Nu har TS en 1235 och bara att läsa schemat i andra modeller så går det inte att se på schemat vad som finns för kompressorn , då verkar vara mer eller mindre hemligt

• En delvis visas elkretsschema med tekniska symboler och linjer, svårläst på grund av bilden är beskuren och suddig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1235 är inte varvtalsstyrd, så den bilden visar inget.

Visar den inget, då måste du vara blind, det framgår tydligt vad som finns i den VP, men på dinlänk framgår inget annat än en direktkoppling till kompressorn och var som finns mellan kompressor och kort en hemlighet, ska det vara något med ett schema så ska allt vara med, för att en felsökning ska kunna göras, var sitter det överströmskydd som ska skydda kompressorn. Klart det går inte att ha ett vanligt ÖSK efter eller före en inverter då strömmen är en konstant och endast Hz förändras, Att elekroniken ställer om styrsignalen mellan 0 och 10 volt är inget märkvärdigt,finner det lite märkligt med 0 volt som stopp, hur många volt ska den ha vid start för att börja snurra, inte är 2 eller 3, det börjar ,snarare med min 5 volt och då blir det nästan som en direktstart troligtvis med fart på min 50 Hz. En inverter kan hantera överström och lösa ut,men då kan det redan vara försent att rädda kompressorn, det är bara att läsa i olika forum vad som händer när inverten börjar bråka. En klassiker i VP-samanhang

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Visar den inget, då måste du vara blind, det framgår tydligt vad som finns i den VP, men på dinlänk framgår inget annat än en direktkoppling till kompressorn och var som finns mellan kompressor och kort en hemlighet,
Mellan kompressor och kort finns en kabel, W401. Det framgår tydligt av elschemat.

Du skrev:

J jonaserik skrev:
Så du menar att en frekvensare då ligger med konstant spänning på, utopi , en frekvensare har en kontaktor med motorskydd före som ger spänning och en styrsignal som är styrd från någon del
Då la jag in en länk till elschemat för en av de mest sålda varvtalsstyrda bergvärmepumparna i Sverige där det tydligt framgår dels att invertern har konstant spänning och dels att det inte finns varken mjukstart, kontaktor eller motorskydd.
Du svarade med ett schema till en värmepump som inte är varvtalsstyrd och hävdar att elschemat jag la in har osynliga hemligheter. :thinking:

Elschema för NIBE bergvärmepump, visar kabel W401 mellan kompressor och kort.
Skapa konto

Redigerat:
J jonaserik skrev:
Visar den inget, då måste du vara blind, det framgår tydligt vad som finns i den VP, men på dinlänk framgår inget annat än en direktkoppling till kompressorn och var som finns mellan kompressor och kort en hemlighet, ska det vara något med ett schema så ska allt vara med, för att en felsökning ska kunna göras, var sitter det överströmskydd som ska skydda kompressorn. Klart det går inte att ha ett vanligt ÖSK efter eller före en inverter då strömmen är en konstant och endast Hz förändras, Att elekroniken ställer om styrsignalen mellan 0 och 10 volt är inget märkvärdigt,finner det lite märkligt med 0 volt som stopp, hur många volt ska den ha vid start för att börja snurra, inte är 2 eller 3, det börjar ,snarare med min 5 volt och då blir det nästan som en direktstart troligtvis med fart på min 50 Hz. En inverter kan hantera överström och lösa ut,men då kan det redan vara försent att rädda kompressorn, det är bara att läsa i olika forum vad som händer när inverten börjar bråka. En klassiker i VP-samanhang
Vad är det som visas på din bild menar du? En direktstart via kontaktor med motorskydd och med mjukstart också på vägen inte varken bättre eller sämre än de scheman som fanns i useless länk med den omformarstyrda kompressorn båda ger den info man behöver.

@jonaserik
En frekvensstyrning (växelriktare) har låg tomgångsförbrukning och ligger därför spänningssatt i applikationer där drift kan förväntas.
1. Parametervärden för acceleration och deceleration brukar man låta ligga ganska statiskt i frekvensriktaren eftersom dom bl annat är beroende på tröghetsmomentet och andra mekaniska egenskaper i den last man ska köra.
2. När styrdatorn (ofta någon PLC eller liknande) bestämmer att maskinen ska starta, eller ändra varvtal, skriver den i register i frekvensriktaren vilka börvärden som gäller, varefter motorn (med hänsyn till parametrarna under 1.) antar det värdet.
Och Nibe 1235 som visas i schemat är en on-off värmepump med flytande kondensering.

