Värme allmänt
JED: Hej Vi planerar att göra en utbyggnad på 15 kvm. (2,5x6 meter 6 metersväggen gränsar mot befintlig husvägg) och funderar på vilken värmekälla vi ska ha. Utbyggnaden ska användas som gym. Isolerad betongplatta. Tyvärr så kommer kollektorslangen att gå bitvis under utbyggnaden, men borrhålet hamnar utanför nya plattan. Vi har i dagsläget enrörsystem och det finns ett radiatorkoppel
Conne3: [citat] Okej, tack för hjälpen! Ska se var jag kan hitta en likadan.
Axbard_89: Gått i samma tankar. Det viktigaste är att du isolerar rören med typ 100 mm isolering. Finns färdiga strumpor på sidor som säljer ventilationagrejer. Teorin är enkel. Sug upp luften med en kanalfläkt och dra rör till de rum du vill ha.
tveksamt: Då det inte är något direkt jobb inblandat i det hela gäller det ju bara att hitta brytpunkten för när det är värt det och inte. Du har just hittat din. Är du borta längre så kommer du vinna mer, är du borta kortare tid är det inte lönt.
Silver78: Du kopplar in varmvattenberedaren efter utgången till varmvattnet. På så vis så hjälper den att värma upp vatten som kommer från pannan. Du måste även koppla på blandaren på vvb till kallvatten.
oskarsch: Låg temperatur på konstiga tillfällen under dagen skulle jag vilja säga. Lite som att det är skevt i schemaläggningen av systemet. Men det borde ju inte vara så eftersom timern förmodligen varit urkoppplat (i och med dag-natt inställd på Natt). Konstigt va?
Josth: Jag tycker man ska räkna noga på det hela över en lång period, t.ex. under 20 år. Om fjärrvärmepriset är relativt lågt nu, kommer det också att vara bra framöver? Finns det tunga politiker som vill sälja energibolaget (som jag antar är kommunalt)? Tyvärr får jag inte ihop energikalkylen alls för ert hus. Er nuvarande sammanlagda elförbrukning borde vara klart högre om full
Workingclasshero: Hej. Får du in värmelogset helt så kommer det fungera mycket väl, de brinner rent och inte så intensivt som ved. Jag trycker in hela logs i min lilla vedspis där de brinner fint och länge. Jag har 2 kokskaminen MIKADO 80 som jag stoppar i hela logs i, och de brinner fint i 50 minuter innan ja måste lägga in en ny. Den ena kaminen har en skyddsplåt så där kan jag bara stoppa i halva
jonaserik: Bara fortsätta att puffa på den , men pass på inga tänger på den blanka ytan. annars byta insatsen,den finns som reservdel
jonaserik: Vanligtvis går det att programmera varje dygn för sig och inte kopiera dygnen, men du sparar nääästan inget på att nattsänka, tänk själv sänkning till ca 19 C på natten,huset kyls ner, sen måste du höja minst 1,5 -2 timmar före innan du går upp för att en högre temp. Det betyder att värme måste öka många grader på utgående vatten och det kostar, bäst är att ha en temp
NOP: Jag behöver en kortare bit 12 mm pex-slang för anslutning till radiatorer. Bauhaus säljer 5 meterslängder men det finns ingen specifikation och kontaktar man dem vet de inte om slangen är diffusionstät. Någon som vet? https://www.bauhaus.se/pex-ror-o12-5m?gclid=EAIaIQobChMI-uG_7OKk5wIVl8qyCh3j3wZ6EAYYASABEgInmvD_BwE
Josth: Du byter enkelt själv med en stor skiftnyckel eller polygriptång. Termostaten finns t.ex på Jula. Nya modellen som passar ser ut enligt bilden i länken: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/termostater-och-tillbehor/termostat-430200/ Finns även billigare på nätbutik: https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-termostat-evosense-28-0-28-c/
JLyck: [citat] Ja, det är enrörssystem. Finns när någon speciell "plugg" som kopplar ihop in/ut? Just nu sitter sitter där en vanlig "plugg", men värmen tycks fungera ändå. När jag kapade röret, så såg jag att där var en skiljevägg mitt i röret. Fick göra nya utvändiga gängor, så kan vara att pluggen släpper igenom. Returen är iaf varm.
