3 023 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Byta vedpanna mot luft/luft värmepump.
Hej. Ny användare så ber om ursäkt om detta ligger fel.
Jag är spekulant på en villa med en vedeldad panna med elpatron i. Jag kommer dock använda fastigheten som fritidshus, och har läst mig till att det är svindyrt att alltid köra på elpatronen vilket kommer bli fallet så vi inte kommer vara där så mycket. Har aldrig hållit på med sådana så jag känner att jag inte riktigt har koll. Tyvärr vet jag inte modell eller något på utrustningen.
Min fråga är egentligen.
Är det en rimlig idé att tömma systemet, slänga allt fysiskt (rör, element, pannan,och ersätta med en luft/luft värmepump och några el-element, samt en Vv beredare som inte behöver vara så stor?
Eller finns det någon smartare idé? Tänker då att jag inte behöver oroa mig för frysskador i systemet heller när jag inte är på plats.
Har kört med direktverkande el-element på gamla fritidshuset som låg väldigt långt norrut utan att blivit ruinerad. Detta nya objekt ligger i en bättre klimatzon.
Jag är spekulant på en villa med en vedeldad panna med elpatron i. Jag kommer dock använda fastigheten som fritidshus, och har läst mig till att det är svindyrt att alltid köra på elpatronen vilket kommer bli fallet så vi inte kommer vara där så mycket. Har aldrig hållit på med sådana så jag känner att jag inte riktigt har koll. Tyvärr vet jag inte modell eller något på utrustningen.
Min fråga är egentligen.
Är det en rimlig idé att tömma systemet, slänga allt fysiskt (rör, element, pannan,och ersätta med en luft/luft värmepump och några el-element, samt en Vv beredare som inte behöver vara så stor?
Eller finns det någon smartare idé? Tänker då att jag inte behöver oroa mig för frysskador i systemet heller när jag inte är på plats.
Har kört med direktverkande el-element på gamla fritidshuset som låg väldigt långt norrut utan att blivit ruinerad. Detta nya objekt ligger i en bättre klimatzon.
behåll allt och komplettera med en luft- vattenT Thomas Halvelva skrev:Hej. Ny användare så ber om ursäkt om detta ligger fel.
Min fråga är egentligen.
Har kört med direktverkande el-element på gamla fritidshuset som låg väldigt långt norrut utan att blivit ruinerad. Detta nya objekt ligger i en bättre klimatzon.![]()
Vp . Du har en fungerande värmeanläggning
Nyttja den
Mvh
Om du inte blev ruinerad av direktel element så kommer du inte att bli det av elpatron heller. Mitt tips är att lära dig vedpannan och ha elpatronen som underhållsvärme. Att ha tillgång till en vedpanna är en gudagåva i mina ögon.T Thomas Halvelva skrev:
Men ja, en luft luft kan du installera om du vill det absolut.
Klicka här för att svara