Hej.
Jag säger redan nu att det här med värme inte är min starka sida, det är närmst rena grekiskan för mig.
Vi har ett hus med ettrörssystem, och med fjärrvärme som uppvärmning. Förra vintern fungerade det utan några problem. Dock har jag märkt nu under hösten att vi haft problem att hålla ”jämn” värme. Tills idag, då vi kom hem från jobb och elementen var kalla, och vi hade 15grader inomhus. Vi har enbart en utegivare. Inga termostater eller dylikt.
Den är inställd enligt bilden. Ändrar jag däremot till handmanövrering så eldas det på jävligt bra i elementen, dock inte hållbart(?).
Så, vad gör jag?
Jag säger redan nu att det här med värme inte är min starka sida, det är närmst rena grekiskan för mig.
Vi har ett hus med ettrörssystem, och med fjärrvärme som uppvärmning. Förra vintern fungerade det utan några problem. Dock har jag märkt nu under hösten att vi haft problem att hålla ”jämn” värme. Tills idag, då vi kom hem från jobb och elementen var kalla, och vi hade 15grader inomhus. Vi har enbart en utegivare. Inga termostater eller dylikt.
Den är inställd enligt bilden. Ändrar jag däremot till handmanövrering så eldas det på jävligt bra i elementen, dock inte hållbart(?).
Så, vad gör jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Shunten står på noll, lite svårt att se men står vreden på reglercentralen rätt, det nedre ser att stå mitt imellan sol och klocka ska stå på sol den övre på ca 7 , du ska ställa om till 1,4 på sista bilden och ställa ner till noll på kurvförsjutningen inte 7, Trycket är noll ser det ut som fyll på med vatten till ca 1 bar, eftersom det är på noll så kanske du måste lufta elementen, se till att trycket är ca 1 bar
Jepp det är den till höger, nu har du nästan gasen i botten för värmen och kanske inte kan få varmare, För att förklara likna det med en bil, nu kör du med växel 1,2 och gasar med 7 , du har bara 1 pinne kvar på gasen, och kör 100km i timmen, ska köra om gasen räcker inte , vad göra, jo växla upp till 1,4 och gasa lite mer nu finns plats för mera gas att köra om med, då finns det plats att reglera värmen på ett bra sätt upp och ner, var det begripligtJLyck skrev:
Kan vara FJV-verket som tragglade med något ,nu syns det inte om shunten är vridande eller skjutande ( med pigg ) vridande brukar sällan bråka, men med pigg kan den kärva, inte i ditt fall när shunten står på kallt enligt foton, kommer det värme nu på elementen efter omställningJLyck skrev: