jag har problem med att få tillräcklig värme i min lägenhet. Det är ett tvårörssystem på värmen vilket för gör att jag misstänker att mina MMA ventiler är för hårt strypta.

Tänkte kolla det genom att justera om dem och se om det blir någon skillnad.

Problemet är att inte vet om jag kan ta loss den lilla mässingsmuttern med piggen till termostaten utan att det börjar läcka. Någon som vet?

• Mässingsventil på ett tvårörssystem för uppvärmning nära en vit vägg, med synlig mässingsmutter och termostatstift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingsventil och vitmålat rör på ett tvårörssystem för uppvärmning i lägenhet
    Skapa konto
L
Tar du bort den så blir du blöt , piggen ute , max flöde i elementet , det är nog så att inställning av värmen i källaren ( exakt vad fastighetsägaren måste köra ut ) är inställd , det kostar att värma ett hus mer än vad som är enligt lagen ( snål ägare )
Mät tempen i lägenheten på flera ställen , du ska ha min +20C , är det inte så ska du prata
med driften av fastigheten

L Liteavvarje skrev:
Tar du bort den så blir du blöt , piggen ute , max flöde i elementet , det är nog så att inställning av värmen i källaren ( exakt vad fastighetsägaren måste köra ut ) är inställd , det kostar att värma ett hus mer än vad som är enligt lagen ( snål ägare )
Mät tempen i lägenheten på flera ställen , du ska ha min +20C , är det inte så ska du prata
med driften av fastigheten
Jag har mellan 16-18grader, så det är lite kallt.
Ventilerna går att justera flödet i. Man kan ställa hur mycket ventilen ”maxöppnar”. Jag tror man ska kunna justera det under drift. Jag har dock ca 20m vattenpelare ovan min radiaror så jag vill vara säker.

Hade det varit en annan modell så vet jag att det finns sådana som man kan justera under drift, men är osäker på denna modell. Har skaffat ett verktyg som på bilden

• Justeringsverktyg för radiatorventil med skalan och vred monterat på en ventilstam.
    Skapa konto
L
Bra du är hemma på lite , nu är du online och kommer att få reda på hur du ska göra av proffsen på radiatorventiler , bara vänta ett tag så kommer det

L Liteavvarje skrev:
Bra du är hemma på lite , nu är du online och kommer att få reda på hur du ska göra av proffsen på radiatorventiler , bara vänta ett tag så kommer det
Haha, jag vill bara veta om det kommer läcka eller om det är tätförslutet innanför muttern med strypiggen på

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Nu har jag fått bekräftat att det är tätslutande innanför. Nu är det bara att öppna ventilerna max och sedan låta termostaterna göra jobbet efter mitt tycke och smak :-)

Jag har samman problem som trådskaparen så jag undrar vad verktyget heter och var jag kan köpa det?

L lostinsweden skrev:
[länk]
Toppen, tack för hjälpen!

Mvh,
Ingvar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.