Hej!
Ska renovera ytskikt i vardagsrummet och skulle egentligen vilja slå på en regel typ 70 mm på ytterväggen för att dels kunna slänga i lite extra isolering (väggen är idag oisolerad) och dels få utrymme för att sätta några infällda eluttag (har idag endast ett i vardagsrummet). Dessutom får jag då en slät gipsvägg att måla på. (Knöliga tapeter idag.) Problemet är radiatorn som sitter på väggen. Rören kommer upp ur golvet, de går sedan en bit i bjälklaget innan de kommer ner i källaren. Det känns inte aktuellt att borra nya hål genom golvet för dessa. Finns det något sätt att kröka dessa rör så att elementet kan flyttas ut en bit? Eller kan jag kapa och skarva på något snyggt sätt?
Isoleringen är inte jättenödvändig, trots att väggen är oisolerad är det flera lager av trä och papp och luftspalter. Det blir varmt i rummet och vår elförbrukning är normal. Jag skulle kunna fräsa spår för att fixa några extra eluttag. Eller till och med utanpåliggande. Och jag kan bredspackla väggarna.
Vad tycker ni? Hur ska jag göra?
Ska renovera ytskikt i vardagsrummet och skulle egentligen vilja slå på en regel typ 70 mm på ytterväggen för att dels kunna slänga i lite extra isolering (väggen är idag oisolerad) och dels få utrymme för att sätta några infällda eluttag (har idag endast ett i vardagsrummet). Dessutom får jag då en slät gipsvägg att måla på. (Knöliga tapeter idag.) Problemet är radiatorn som sitter på väggen. Rören kommer upp ur golvet, de går sedan en bit i bjälklaget innan de kommer ner i källaren. Det känns inte aktuellt att borra nya hål genom golvet för dessa. Finns det något sätt att kröka dessa rör så att elementet kan flyttas ut en bit? Eller kan jag kapa och skarva på något snyggt sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringen är inte jättenödvändig, trots att väggen är oisolerad är det flera lager av trä och papp och luftspalter. Det blir varmt i rummet och vår elförbrukning är normal. Jag skulle kunna fräsa spår för att fixa några extra eluttag. Eller till och med utanpåliggande. Och jag kan bredspackla väggarna.
Vad tycker ni? Hur ska jag göra?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Vill du inte göra åverkan på golvet så blir det nog svårt. Man skulle ju förvisso i teorin kunna värma rören och bocka ut dem lite men det ser nog väldigt konstigt ut med rör som smiter ner precis i vägg och sen blir det nog väldigt krångligt att värma och bocka rören utan att äventyra annat. Värmen sprider sig neråt kanske och får tätning att släppa och det börjar smygläcka och värmen kanske skadar golvet osv osv. De flesta kommer nog att avråda på dessa grunder.
Kan man ta upp golvet så ökar nog möjligheterna stort att flytta ut dem. Har man tur kanske rören kommer från sidan och bara behöver makas på lite grann för en ny position. Fast de kan ju lika gärna ligga i gjutet golv också...........
Kan man ta upp golvet så ökar nog möjligheterna stort att flytta ut dem. Har man tur kanske rören kommer från sidan och bara behöver makas på lite grann för en ny position. Fast de kan ju lika gärna ligga i gjutet golv också...........
Ja då låter det ju som att kröka rören inte är ett alternativ. Kapa och skarva på nytt då? Då skulle man ju få kopplingar i väggen.
Parketten ligger på plank som ligger på reglar som ligger på gjutet bjälklag. Spånisolering mellan reglar. Rören går genom parkett och plank sedan horisontellt i spånet och genom betongen. Så skulle jag inte bry mig om parketten hade det varit ganska enkelt. Men parketten är genomgående i tre rum och vore kul att låta vara.
Parketten ligger på plank som ligger på reglar som ligger på gjutet bjälklag. Spånisolering mellan reglar. Rören går genom parkett och plank sedan horisontellt i spånet och genom betongen. Så skulle jag inte bry mig om parketten hade det varit ganska enkelt. Men parketten är genomgående i tre rum och vore kul att låta vara.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fast problemet är ju att rören kommer upp typ där du får skivmaterialet. De blir ju inte inne i väggen om du nu inte reglar ut mycket mer då. Skarvar i vägg på värmerör är ju tillåtet på det viset även om det ändå blir tveksamt här.
Klicka här för att svara