Hej!

Flyttade in i nybyggd villa i juni. Först nu när det börjar bli kallt på riktigt förstår vi att golvvärmen i badrummet på ovanvåningen inte värmer någonting. Vi har element upp i övrigt och golvvärme nere.

Bifogar ett foto från systemet till badrummet. Vid pilen finns ett reglage som stod på noll. Jag provade vrida lite på det, och en pump började snurra, men ingen värme på golvet. Har ställt upp termostaten i rummet på max.

Felsökningstips?

Googlar jag så verkar vi ha ett "Uponor Fluvia Push 12" system? Är det en värmepatron med tro?

Kontakten med VVS-firman har brutits. Dom har en lista med verkliga struntdetaljer från besiktningen som dom totalt ignorerar trots att vi håller inne en bra peng. Vi hade lite kämpigt med kontakten under bygget och har därför valt att avvakta med att påminna dom.

• Inuti ett skåp med röranslutningar och ventilset för Uponor Fluvia Push 12 golvvärme, med en orange pil som pekar på ett reglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A appelappe skrev:
Hej!

Flyttade in i nybyggd villa i juni. Först nu när det börjar bli kallt på riktigt förstår vi att golvvärmen i badrummet på ovanvåningen inte värmer någonting. Vi har element upp i övrigt och golvvärme nere.

Bifogar ett foto från systemet till badrummet. Vid pilen finns ett reglage som stod på noll. Jag provade vrida lite på det, och en pump började snurra, men ingen värme på golvet. Har ställt upp termostaten i rummet på max.

Felsökningstips?

Googlar jag så verkar vi ha ett "Uponor Fluvia Push 12" system? Är det en värmepatron med tro?

Kontakten med VVS-firman har brutits. Dom har en lista med verkliga struntdetaljer från besiktningen som dom totalt ignorerar trots att vi håller inne en bra peng. Vi hade lite kämpigt med kontakten under bygget och har därför valt att avvakta med att påminna dom.

Är några utav rören varma?

Ser även Ut som att kabeln till givaren inte är inkopplad. Orange rör i övre högra hörnet. Kan ju vara ett trådlös system. Kolla att allt är parkopplat såfall.

A atomlab skrev:
Är några utav rören varma?

Ser även Ut som att kabeln till givaren inte är inkopplad. Orange rör i övre högra hörnet. Kan ju vara ett trådlös system. Kolla att allt är parkopplat såfall.

[media]

Hej och tack för svar och tips.

Inga rör är varma.

Trådlös styrning har jag förstått nu (vi fick noll överlämning av firman).

Hittade på nätet hur man ”parar” termostaten i badrummet med dosan i skåpet (syns ej i bild). Upplever att det började rinna mer i rören, men dosan jag parkopplade med blinkar illavarslande (kommunikationslampan lyser dock fast).

Efter ett par timmar var inget rör varmt. Den blåa detaljen som jag antar är en ventil styrd av termostaten blev dock varm!?

Blir till att bita ihop och ringa firman ändå i morgon.

Hej alla. Ett och ett halvt år senare är det fortfarande problem med detta system.

Det har varit många turer med olika folk från firman som installerade. Gemensamt är att alla har bråttom, gör ett minimum och åker.

Några veckor efter mitt första inlägg var en kille här ett par gånger, och han fick faktiskt igång värme i badrummet.

På julafton i år slår jordfelsbrytare av all värme till huset. Egen felsökning visar att det är värmepatronen som slår av.

Folk från firman kommer. Dom beställer ny "regulator", men när den kommer (jag får jaga dom) är det andra som är här och dom vill beställa ny värmepatron. Så nu har vi väntat i tre veckor sedan dess.

Min teori är att det inte kommer varmvatten från värmepumpen alls, utan det är patronen som fått jobba konstant och därför givit upp.

Vet någon hur jag kan jag säkerställa att det faktiskt kan komma värme från pannan i rören?

Vi har ingen överlämning på installationerna som sagt. Finns det något sätt jag kan lista ut varifrån rören till detta system kommer? Borde det vara från fördelarskåpet på bottenvåningen, eller kan det vara direkt från pannan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.