14 459 läst ·
140 svar
14k läst
140 svar
Hjälp ....måste byta ut brödrostarna/direktel
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Hittar inte på konsumentverkets sida, kanske bortplockat
Men det finns anxdra jämförelser tex.http://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/fönster/gamla-foenster-kan-bli-baettre-aen-nya
Däremot är det bekvämare med treglas , men förmodligen betydligt dyrare
Men det finns anxdra jämförelser tex.http://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/fönster/gamla-foenster-kan-bli-baettre-aen-nya
Däremot är det bekvämare med treglas , men förmodligen betydligt dyrare
Jag läste det där. Men det ”moderna” fönstret är trots allt 30år gammalt. Så jag hoppas utvecklingen gått framåt.
Jag vidhåller min åsikt att nya fönster är betydligt bättre än gamla. Dock kan det vara svårt att räkna hem ett byte ifall det inte behövs pga skick.
Jag vidhåller min åsikt att nya fönster är betydligt bättre än gamla. Dock kan det vara svårt att räkna hem ett byte ifall det inte behövs pga skick.
Man skall väl hålla isär byggnadsvård och energiargument. Om man har enkelglas och lösa innerbågar från 1800-talet så kommer varje byte till vilket treglasfönster som helst att förfula huset. I bästa fall ser det acceptabelt ut på avstånd. På nära håll upphör alla likheter. Därtill kommer kvaliteten. De gamla fönstren om de inte är helt ruttna har potential att överleva även de nya med rätt skötsel.
Men nya treglasfönster och även många nya tvåglasfönster har ett avsevärt bättre isolervärde än de gamla. Detta hur väl man än renoverar de gamla fönstren. Och en del är mer intresserade av att ha underhållsfria PVC-fönster än att ha snygga originalfönster.
Mitt råd gällande gamla fönster är att spara dem och sköta om dem. Inte för att de isolermässigt kan tävla med moderna fönster utan för att de är snyggare och passar huset bättre. Och för att det sällan lönar sig ekonomiskt att byta.
Men nya treglasfönster och även många nya tvåglasfönster har ett avsevärt bättre isolervärde än de gamla. Detta hur väl man än renoverar de gamla fönstren. Och en del är mer intresserade av att ha underhållsfria PVC-fönster än att ha snygga originalfönster.
Mitt råd gällande gamla fönster är att spara dem och sköta om dem. Inte för att de isolermässigt kan tävla med moderna fönster utan för att de är snyggare och passar huset bättre. Och för att det sällan lönar sig ekonomiskt att byta.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Uppdatera mitt lik till tråd 140/70kv/m2 ... byte till bergvärme (180m) nya 3glas fönster å tillägg isolerad vind .. mina 33tusen kw/h är nu nere på 8400kw/h med 24° istället för 16 och kan duscha när f..n jag vill och hur länge jag vill .. tackar jesus ♂️(och Swedbank❤)... Inga räkningar på 8000kr längre alltid super varmt ..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden