Hej!
Jag och min sambo har köpt ett hus byggt 71-. Husets värmekälla är "luftburen fjärrvärme", då själva aggregatet är vädligt gammalt slitet så undrar jag om det finns något modernare aggregat som man kan byta till istället, eller om själva systemet är "utdömt" och om det är bättre att satsa på vattenburna element/luftvärmepump.

Tacksam för svar!

• Gammalt och slitet luftburet fjärrvärmesystem i ett hus från 1971.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt luftburet fjärrvärmesystem med aggregat och rörgenomföring i ett hus.
    Skapa konto
  • Typskylt från ett gammalt luftburet värmesystem, Svenska Fläktfabriken Stockholm.
    Skapa konto
Exotiskt, visste jag inte att det fanns men fjärrvärmen är ju bra på att ge höga temperaturer som kan behövas om det är riktigt kallt ute. Hur sprids värmen från aggregatet, kanaler till varje rum? Hur fungerar ventilationen i huset? Hur stort är huset? Vad är fjärrvärmeförbrukningen per år? I vilken del av landet står huset?

J Josth skrev:
Exotiskt, visste jag inte att det fanns men fjärrvärmen är ju bra på att ge höga temperaturer som kan behövas om det är riktigt kallt ute. Hur sprids värmen från aggregatet, kanaler till varje rum? Hur fungerar ventilationen i huset? Hur stort är huset? Vad är fjärrvärmeförbrukningen per år? I vilken del av landet står huset?

Visst är det!
1.Värmen sprids via kanaler som går genom husets bjälklag, sedan upp genom golvsocklar som nästan ser ut som ventilerade golvsocklar men det är justerbara "plåtspjäll", så genom dom kan man bestämma flödet.

2. Det är självdrag i huset.

3. 1.5 plans hus 177kvm, fjärrvärmeförbrukningen ligger på 27.000kr per år, har ingen koll på om det är vanligt eller hög förbrukning för fjärrvärme?

4. Huset finns i Östergötlands län.

Varför vi vill byta aggregatet är för att kunna reglera värmen bättre och bestämma tempraturen själva i rummen och på så sätt kunna få ner fjärrvärmekostnaderna.

Om tilluften går ut runt om i huset via kanaler i golvbjälklaget, hur kommer den tillbaka till aggregatet som frånluft/cirkulationsluft? Kanaler i taket från varje rum? Vill man kunna värmereglera varje rum individuellt så innebär det att man måste sätta upp radiatorer eller lägga golvvärme. En ganska stor investering. Men jag skulle ta möjligheten att förbättra ventilationen med hjälp av de kanaler som finns. Självdrag har sina begränsningar. Hur många [kWh] fjärrvärme respektive el drar huset per år? Kostnaden i kronor kan skilja mycket mellan kommuner och deras fjärrvärmetaxor och el-avtal man har.

Gissar man att huset drar ca 32.000 kWh fjärrvärme per år så kommer man ner till ca 8.500 kWh el för att driva en bergvärmepump som ger lika mycket värme. Satsar man på luftvattenvärmepump behöver den ca 11.000 kWh el för att ge lika mycket värme. El-priset kanske man anta är 1,25 kr/kWh när man räknar, så alltså 10.600 kr respektive 13.800 kr per år.

M
Det skulle vara intressant att veta lite mer. När ni säger ”slitet”, är det något som är trasigt eller har det börjat att låta mycket. Konstruktionen på dessa är ganska enkel, ett värmebatteri och en fläkt så de kan hålla mycket länge. Fjärrvärme är oftast bra och kan ge en vettig totalekonomi om man räknar in underhåll mm. Vilken ort och bolag är ni anslutna till?
Luftburen värme är fortfarande mycket vanligt över hela USA. Där sätter man in det för att kunna både kyla och värma med samma system, men som ni noterat är det lite svårare att reglera. Att byta ut hela systemet och borra för bergvärme blir en stor investering. Säkert 250.000kr. Om jag hade ett sånt system och var bekymrad över den köpta energimängden skulle jag sätta in en rejäl luft/luft värmepump i rummet där aggregatet suger in luften. Då skulle man få ut maximalt av värmepumpen fördelat i hela huset till en billig investering. Fjärrvärmen skulle jag ha kvar förutsatt att deras prismodell är ok. med värmepumpen kan man även få svalka i hela huset på sommaren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.