Min vedspis som är kopplad in i skorstenen vill jag demontera för att kunna renovera spisen. Det är murad på vänster och höger. Egentligen står spisen på golvet och finns det mur på sidorna. Hur kan jag demontera spisen på riktigt sätt och så att det kan monteras tillbaka senare igen? Jag vill inte bara riva utan en aning vad jag skulle göra eller inte. Nån som har ett tips?

• Gilla
ullet
  • Laddar…
Normalt kan man bara dra dom rakt ut men omöjligt att säga utan mer info och bilder

Matti_75 Matti_75 skrev:
Normalt kan man bara dra dom rakt ut men omöjligt att säga utan mer info och bilder
Gammalt kök med sliten vedspis och mögel på väggarna, behov av renovation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal och smutsig spisplatta i ett kök med synliga tecken på kraftig användning och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Haralda
  • Laddar…
"Bara" att dra ut men det är ett tungt skrov att asa runt på.

Anslutningen till murstocken sitter på normala vedspisar ungefär mitt på i sidled och nästan längst ner. Den består av ett ovalt rör, betydligt bredare än vad det är högt, som är instucket i en motsvarande stos som är inmurad i murstocken och tätad med pannkitt.

För att få ut vedspisen så ska den som sagt dras rakt ut. För att bryta upp pannkittet brukar det vara bra att lyfta i bygeln längst fram och rucka spisen lite upp och ner samtidigt som man drar den utåt. Får du ut den sådär 10cm så är den fri från murstocken. Sedan handlar det bara om att bära iväg åbäket.

• Gilla
Matheus11
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.