25 382 läst ·
84 svar
25k läst
84 svar
Rör till värmesystem
Gummit där är ju bra för att låsa röret bättre så det inte glider med vid bockningen att det sviktar lite utåt gör inget, glider det blir det lätt platt. Är inte hela verktyget lite vekt, tror jag testat ett liknande och då satte jag fasta skänkeln i skruvstycke för lite bättre kontroll. Och glödgning skadar aldrig om det går att ordna men inte onödigt varmt eller lång sträcka på röret.
Själv har jag kommit över äldre Fromax som krilleman länkade men där sätter man ena delen i skruvstycke och ytterdelen är riktigt tight mot rör och matrisen, där blir det helt runt om man inte kluddar till det själv.
Själv har jag kommit över äldre Fromax som krilleman länkade men där sätter man ena delen i skruvstycke och ytterdelen är riktigt tight mot rör och matrisen, där blir det helt runt om man inte kluddar till det själv.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Nja alltså - röret bockas ju åt höger så det följer yttre fåran på verktyget. Men jag tycker att röret sticker ut åt vänster, vilket jag tycker skulle kunna förklara varför det skulle kunna bli för hårt tryck från hjulet.krilleman_215 skrev:
Anhållet finns ju där även om man tar bort gummit, men det är nog som. GK100 säger att röret kommer flänga runt om man tar bort det.
Hmm. Hjulet har ju rätt dimension så det ska ju trycka ordentligt.
Lägg i röret, håll i det med vänster hand (samma som håller delen på bilden), stoppa i andra delen med hjulen långt åt vänster så de kommer förbi, sen böja runt.
Lägg i röret, håll i det med vänster hand (samma som håller delen på bilden), stoppa i andra delen med hjulen långt åt vänster så de kommer förbi, sen böja runt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja exakt - är ju inte raketforskning kan man tycka, ändå lyckas man inteBoan skrev:
Jag har ju inte bevis för att detta är ett hårt kopparrör - hade detta blivit resultatet om det är ett mjukt/halvhårt kopparrör?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Bara för att följa upp så här två hundra år senare så tänkte jag berätta hur det gick.
Fick en unge till och därmed hamnade detta ganska mycket på hyllan när det fanns viktigare saker att lösa.
Men nu har jag tagit hem elförzinkade rör och dem verkar bli betydligt bättre när dem bockas.
Antingen så var kopparrören som jag testade med inte tillräckligt hårda, otroligt gamla eller i fel dimension (14 el. 16mm?) eftersom dem definitivt inte är från 2000-talet utan antagligen redigt gamla.
Bifogar två bilder på EZ-rören, visst kan man känna en viss förändring i böjen, men den är inte alls platt i ytterkant som kopparrören.
Så nu är det väl bara att bocka vidare
Fick en unge till och därmed hamnade detta ganska mycket på hyllan när det fanns viktigare saker att lösa.
Men nu har jag tagit hem elförzinkade rör och dem verkar bli betydligt bättre när dem bockas.
Antingen så var kopparrören som jag testade med inte tillräckligt hårda, otroligt gamla eller i fel dimension (14 el. 16mm?) eftersom dem definitivt inte är från 2000-talet utan antagligen redigt gamla.
Bifogar två bilder på EZ-rören, visst kan man känna en viss förändring i böjen, men den är inte alls platt i ytterkant som kopparrören.
Så nu är det väl bara att bocka vidare
Klicka här för att svara


