Har uppgraderat värmesystemet för några månader sedan... Bytte ut en gammal bergvärmepump till en ny (Thermia calibra). samt satte in en 100l buffert tank till radiatorsystemet p.g.a. knäppningar i bjälklag m.m.

Nu till min fråga :)
Jag har ett 18L expansionskärl brukar köra på 1 bar i tryck. Nu när värmen kommit igång ser jag att den går upp till 1,3 bar för att sedan släppa på trycket via säkerhetsventilen.. när vattnet går från max 50grader ner till runt 30 då har trycket sjunkt till 0,5 bar..
Jag ser tre alternativ,vad tycker ni eller har ni andra ideer?
Köpa större kärl för att kompensera mängden?
Byta säkerhetsventil till 2 eller 2,5 bar?
Eller byta både kärl och ventil till en ny 1,5 bar?

Allt är luftat förutom 2 st rör som är pluggade tillsvidare (borttagen radiator men vill spara rören för eventuellt värmegolv i hall)

Hej. Har du möjlighet att kontrollera trycket i blåsan inne i kärlet? Det går via bilventilen, men du kan absolut inte ha mottryck från värmesystemet samtidigt. På vissa system finns en kran för att stänga av trycket från värmesidan, och på andra är det en backventil som gör att man kan skruva bort hela kärlet (och då rinner det inte vatten ur värmekretsen eftersom backventilen först nu spärrar)

S
I och med att du satte in en bufferttank på 100 liter, ökade nödvändig expansionsvolym med c:a 10 liter.

Hrmm mätte upp den för 2 år sedan och då var den på 0,5 bar... Fick hjälp av frugan att kolla nu och då vart den på 0... Är bälgen trasig då? Kan man kolla det på något sett eller bör jag kontrollera om några dagar igen?

Hur gjorde frugan rent praktiskt för att kolla trycket på blåsan?

T torporoman skrev:
Hur gjorde frugan rent praktiskt för att kolla trycket på blåsan?
Som jag sa till henne :p
Har avstängare före och efter expansionskärlet.. öppnar säkerhetsventilen släpper ut allt tryck och på med mätaren på ventilen pumpade upp till 0,8bar nu i alla fall :) inget pysljud än så länge och inget vatten kom ur ventilen.. borde tyda på att den ändå är hel eller?

Helt rätt. Är det tryck i blåsan och inte vatten är den hel. Låter mer som att kärlet är för litet men det beror på totalvolymen i systemet.

Redigerat:
Snarare 0,5bar.

T torporoman skrev:
Helt rätt. Jag tror det ligger runt 1 bar förtryck på dem från fabrik. Är det tryck i blåsan och inte vatten är den hel. Låter mer som att kärlet är för litet men det beror på totalvolymen i systemet.
0,5 förtryck står det på den :) men känns vettigt att byta ut kärlet då det är från tidigt 90 tal skulle jag tro.. (då förra ägaren bytte från ved till bergvärme)..
Men jag testar med att köra med 0,8 i förtryck.. luftventilen sitter i underkant så man borde ju se om det läcker vatten... Kan göra om proceduren om någon vecka för att se ifall lufttrycket försvunnit/minskat...
Hur är det med säkerhetsventiler, är de en "färskvara"?

T torporoman skrev:
Helt rätt. Jag tror det ligger runt 1 bar förtryck på dem från fabrik.
Brukar vara 0,5 bar i förtryck på de flesta kärl när man köper/får leverans. Precis som Daniel 109 skriver ovan.

0,8bar är sannolikt mer än vad som är optimalt. De 0,5bar de levereras med är i de flesta fall lämpligt.

Ok skall se till att ändra det :)..
Fyllde på lite extra mest för att se ifall det läckte, men ni har nog rätt i att man skall låta det vara på 0,5..
Läste att man kunde ta höjdskillnaden / 10 +0,3 till 0,5 och då får jag 0,3 + 0,3 eller 0,3 + 0,5.
Så ett förtryck på 0,8 känns ju inte som en säkerhetsrisk i alla fall :)

Y Younaz skrev:
Ok skall se till att ändra det :)..
Fyllde på lite extra mest för att se ifall det läckte, men ni har nog rätt i att man skall låta det vara på 0,5..
Läste att man kunde ta höjdskillnaden / 10 +0,3 till 0,5 och då får jag 0,3 + 0,3 eller 0,3 + 0,5.
Så ett förtryck på 0,8 känns ju inte som en säkerhetsrisk i alla fall :)
Jag misstänker att du blandat ihop trycken nu. Jag hittar ingen som rekommenderar så högt förtryck.

https://www.byggahus.se/forum/threads/slutet-expansionskaerl-tryck.223858/

Läste det i den tråden... Men kollade på olika tillverkare som sa höjden + 0,2 vilket ger 0,5 så skall ändra det :)..
Jag kanske inte alltid skall följa allt man läser maniskt hehe.

Intressant med beräkningen där... I så fall är storleken inget problem men däremot öppningstrycket.. för den öppnar som sagt redan vid 1,3 bar...

Tack för alla snabba och hjälpsamma svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.