Vi är nyinflyttade i ett hus som har denna värmepump och vi kan knappt något om den. Nu har jag lite dålig magkänsla då jag tycker att den beter sig konstigt..

Vi har haft en elektriker här som har brutit strömmen flera gånger, vet inte om det har någon betydelse men. Vi har sen dess tyckt att det känns kallt i huset, vi har värmegolv. I displayen var tidigare idag alla lampor släckta och det låter som om bara fläkten går. Vi provade då att höja fasförskjutningen (?) Till +1 Och då hoppade kompressorn igång men efter ett tag stängs den av igen och när siffran på kanal 1 gått ner till 50 går elpatronen igång men inte kompressorn. Höjde till +2 Och nu hoppade kompressorn igång igen, men litar inte helt på den. Vad är den normala arbetsgången för den och hur tar jag reda på om något är fel och isåfall vad? Jobbigt med helg också, man kan ju inte ringa någon..

Tacksamma för hjälp!
 
Vad är det för tillverkningsdatum på den? El-patronen jobbar med en kopplingsdifferens på 3 grader för att hålla pannan 49-52 eller 51-54°C. Om el-patronen är spärrad kommer panntemperaturen att sjunka. Kompressorn ensam kan normalt klara temperaturen ner till ca +6°C ute om man snålar med varmvatten.
 
J Josth skrev:
Vad är det för tillverkningsdatum på den? El-patronen jobbar med en kopplingsdifferens på 3 grader för att hålla pannan 49-52 eller 51-54°C. Om el-patronen är spärrad kommer panntemperaturen att sjunka. Kompressorn ensam kan normalt klara temperaturen ner till ca +6°C ute om man snålar med varmvatten.
Oj vet inte men huset är från 2006 så troligtvis då. Elpatronen går igång vid 49 så 49-52 verkar stämma. Det som förbryllar mig lite är när varken kompressorn eller elpatronen går och det kändes kallt.. när ska kompressorn gå? Kan vi ha som nu, kurva 8 förskjutning +2 eller borde vi ändra nåt?
Har märkt nu också sen jag skrev inlägget att det är två rum som är kalla på golvet och de slingorna känns kalla också. Läst mig till att man ska testa att motionera piggen under styrdonet?
 
J Josth skrev:
Vad är det för tillverkningsdatum på den? El-patronen jobbar med en kopplingsdifferens på 3 grader för att hålla pannan 49-52 eller 51-54°C. Om el-patronen är spärrad kommer panntemperaturen att sjunka. Kompressorn ensam kan normalt klara temperaturen ner till ca +6°C ute om man snålar med varmvatten.
2004 är den tillverkad, hittade skylten nu.
 
2004, ja då arbetar kompressorn mellan 51-54 på kanal 08. Panntemp kanal 01 kan vara någon grad högre. När temperaturen i tanken är 54 så stängs alltså kompressorn och den startar igen vid 51 på kanal 08. Ibland om det är varmt ute kan starten fördröjas. När värmen från kompressorn inte räcker till så sjunker panntemp och när den blivit 49 på kanal 01 startar el-patronen som värmer till 52 grader innan den stängs av. Så håller den på i stort sett hela vinterhalvåret då också kompressorn ska gå non-stop. Nu när det är mildare ute kan kompressorn starta och stoppa många gånger under dygnet.

Svårt att testa värmesystemet när det inte är kallt men motionera piggen är en bra sak på alla termostatventiler.

Edit: Kurva 8 förskjutning +2 är en ganska hög värmekurva och det behöver utredas varför den är så hög. Fungerar cirkulationspumpen i pannan som den ska?
 
  • Gilla
Andersson86
  • Laddar…
J Josth skrev:
2004, ja då arbetar kompressorn mellan 51-54 på kanal 08. Panntemp kanal 01 kan vara någon grad högre. När temperaturen i tanken är 54 så stängs alltså kompressorn och den startar igen vid 51 på kanal 08. Ibland om det är varmt ute kan starten fördröjas. När värmen från kompressorn inte räcker till så sjunker panntemp och när den blivit 49 på kanal 01 startar el-patronen som värmer till 52 grader innan den stängs av. Så håller den på i stort sett hela vinterhalvåret då också kompressorn ska gå non-stop. Nu när det är mildare ute kan kompressorn starta och stoppa många gånger under dygnet.

Svårt att testa värmesystemet när det inte är kallt men motionera piggen är en bra sak på alla termostatventiler.

Edit: Kurva 8 förskjutning +2 är en ganska hög värmekurva och det behöver utredas varför den är så hög. Fungerar cirkulationspumpen i pannan som den ska?
Okej, då förstår jag lite bättre. Men ibland går elpatronen och inte kompressorn, är det konstigt?
Jag höjde ju förskjutningen till +2 igår, har stått på 0 sen vi flyttade in. Ska jag ändra tillbaka? Hur vet jag om cirkulationspumpen fungerar? Helt novis på detta..tusen tack för svar!
 
J Josth skrev:
2004, ja då arbetar kompressorn mellan 51-54 på kanal 08. Panntemp kanal 01 kan vara någon grad högre. När temperaturen i tanken är 54 så stängs alltså kompressorn och den startar igen vid 51 på kanal 08. Ibland om det är varmt ute kan starten fördröjas. När värmen från kompressorn inte räcker till så sjunker panntemp och när den blivit 49 på kanal 01 startar el-patronen som värmer till 52 grader innan den stängs av. Så håller den på i stort sett hela vinterhalvåret då också kompressorn ska gå non-stop. Nu när det är mildare ute kan kompressorn starta och stoppa många gånger under dygnet.

