1 280 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vattenburen golvvärme 7,5 kvm. LK M5 eller M60?
Ska lägga ut värmeslingor i ett källarentré om ca 7,5 kvm, mest för komfort samt att hålla golvet fritt från indraget snö/regn/klabb... Dåligt isolerad botten. Ser att LK:s Minikretsventil M5 säger max 5 kvm och att nästa steg är M60. Jag har M5:an i badrummet som är ca 5kvm, vilket fungerar ypperligt. Men är det absolut max vad den fixar, och inget alternativ till M60? Den känns på något vis "lyxigt överdimensionerad" för det lilla utrymmet...
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Vad har du för värmesystem i övrigt, hur långa längder rör och antal radiatorer?
Vet du vilken framledningstempratur du har på vintern?
Kapaciteten på M5 är till stor del begränsas av vad befintlig cirkulationspump kan förmå, och eftersom du redan har en M5 så kan trycket vara lågt redan.
Vet du vilken framledningstempratur du har på vintern?
Kapaciteten på M5 är till stor del begränsas av vad befintlig cirkulationspump kan förmå, och eftersom du redan har en M5 så kan trycket vara lågt redan.
Pellets från en 11 år gammal CTC Ecoflex. 11st Radiatorer av dubbelpaneltyp, rörsystem okänd längd, järn 10R 17mm utvändigt, samt en 5 kvm LK Pex 16mm slinga i badrum.C corre skrev:
ca 25-50 grader. Har satt den på max 55 pga av befintlig gv slinga. Inga problem för övrig uppvärmning pga detta.
Den befintliga M5:an har jag själv monterat just pga enkelheten samt att ytan var 5 kvm. Min cirkulationspump är en "Grundfos 25-40 130"
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden