Hej, har gjort en renovering av badrum men tidigt upptäckte jag ju att det bara blev ordentligt varmt i HALVA badrummet. Provade allt, gasade termostaten i rumsgivarläge, körde regulatorläge, samma sak. Nu skall lägenhet säljas och det måste fungera. Hantverkaren var här och bytte termostat till n digital Raychem, men samma sak. Exakt halva badrummet har tydligt lägre värme. Han har mätt motstånd, golvvärmen har en egen säkring, han la in den blåa T2 kabeln, vad kan detta bero på?
En annan fråga om Raychem termostat, i en meny kan man välja "belastning" upp till 10kw, vad är poängen med denna valmöjlighet? Vidare verkar termostat stänga av sig efter några timmar så jag måste "peta till den" så tiden för avstängning förlängs hela tiden.
Skall som sagt sälja och vill inte lämna efter mig en golvvärme i badrum som inte håller vad den lovar!
Sökt som en galning för att hitta orsak till detta men inga svar, suporten ställer sig helt frågande till detta fenomen också. Börjar få panik och leker med tanken på att göra om golvet med en annan firma, typ Dådeman i Stockholm.
Mvh Göran
En annan fråga om Raychem termostat, i en meny kan man välja "belastning" upp till 10kw, vad är poängen med denna valmöjlighet? Vidare verkar termostat stänga av sig efter några timmar så jag måste "peta till den" så tiden för avstängning förlängs hela tiden.
Skall som sagt sälja och vill inte lämna efter mig en golvvärme i badrum som inte håller vad den lovar!
Sökt som en galning för att hitta orsak till detta men inga svar, suporten ställer sig helt frågande till detta fenomen också. Börjar få panik och leker med tanken på att göra om golvet med en annan firma, typ Dådeman i Stockholm.
Mvh Göran
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Hej,
När man lägger värmeslingor så ska de isolationsmätas före spackling och efter, är dessa korrekt mätta och visar samma värde? (Någon Ohm avvikande är ok)Om man mäter kabeln idag, får du samma värde då? Det låter nästan som om du har ett kabelbrott.
Belastningsinställningen vill jag minnas är att man kan få den att räkna ut driftkostnad, ange hur många watt kabel som är installerat och elpris.
Fortsatt låter det som om du ska läsa igenom manualen och kontrollera att du inte hamnar i någon form av nattsänkningsläge eller likande
När man lägger värmeslingor så ska de isolationsmätas före spackling och efter, är dessa korrekt mätta och visar samma värde? (Någon Ohm avvikande är ok)Om man mäter kabeln idag, får du samma värde då? Det låter nästan som om du har ett kabelbrott.
Belastningsinställningen vill jag minnas är att man kan få den att räkna ut driftkostnad, ange hur många watt kabel som är installerat och elpris.
Fortsatt låter det som om du ska läsa igenom manualen och kontrollera att du inte hamnar i någon form av nattsänkningsläge eller likande
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Det låter som sagt som att du har avbrott. Har du några bilder från installationen? Jag har för mig att T2blå är en parallellresistiv kabel. Då går där två vanliga ledare inbäddade ett material som leder ström men dåligt. Det går då lite strö mellan trådarna i resistansmaterialet. Går en tråd av så blir den bortre delen av kabeln bortkopplas. En annan vanlig typ är serieresistiv, då är det en av trådarna som har resistans och blir varm. Går en tråd av då så slutar det helt att gå ström, hela kabeln slutar fungera.
Avbrott tror jag är extremt ovanligt. Det är inte så att två kablar skarvades ihop i golvet?
Avbrott tror jag är extremt ovanligt. Det är inte så att två kablar skarvades ihop i golvet?
Hej! Hittar ingen manual på nätet, fick ingen manual av honom. Det ligger lite värme i den svala halvan men det är tydligt varmare i den varma halvan av badrummet. Tack för svar! Mvh Göran
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
ser ut som dennaT Tramsetott skrev:
https://www.raychemgolvvarme.se/produkter/termostater/raychem-senz
manual längst ner på sidan
Tack!
Hepp! Tråd kan låsas! Berodde på att slingorna inte ligger lika tätt överallt. Där man står ligger dom tätare, mera värme helt enkelt! Puh! Mvh Göranå
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

