Byggahus.se

Skillnad på effiktivitet 30 år gammal elpanna vs ny

1. P
    Medlem · 10 inlägg

Perska

Medlem
    Hej

Sitter och klurar lite på det här med uppvärming.

Har nyligen köpt huset och försöker tänka ut en plan för hur jag ska bete mig om elpannan som sitter
    där idag kastar in handduken.

Huset ifråga är från 1982 och har mekaniskfrånluft. Pannan är från samma år.
    I huset finns också en halvny luft/luft värmepump.

Det jag vet är att föregående ägare som bara han flytta in och bo ett år innan han gifte sig och flyttade inte körde med luftvärmepumpen och dessutom stod pannan väldigt konstigt inställd.
    Shunten var stalld manuellt på max. (Misstänker att termostater och sånt är i behov av lite kärlek.) Har inte hunnit greja något med det än.

Dock så är årsförbrukningen 19000 kwh med ovannämnda konfiguration.

Att bygga om till en frånluftspump kräver lite ändringar i rördragningen.

Så min tanke är att man kör med luft/luft och ersättare pannan med en ny elpanna.
    Målsättningen är att köra i vinter med den gamla pannan och luft/luft pumpen och se var förbrukningen hamnar.

Men det jag googlat och försökt få svar på utan att lyckas är hur är förbrukningen på en ny elpanna jämfört med en 35 år gammal panna?

Finns det någon här som gjort ett liknande byte och kan svara på om och isf hur stor besparingen blev på ström.

Det jag vet är att en frånluftspump modell F370 skulle ge en förbrukningen strax under 14 000 i det huset.
    Givetvis lite mellan tummen och pekfingret men bra riktvärde.
    Som jag ser det så om jag kommer neråt 15 med luft/luft och ny elpanna så är jag nöjd och slipper bygga om ventilationen.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    El-pannor är el-pannor och har bara en liten skillnad på i driften , en del har bara en termostat för att ställa tempen och sedan en shunt ut , andra har elektronik i sig och varierar tempen ut efter uttemp och inställning , den sistnämnda är väl att föredra då den inte gasar mer än vad som behövs .
    Någon skillnad i förbrukning är det inte , kanske något i förhållande till typ och montaget

3. D
    Besserwisser · E · 17 952 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Effektiviteten är bättre på den befintliga, efter som den är avbetald. När det gäller verkningsgraden så är den 100% på alla elpannor. Det som kan skilja är isoleringen som kan påverka förlusterna något. Det som eventuellt kan påverka är regeringen av värmen. Där kan man spara en del om man har dålig eller ingen automatisk reglering.

• Laddar…
  4. Pen
    Medlem · Sörmland · 1 315 inlägg

Pen

Medlem
    Luft/luft är inte någon bra lösning annat än för punktvärme såvida inte huset har extremt öppen planlösning. Och ny elpanna ger knappast någon större förbättring. Satsa på luft/vatten eller vatten/vatten ev kompletterad med frånluftsåtervinning. Om kassan är skral efter husköpet så kör hellre något år som det är och satsa sedan på något rejält.

Redigerat 9 sep 2017 08:16
  5. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 975 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Verkningsgraden är samma, elslinga som elslinga.
    Det som påverkar värmeräkningen är regleringen.
    Isoleringen lär vara bättre på en ny elkasett men om det ger någon påverkan i praktiken avgörs av i vilken grad den utläckte värmen kommer huset tillgodo.
    Se till att shuntregleringen och termostaterna fungerar.

6. P
    Medlem · 10 inlägg

Perska

Medlem
    Okok får klura vidare.

Tack för alla svar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.