Värme allmänt
roli: Skall slangen avge någon värme att tala om så skall slangen förses med plåtar. Så har är den högra och nedre väggen yttervägg så blir det ju två olika riktningar på plåtarna. Men det behöver väl inte vara några problem att få till.
cpalm: Alla de större tillverkarna har ett urval av kanalaggregat som alternativ till den "vanliga" inomhusdelen, så det går helt klart att göra precis det du är inne på. Men det blir ju en helt annan kostnad för installationen så klart.
anders07: Och jag värmer poolen också... :) Har 220m borra och 11kW VP
golfgreen: Det verkar finnas luft/luftpumpar som enbart är gjorda för kylning, tex https://20grader.se/seyia-10 Är det ett bättre alternativ ekonomiskt, ljudmässigt eller storleksmässigt? Vi har ett element för uppvärmning i sovrummet redan, men det är ju å andra sidan inte fel om man kan värma med lvp:n också.
Daniel 109: Ofta har man ju dessutom termostater på slingorna. Jag tror att det funkar bra med en shunt grupp och termostater.
Cancerman_777: Torkningen kyler (men oftast inte till en viss temp, utan bara kyler) men till 1/3 av kostnaden...
Maxwells demon: Håller med. Termostater. Finns ingen anledning att inte köra med det. Det bästa för komforten också.
lordi: [citat] Att bara byta beredare kommer inte att göra någon skillnad. Varmvattnet transporteras inte av pumpen i första hand. Den ser bara till att cirkulera så att man inte behöver spola så länge för att få fram varmvattnet. 230V eller 400V har heller ingen skillnad, förutom att den med 400V troligen har högre effekt och värmer vattnet fortare. Kostnaden för uppvärmning är den
jacha: Hej Fått bergvärme installerad nu och undrar om denna genomföring genom vägg är korrekt utförd. Först så vart de inte kondensisolering på rören genom väggen utan bara skummat lite slarvigt bild 1. Då påpeka jag det och då satt de kondensiolering men med "skarv" som blir blöt den borde väl också vara isolerad? Samt att genomförningen i väggen är kondensisoleringen kapad såg
Simsson: [citat] Hej Magnus jag har exakt samma problem med min termia panna.. fick du nån lösning på problemet. ? skulle vara underbart att få fram en lösning....:-) mvh pierre Simsson
Staffans2000: Använd koppar. Om det är någon skillnad är koppar bättre.
Åsa Lund: Vill du bara ha billigt varmvatten och i princip ingen värme så hade jag kollat på solfångare (vattenburen)
Stegatorparn: DEVIreg´s givare är typ NTC 15 kOhm vid 25°. Om du väljer en termostat som använder samma givaretyp, behöver du inte byta givaren. Med andra givardata måste även givaren dras ur sitt rör och bytas. Många termostater använder ett elektromekaniskt relä för att klara effekten vilket avger ett klickljud vid växling. Har inte koll på vilka termostater som använder tysta halvledare. Det
Fruppe: Lite nyfiken på er som har Nibe F750 + SAM40 , vad har ni för inställningar för till/frånluft nu när värmen börjar slå till? Själv kör jag på nattsvalka och den funktionen är ju bra men när den inte är aktiverad längre går fläkten tillbaka till ursprungs inställningarna och då blåser den in en massa varm luft så det blir ju moment 22. Hoppas någon kan dela med sig av
Leif i Skåne: [citat] Vad då lyfthöjd? När systemet är fyllt och trycksatt, har man väl lika stor vattenpelare på på båda sidor? Och med tillopp som är varmare så får man självcirkulation som hjälper pumpen.
Magnus E K: [citat] Du har helt rätt, fel av mig som inte läste beskrivningen. Jag blev nu nyfiken och kollade närmare på den. Vill man absolut slippa utedel är den ju ett rimligt alternativ, men jag noterar att den är betydligt mindre effektiv. Och har man tegelfasad är det inte så lockande med två 160-hål.
jonaserik: Hur gammalt är huset, vet du hur värmerören går, är dom ingjutna i källargolvet, så var det på äldre tider och dom rostade där
cpalm: Jag har kört Tego:s Roundline-radiatorer trådlöst - dock inte via Tellstick utan med deras egen styrenhet. Fördelen är att både radiatorer och RF-modulerna är väldigt prisvärda. De har två varianter av styrning - antingen skickar styrenheten börvärde till radiatorn och den reglerar själv, eller så skickar styrenheten på/av-signal, så jag misstänker att det kanske inte är
TheImprovisor: [citat] Vill ju ha det så enkelt som möjligt och slippa en massa kringinstallationer så vattenburen, eldriven värme är egentligen inget alternativ.
messijah: Hej! Har en fighter 410p i dagsläget. Låter som fan när rören slår mot allt möjligt och har en ganska hög årsförbrukning av el. 20.000kwh per år och en villa från 90 på 117 kvm. Men hur mycket bättre är en f470? Värt att byta eller ska man se över andra alternativ? Tips mottages gärna.
EyEr0n: Är det en vanlig ventil som går ut igenom väggen ut i det fria är det väl inga problem mer än att tilluften i det rummet blir lite kass...
Danfro: [citat] Tror inte att extra dämpning fungerar, det skriker rejält :) Men Nibe ersätter mig med en ny iom att garanti precis gick ut. Får dock betal installationen själv, men det får anses som helt ok.
lostinsweden: Tack för hjälp. Jag fick loss handvredet till slut och kunde täta insats delen ett varv. Det verkar som det har slutat droppa nu. Det var mycket kalk under. [bild] [bild]
Mikael.L: Hej alla, Det är så att jag har en liten fundering på hur det går till att byta ut det som rubriken skvallrar om. Scenariot är att jag har sett en möjlighet att investera i ett (köpa) lägenhetshus med fyra stycken lägenheter i. Huset är byggt 1925 så det kan nog finnas en del att göra isoleringsmässigt för att skänka energikostnaderna (elen är på 45 000 - 55 000 kWh/år) men ett
jonaserik: Dom kanske tycker att det rör på sig, plåtarna rör sig inte, bara slangen lite och den ligger lös i plåten, en slinga i vändningen gör att den kan röra sig lite. Det är inte många mm som den rör sig på längden
Husqvarna220Ac: Vi ska också bygga ett sådant i sommar, bygglovet precis beviljat, tyckte det vart alldels för litet med 24kvm, detta blir 33kvm plus 15kvm loft med full ståhöjd, platta på mark med 100m betong och 300mm isolering, vi kommer skippa golvvärmen, och lägga plastmatta i badrummet, samt köra med luft/luft värmepump, i ett så litet utrymme så räcker det med låg fläkthastiget, samt att
SvanteC: [citat] [citat] Tyvärr inte. Ett element i mitt hus hade lagats med någon konstig spackel... jag slängde ut och köpte nytt istället - räknade på kostnaden med att blästra och svetsa och lacka och det blev för dyrt :). Men jag hade kontakt med en lokal verkstad som skulle göra delar av det, så det är nog bara att ringa runt.