Svårt att testa värmesystemet när det inte är kallt men motionera piggen är en bra sak på alla termostatventiler.

Edit: Kurva 8 förskjutning +2 är en ganska hög värmekurva och det behöver utredas varför den är så hög. Fungerar cirkulationspumpen i pannan som den ska?
En till fråga, behöver man stänga av nåt innan man tar bort den gröna hatten för att komma åt piggen?
 
Nej man behöver inte stänga av något för att ta bort "hattarna" på golvvärme-fördelaren.

Ok ja kurva 8 förskjutning 0 är en helt normal kurva och förstår att du höjt om du vill testa att få ut med värme. Kanal 10 visar vilken framledningstemperatur det ska vara enligt kurvstyrningen och kanal 02 vilken framledningstemperatur det faktiskt ät. Kanal 11 ska skillnaden mellan kanal 02 och 10, ska helst vara noll.

Cirkulationspumpen sitter längst ner till höger. Lossa plåten så ser du den. Man kan oftast känna med fingertopparna om den vibrerar lite eller höra att den går. Man kan sätta en rejäl skruvmejsel emot den och ena örat.
 
J Josth skrev:
Nej man behöver inte stänga av något för att ta bort "hattarna" på golvvärme-fördelaren.

Ok ja kurva 8 förskjutning 0 är en helt normal kurva och förstår att du höjt om du vill testa att få ut med värme. Kanal 10 visar vilken framledningstemperatur det ska vara enligt kurvstyrningen och kanal 02 vilken framledningstemperatur det faktiskt ät. Kanal 11 ska skillnaden mellan kanal 02 och 10, ska helst vara noll.

Cirkulationspumpen sitter längst ner till höger. Lossa plåten så ser du den. Man kan oftast känna med fingertopparna om den vibrerar lite eller höra att den går. Man kan sätta en rejäl skruvmejsel emot den och ena örat.
Okej, ja precis ville testa för att se att den var vid liv..har sänkt till +1 nu. Kanal 2 och 10 visar 27/28 Och 11 visade 0 en stund innan så pendlar väl mellan 0 och 1, det verkar normalt då? Cirkulationspumpen verkar gå, är varm och vibrerar lite. Kanske inte behöver vara orolig då? Ibland låter nåt lite klånkande ljud från den (från hela vp alltså), med jämna mellanrum. Vad kan det vara, är det normalt? Tusen tack igen!
 
Normalt skall inte el-patronen gå om inte kompressorn går. Finns olika sätt att minska respektive spärra el-patronen men blir det kallt eller många ska duscha efter varandra räcker inte kompressorn till. Kanske kan du skriva upp värdena på kanal 01 till 16 och lista här så kan det ge några ledtrådar?
 
"Klonkandet" är från de båda kontaktorerna som kopplar in el-patronerna. Kontaktorer är en sorts kraftiga reläer som kan hantera hög spänning och ström. Vet inte var ni bor men är det 7 grader ute eller varmare så bör kompressorn klara panntemperaturen utan att el-patronerna behöver kopplas in.
 
J Josth skrev:
Normalt skall inte el-patronen gå om inte kompressorn går. Finns olika sätt att minska respektive spärra el-patronen men blir det kallt eller många ska duscha efter varandra räcker inte kompressorn till. Kanske kan du skriva upp värdena på kanal 01 till 16 och lista här så kan det ge några ledtrådar?
Nä det kändes lite konstigt.. Vi har en separat varmvattenberedare också, som sitter bredvid.

1 53
2 26
3 14
4 02
5 04
6 08
7 00
8 53
9 --
10 27
11 01
12 50
13 00
14 01
15 --
16 --

Nu stängde kompressorn av igen, blir alltid nervös då haha måste väl sluta med det..
 
J Josth skrev:
"Klonkandet" är från de båda kontaktorerna som kopplar in el-patronerna. Kontaktorer är en sorts kraftiga reläer som kan hantera hög spänning och ström. Vet inte var ni bor men är det 7 grader ute eller varmare så bör kompressorn klara panntemperaturen utan att el-patronerna behöver kopplas in.
Okej, men ofta klonkar den utan att elpatronen går igång..
 
Fint att se alla kanalernas värden. Ser bra ut tycker jag. Utetemperaturen är 14 grader så el-patronerna borde inte alls behövas nu om det inte råkar vara så att det går åt väldigt mycket varmvatten nyligen. Det kan också "klonka" när kompressorn stängs av men nått mer kan jag inte komma på.
 
  • Gilla
chrgra
  • Laddar…
J Josth skrev:
Fint att se alla kanalernas värden. Ser bra ut tycker jag. Utetemperaturen är 14 grader så el-patronerna borde inte alls behövas nu om det inte råkar vara så att det går åt väldigt mycket varmvatten nyligen. Det kan också "klonka" när kompressorn stängs av men nått mer kan jag inte komma på.
Så skönt att läsa att du tycker att det ser bra ut! Det var nog när kompressorn stängdes av faktiskt. Tack än en gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.