Sandman88: Är det någon som har en idé? Behöver gå från detta 1” rör till helst 15mm koppar för då kan jag bocka själv istället för fler dolda kopplingar. ska jag satsa på att gänga stålröret eller använda tex vatette klämringshylsa för stålrör? Någon som vet vilken klämringskopplingar som behövs för 1” rör med stålklämring? tack:)
olof63: Purmo är ju väldigt likt denna, tack för hjälpen. Var ju inga jättepengar hellre jämfört med risken att sätta dit en frysskadad, men visst galet onödigt merjobb som lätt kunde undvikas.
olof63: Hej forumet provar med en mer korrekt rubrik, någon som kan hjälpa mig och identifiera vilket märke denna panelradiator kan vara ? Sitter (satt) i mitt götenehus från 1997 - behöver byta ut den pga frostskada.
tttomten: Kan ju vara värt att köra på en app (så länge det funkar) för att få bekvämligheten att kunna kontrollera värmen. Skulle dock inte bytt ut alla element till samma system utan bara ett centralt placerat.
Granström2: [citat] Offtopic. Nu var det en termostatventil det handlade om.
jonaserik: En bild närmare på shunten i inre högra hörnet, det är en fyrvägs som sitter där, behöver se hur den ser ut för föreslå något
jonaserik: [citat] Underjordisk källa, vet du om det strömmar igenom den, det går att se på nuvarande KB - temp ,håller den konstant en viss temp oavsett årstid så strömmar det bra igenom, Det med 3 Kw oer 100 meter, Tja beror hur man räknar. Vilken effekt har din nuvarande VP är av vikt för nästa VP, Fabrikat och typ är bra att få
hempularen: Tiderna för tillsatsvärme är inget att orda om. Mycket av det kom säkert vid installationen. Sedan är det fullt normalt att den kör någon halvtimme då och då för att snabbt producera varmvatten. Typisklt ligger max tillsatsvärme på 9 kW, alltså om både tillsats 1 och två går samtidigt. Dina totalt 40h tillsats motsvarar kanske 150 kwh. Om det istället hade varit kanske 500 - 1000
Knetech: Jag tittar på Varde-kaminer som bl.a. K-Rauta säljer, vansinnigt billiga enl mig. Bla finns modellen Bolton för 1859:-. Någon som har erfarenhet av dessa?
Macarus: Använd absolut någon hygroskopisk isolering som har liknande egenskaper som kutterspånen. Dvs cellulosa, lin, hampa el. dyl. Isolera måttligt. För tjock isolering kan leda till för hög fuktighet på yttersidan av isoleringen och därmed fukt problem. Själva konstruktionen är lite svår att förstå. En bild/ritning skulle underlätta.
kickassford: Det går inte att isolera mer under golvbjälkarna och det behövs egentligen inte utan det var mest som en bonus nu när vi har möjlighet med det lilla extra. Glespanel va ju iofs en enkel billig lösning, dock tänkte ja mig 16/17mm slang med cc200 då det bygger mindre i övriga rum.
Rabbithole: Gräva ner slang själv ska inte vara några problem, och lägg slangen i sjön om det går.
HusMedHistoria: Det är inte svårt att använda ugnen men man måste se till att elda innan och medan man har något inne så att den håller temperaturen. Man måste ha ganska ordentlig fart på elden om man ska hålla runt 200 grader i ugnen. Man ska inte elda mycket i taget, vi brukar börja med att lägga in tändved plus två mindre vedträn. När veden har brunnit så att det bara glöder, alltså inga
Jimmagnusson: Jo dom var öppna! Allt funkar nu kanon efter jag "återställde centralen" vet inte alls vad som hänt tack för visat intresse!
Haara93: Tjena! Hittade en gammal skylt från den första pjäsen som stod i pannrummet, skulle nu vilja se om någon sitter på en bild på en sådan :D Av ren nyfikenhet är det, och googlat har jag testat(y)
Rigor: Alternativt är man sätter in en fläktkonvektor i källaren (ger dock lite ljud).. Det ger dock den stora fördelen att den drar runt luften...