useless useless skrev:
dels att det varken finns kontaktor eller motorskydd.
Ingen kontaktor elle motorskydd ? på de som är varvtalsstyrda,vilken del tar hand om säkerheten då, framgår inte i varken schema eller skrift, det är därav att en del kompressorer stryker med när inverten ska ta hand om allt, du framför något som inte är relevant i tråden, TS har ingen inverter och har ingen nytta av att du och jag tjafsar om detta, så häll dig till den typ av VP som det gäller, jag vidhåller det som finns på EL-schemat och har du en annan åsikt så fram med det. Det med direkt till inverter är inte bra om inte kompressor /motor inte går konstant och inte stannar

Invertern övervakar motorn och stoppar den om något verkar fel.
Jag vidhåller också det som finns på elschemat, men nyss sa du att det saknades saker där som var hemliga?

J jonaserik skrev:
Så du menar att en frekvensare då ligger med konstant spänning på, utopi , en frekvensare har en kontaktor med motorskydd före som ger spänning och en styrsignal som är styrd från någon del
Det är ju här du kör lite i diket.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Drog iväg en del offtopic men kort och gott konstateraades mjukstarten defekt inget konstigt med de på en äldre 1235. Någon siffra för hur många stater en mjukstart ska klara har jag i alla fall inte hört, och inte heller för en kontaktor men de finns säkert och som vi alla vet är den siffran troligen att sikta mot stjärnorna. Jag har sett både mjukstarter med sina ms-skydd och invertrar skrota kompressorer trots inbyggda skydd, de kommer alltid finnas långsökta undantag från den stora mängden maskiner som finns på marknaden men de största bekymret som märks mest är firmor som saknar kunskap i felsökning och höjer våra försäkringspremier/lurar kunder på pengar samt skapar missvisande statistik på fel som inte är fel

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Invertern övervakar motorn och stoppar den om något verkar fel.
Övervakar om det blir fel , pytsan , det minsta lilla fel inverten ( fekvensomriktaren ) får så kan det bli ett haveri på kompressor,
inget är starkare än sin svagaste länk, det ska väl du vet som är kompitent på EL-sidan
GK100 GK100 skrev:
Det är ju här du kör lite i diket.
Likadant med dig, att jag skulle gå i diket är nog inte helt riktigt, men klart du håller dig på vägen och styr säkert med dom kunskaper du har. Bara som en parantes till er båda, hur många frekvensare har ni grävt i och reparerat , troligtvis noll. Men som sagt alla är olika i sina yrken en del kan andra inte.

Det får stå för dig om du tror att dom hundratusentals inverters som t ex finns i industrin bränner motorn vid minsta lilla fel.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Det som är ett känt problem med frekvensstyrning är att övertoner kan ge lagerskador...
Men det händer ju inte som regelmässiga starthaveri utan som en förslitning med korrosion, fåror eller spår.
Närbild på lager med spårbildning, korrosion och förslitning indikerande skada från övertoner.
Skapa konto

Om du inte försöker trolla oss så @jonaserik vill jag i all välmening säga att du kanske ska tona ner din hybris lite och inte dumförklara personer som GK100 och useless. Några av forumets mest pålästa och sakliga skribenter.
Vidmakthåller du fortfarande att motorer brinner som nyårsfyrverkeri på grund av frekvensstyrning så är det nog osedvanligt dåliga fabrikat eller dålig ingenjörsarbeten i dom applikationer du stött på.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Inte direkt konstruktiv kritik men om jag misstolkat dig ber jag i så fall om ursäkt!

Det är även möjligt att du missat mitt inlägg om att försöka anlita renodlad servicefirma men om vi håller oss till sakfrågan hur tycker du man ska agera istället i den rådande situationen? Att Värmepumpsforum inte duger för att diskutera den här typen av frågor får du gärna utveckla.

Angående övrigt innehåll var det baserat på hur det hela löste sig, Om kompressorn visade sig var trasig skulle det helt enkelt inte vara relevant.
Klart att Värmepumpsforum duger för att diskutera. Jag tyckte bara att vi kan försöka svara på frågorna här först. Värmepumpsforum är bra om du kan mycket och vill gräva ner dig i tekniken. Allt övriga får vi kalla historia och går vidare framåt i stället. Jag kan ha missförstått en hel del också.

Kan tillägga att när servicekillarna var här med min nya kylmodul och när de åkt så hittar jag en bra installationsmanual till modulen från Nibe (var med i kartongen). :)

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.