Kan jag få ihop det här med övergångar och rörstumpar? Det behöver inte bli så snyggt, jag vill egentligen bara testa om det gör någon skillnad med raddar som har lite mer watt. Sen kan jag leta vidare efter raddar med ännu högre effekt och som passar husets rör lite bättre.
Det här är radiatorn i tvättstugan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är en av de "nya" raddarna, den yttre:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tre problem här:
1. Den "nya" radden är lägre än den gamla.
2. Den nya verkar ha grövre anslutningar.
3. Den krökta anslutningen på den nya är böjd utåt.
Är det kört att använda dessa raddar, eller kan jag få till någon hillbilly-lösning så att jag kan testa?
Är det värt att testa? Befintliga raddar har effekten 250W resp. 279W och de nya har 326W resp. 362W. Det är ju ingen jättestor skillnad, men jag har märkt att i den andra rummet vi vill ha upp temperaturen i så hjälper det att låta taklampan vara tänd någon timme så känns det genast lite varmare. Taklampan har kanske 120W och den värmer ju inte dygnet runt och sitter på helt fel ställe för att värma rummet.
Tack för svaren sblixten!
Det verkar ju lovande! Är du 100% säker på att anslutningarna är gängade? Eller det är ju klart att du inte kan veta ifall just mina raddar är konstruerade så, men normalt sett på Lenhovdas panelraddar alltså.
Det verkar ju lovande! Är du 100% säker på att anslutningarna är gängade? Eller det är ju klart att du inte kan veta ifall just mina raddar är konstruerade så, men normalt sett på Lenhovdas panelraddar alltså.
Klicka här för att svara