9 653 läst ·
55 svar
10k läst
55 svar
Nybyggt hus. Installera (golv)värme eller inte på övervåningen?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 336 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 336 inlägg
Den dan då du byter till en bättre FLVP då ?Mikael_L skrev:
Vattenburna radiatorer har dock aldrig varit något alternativ för mig.
Men el, då värmebehovet på övervåningen som sagt redan sammanfaller med att det börjar gå på elpatron i pumpen, då spelar det ingen roll var jag förbrukar samma kilowattimme ...
Har du bergvärme får du dock en annan ekvation, du sparar el under hela (eller nästan hela) vintern.
Vid sidan av vägen, TotalControl; tack för tipset och länken till "gipsmetoden"!![]()
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Japp aluminium, går att häfta fast så kanske 0.2mm?
Fast det jag sade var ju att det kanske inte behövs så mycket värme på övervåningen. Och om det inte behövs så mycket är det kanske overkill med golvvärme eller stora radiatorer på hela övervåningen.TotalControl skrev:
Hupps, är den så tunn.sir_daniel skrev:
Jaja, jag funderade lite på värmeledningsförmågan i 13mm gips (som i gipsmetoden) jämfört med alu-plåtar.
Men Alu har värmekonduktivitet på 238 och gips 1,3.
Och 13mm jämfört med 0,2mm ger att gipsskivorna ändå har bara ca 1/4 av värmeledningsförmågan som den där 0,2mm alu-plåten.
Så kör man med "gipsmetoden" endast, så blir värmespridningen ganska mycket sämre än med alu-plåtar.
Men sen beror det ju vad som kommer ovanpå, blir det tjockt golvmaterial, 3mm foam eller annat som dels sprider, dels bromsar värmeflödet blir det ju mer jämn värme på ytan.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
0.6 mm har jag för mig att upopnor plåtar är.
Jag tog hjälp av en snickare som beställde "remsor" till gles panelen. Fick färdiga 28 cm breda remsor, som jag la dit och svängarna sågade jag ut med sticksågen. Tog ca 4 dagar att lägga en hel övervåning.
Jag tog hjälp av en snickare som beställde "remsor" till gles panelen. Fick färdiga 28 cm breda remsor, som jag la dit och svängarna sågade jag ut med sticksågen. Tog ca 4 dagar att lägga en hel övervåning.
Hej!
Jag ritar VVS och vi brukar förorda golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning.
En anledning till detta är att golvvärmeslingorna på övre plan blir värmesystemet högsta punkt och detta kan leda till problem med luft i systemet som är svårt att bli kvitt med. Som andra har nämnt blir det inte golvkallt på samma sätt på övre plan, så det är också ett skäl att inte behöva lägga det där.
Ett badrum med klinker på övre plan kan dock vara trevligt att ha lite mysigt och varmt om fötterna, men här kan man sätta en elslinga med golvvärme.
Sedan kan det förstås finnas estetiska skäl att titta på andra lösningar exempelvis när det är stora fönsterpartier.
Jag ritar VVS och vi brukar förorda golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning.
En anledning till detta är att golvvärmeslingorna på övre plan blir värmesystemet högsta punkt och detta kan leda till problem med luft i systemet som är svårt att bli kvitt med. Som andra har nämnt blir det inte golvkallt på samma sätt på övre plan, så det är också ett skäl att inte behöva lägga det där.
Ett badrum med klinker på övre plan kan dock vara trevligt att ha lite mysigt och varmt om fötterna, men här kan man sätta en elslinga med golvvärme.
Sedan kan det förstås finnas estetiska skäl att titta på andra lösningar exempelvis när det är stora fönsterpartier.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi byggde 2011, golvvärme nere och radiatorer på övre plan, varma golv? Nää, har du ett välisolerat hus blir inte golven varma, inte ens vid många minusgrader.
För vår del kvittar det, funkar lika bra med radiatorer uppe, och precis som redan sagts, inte golvkallt uppe, men visst ökar förbrukningen med golvvärme på nedre plan
För vår del kvittar det, funkar lika bra med radiatorer uppe, och precis som redan sagts, inte golvkallt uppe, men visst ökar förbrukningen med golvvärme på nedre plan
Uppdatering
Nu har vi landat i en värmelösning. Det blir golvkonvektorer framför de större fönsterpartierna vid takterrassen. Ett litet vattenburet element i wic. Samt golvvärme i badrummet.
Konvektorerna har ingen inbyggd fläkt, men jag tror ändå att den låga effekten kommer räcka till för att hålla upp temperaturen i vardagsrumsdelen.
Nu har vi landat i en värmelösning. Det blir golvkonvektorer framför de större fönsterpartierna vid takterrassen. Ett litet vattenburet element i wic. Samt golvvärme i badrummet.
Konvektorerna har ingen inbyggd fläkt, men jag tror ändå att den låga effekten kommer räcka till för att hålla upp temperaturen i vardagsrumsdelen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden