Förstår inte hur förra ägaren har kopplat in elementet, inkommande vattnet kommer in på nedsidan (från taket) och går genom radiatorn via ingången nedifrån och inte uppifrån vid termostaten. ( Testade genom att skruva röret där termostaten sitter på och sedan sätta på vattnet och det bara sprutar). Skruvar man in ventilen på bild 2 så stryper man inkommande , trodde det var returen man ströp med den. Är amatör men det känns som att vattnet går fel håll. Det skumma är att om man tittar på kopplingschemat på ventilen på bild 2 så borde inkommande vatten gå upp till termostaten men så är inte fallet... blir inte klok på det här.
Ska det vara konstant tryck på returen fast ballofixen stryper inkommande vatten ?

Bild 1
Väggmonterat radiator med synliga inkommande vattenrör från taket som kopplas inifrån botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild 2

Bild på felaktigt kopplade rör till radiator med inkommande vattenanslutning på nedre delen vid sidan om termostatventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Verkar som det är ettrörs-system där någon skarvat in två radiatorer parallellt beroende på vad som finns på andra sidan väggen dit rören går(?)
 
Om rör från tak är det varmare av dom två så ser jag inga fel. Har du inge värme på elementen? På dom här kopplen så stängs båda portarna när man stänger ventilen
 
V Vector skrev:
Om rör från tak är det varmare av dom två så ser jag inga fel. Har du inge värme på elementen? På dom här kopplen så stängs båda portarna när man stänger ventilen
Elementet har riktigt dålig cirkulation vad det verkar som, får bara värme på ovansidan. Hur kommer det sig att det är tryck på returen som går upp i elementet?
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Verkar som det är ettrörs-system där någon skarvat in två radiatorer parallellt beroende på vad som finns på andra sidan väggen dit rören går(?)
Hur vet jag att det är ett ettrörs-system eller tvårörs-system? Här kommer en mer överblickande bild + en bild på andra sidan Radiator med rörinstallation mot vit vägg ovanför svartvitt kakelgolv med verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kromad handdukstork med röranslutningar i badrum, med blå handduk och kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man behöver undersöka andra radiatorer i huset för att se om det är ettrörs. Stänger man termostatventilen så ingen värme kommer in i radiatorn och kopplet där nere fortsätter vara varmt så är det ettrörs. Vid den här årstiden måste man dock skruva upp värmen för att känna något. Brukar ibland vara markerat med en röd ring av tejp runt röret eller liten röd plastplugg i skruvhålet.
 
J Josth skrev:
Man behöver undersöka andra radiatorer i huset för att se om det är ettrörs. Stänger man termostatventilen så ingen värme kommer in i radiatorn och kopplet där nere fortsätter vara varmt så är det ettrörs. Vid den här årstiden måste man dock skruva upp värmen för att känna något. Brukar ibland vara markerat med en röd ring av tejp runt röret eller liten röd plastplugg i skruvhålet.
Har man inte flera olika kretsar? Verkar som att det bara är dessa två som går på denna krets. Iallafall vad bör jag göra för att få värme i elementet? Kanske lite bra att ringa en rörmokare sen när vintern kommer som får titta på hela systemet.
 
Har man ettrörssystem så finns det några olika slingor i huset med ca 3-5 radiatorer per slinga. Ska sitta instrypningsventiler på varje slinga så man kan balansera flödet och värmen korrekt runt om i huset. Normalt har rörmokarna väldigt mycket att göra på hösten/vintern när det plötsligt blir kallt. Man kan skruva upp värmen på pannan och provköra systemet nu men inte när det är högsommar.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.