Byggahus.se

Behov av fler radiatorer?

1. R
    Husägare Nivå 6
    Bor i 60-tals hus och har nyligen bytt från en kombipanna till en LV-pump (behöll de vattenburna radiatorerna).

Två frågor:

1. Hur vet jag om jag har "optimala antalet" radiatorer, eller om jag tjänar på att koppla in fler? Framledningstemperaturen vill man ju ha så låg som möjligt, är det då bättre med fler element (radiatorer) för att få ner den?
    Jag har bara en utegivare till pannan, ingen innegivare. Tänker jag rätt att så länge jag inte ändrar värmekurvan manuellt, så kommer framledningstemperaturen att vara detsamma oavsett om jag har 10 eller 5 radiatorer inkopplade?
    Kontentan är alltså att om jag vill få ner framledningstemperaturen men bibehålla samma inomhustemepratur, så ska jag koppla på fler radiatorer?

2. Ska renovera gillestugan i källaren och där finns idag en väääldigt stor radiator, ca 6 meter långt! Enradigt, ser gammalt ut. Det är ju smart att se över om man bör byta denna till en modernare variant innan jag påbörjar renoveringen. Är det så att dagens moderna radiatorer är effektivare än de gamla, dvs kan jag ersätta den med en mindre "normal" radiator och ha samma effekt? Eller är det så att framledningstempen kommer att öka om jag ersätter med en mindre och att det faktiskt därför är en dålig idé? Kanske byta mot en konvektor element och få till ett visst luftflöde på köpet?

2. J
    Medlem · Nivå 10
    Man ska ta reda på vilken framledningstemperatur det behövs på vintern och när det är som kallast ute INNAN man byter pannan till en värmepump. Fler och/eller större/tjockare radiatorer gör att man klarar sig med en lägre framledningstemperatur för att hålla samma innetemperatur. Viss rördragning behövs troligen också.