9 653 läst ·
55 svar
10k läst
55 svar
Nybyggt hus. Installera (golv)värme eller inte på övervåningen?
Hej,
Vi har ett nybyggt hus på 214kvm varav ca 150 kvm i nedre plan. Övre plan är jag nu på gång att inreda/bygga klart denna vinter.
Öppningen till övervåningen, från hallen, är ca 3,5*2m plus trapp och öppet räcke efter ena sidan på övre plan.Med andra ord en del öppna ytor där luft kan röra sig mellan våningsplanen. Se även bifogad ritning. (Allrum/sovrum avgränsas givetvis med en vägg, det saknas på ritningen)
Slang för golvvärme (bv-pump) är redan dragen till övervåningen. I badrummet kommer vi installera vattenburen golvvärme.
Frågan är hur vi ska göra med resterande utrymmen? Det blir ett sovrum, WIC, samt öppet allrum på ca 30kvm. Norrsidan av fasaden på övre plan består till ca 70% av fönster (golv till tak).
Under denna och förra vintern har vi upplevt det som svalare på övre plan då vi inte tillför någon som helst värme där. Dock är den sista 50mm isoleringen inte på plats överallt ännu...
Frågor/tankar om detta är:
Hur mycket kommer den sista 50mm isolering, samt spån och gips påverka värmebehållningen?
Borde jag "fräsa ner" golvvärme framför fönsterpartierna?
Komplettera värmebehovet med el/oljeradiator?
Ska jag strunta i golvvärme helt och hållet (förutom badrummet då)?
Ska jag lägga golvvärme på hela övervåningen?
Just nu lutar jag åt att lägga golvvärme framför glaspartierna (norr mot terassen) och eventuellt komplettera med radiator(el) i allrummet.
Gör man helt bort sig om vi inte lägger golvvärme på hela övervåningen? (tänker ex på pris vid försäljning och komfort)
Tacksam för svar/diskussion vilken kan leda mig framåt med projektet "värme på övervåningen"
Vi har ett nybyggt hus på 214kvm varav ca 150 kvm i nedre plan. Övre plan är jag nu på gång att inreda/bygga klart denna vinter.
Öppningen till övervåningen, från hallen, är ca 3,5*2m plus trapp och öppet räcke efter ena sidan på övre plan.Med andra ord en del öppna ytor där luft kan röra sig mellan våningsplanen. Se även bifogad ritning. (Allrum/sovrum avgränsas givetvis med en vägg, det saknas på ritningen)
Slang för golvvärme (bv-pump) är redan dragen till övervåningen. I badrummet kommer vi installera vattenburen golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är hur vi ska göra med resterande utrymmen? Det blir ett sovrum, WIC, samt öppet allrum på ca 30kvm. Norrsidan av fasaden på övre plan består till ca 70% av fönster (golv till tak).
Under denna och förra vintern har vi upplevt det som svalare på övre plan då vi inte tillför någon som helst värme där. Dock är den sista 50mm isoleringen inte på plats överallt ännu...
Frågor/tankar om detta är:
Hur mycket kommer den sista 50mm isolering, samt spån och gips påverka värmebehållningen?
Borde jag "fräsa ner" golvvärme framför fönsterpartierna?
Komplettera värmebehovet med el/oljeradiator?
Ska jag strunta i golvvärme helt och hållet (förutom badrummet då)?
Ska jag lägga golvvärme på hela övervåningen?
Just nu lutar jag åt att lägga golvvärme framför glaspartierna (norr mot terassen) och eventuellt komplettera med radiator(el) i allrummet.
Gör man helt bort sig om vi inte lägger golvvärme på hela övervåningen? (tänker ex på pris vid försäljning och komfort)
Tacksam för svar/diskussion vilken kan leda mig framåt med projektet "värme på övervåningen"
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 300 inlägg
Lägg golvvärme i hela. Väldigt skönt att slippa element och värmepumpen kan gå på samma temperatur för hela huset. Lägg raderna extra tätt vid fönstren bara.
Vill du ha det svalt där uppe är det ju bara att dra ner termostaten i den zonen.
Vill du ha det svalt där uppe är det ju bara att dra ner termostaten i den zonen.
Som de andra skrivit, har du möjlighet så dra golvvärme över hela, men ha övreplan och undre plan i olika zoner. Även badrummet för sig. Annars kan de bli mycket varmare där uppe än nere.
Bra mycket gosigare för fötterna med golvvärme också.
Bra mycket gosigare för fötterna med golvvärme också.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Golvvärme i hela! Ingen diskussion
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 336 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 336 inlägg
Undrar vad prisskillnaden kan bli , golvvärme kontra radiatorer.
Tycker golvvärme har en stor nackdel , kallras från fönster/friskluftsdon vid fönster.
Blir oftast ej heller mer ekonomiskt att värma med golvvärme.
Hur ofta har man golvkallt på övervåningen ?
Tycker golvvärme har en stor nackdel , kallras från fönster/friskluftsdon vid fönster.
Blir oftast ej heller mer ekonomiskt att värma med golvvärme.
Hur ofta har man golvkallt på övervåningen ?
Uppe och nere är min röst
Ju större volym vatten som bv pumpen jobbar mot desto bättre.
Jag har gv både uppe och nere. Med moderna fönster upplever jag inte kallras på det sätt man gjorde under uppväxtårens 2mm 2-glas. Så jag vågar säga att det är ett mindre problem.
Ju större volym vatten som bv pumpen jobbar mot desto bättre.
Jag har gv både uppe och nere. Med moderna fönster upplever jag inte kallras på det sätt man gjorde under uppväxtårens 2mm 2-glas. Så jag vågar säga att det är ett mindre problem.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 336 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 336 inlägg
Kanske mer att golvvärmesystem ej skall ha högre temp än 30-35 gr om man har trägolv , då.rascalsrule skrev:
Annars kan en värmepump komma upp i 50-55 gr utan hjälp av eltillskott.
Jag har golvvärme på nedervåningen, men radiatorer på övervåningen, detta medför problem att injustera allt till bra temperaturer överlag då radiatorerna och golvärmen inte riktigt lirar ihop.
Har spenderat många timmar och justerat och kan ju säga att nu ca 3år senare har jag fått det nästan så som jag vill ha det.
I början var exempelvis bottenvåningen tokvarm så man nästan behövde öppna ett fönster mitt i vintern, samtidigt va övervåningen kall, för att undvika såna bekymmer så säger jag golvvärme överallt om du kan välja!
Har spenderat många timmar och justerat och kan ju säga att nu ca 3år senare har jag fått det nästan så som jag vill ha det.
I början var exempelvis bottenvåningen tokvarm så man nästan behövde öppna ett fönster mitt i vintern, samtidigt va övervåningen kall, för att undvika såna bekymmer så säger jag golvvärme överallt om du kan välja!
Jag valde radiatorer för mindre tröghet. Sovrummen, som jag har på övervåningen är enda stället jag faktiskt justerar värmen.
Blir billigare också med, vad jag tycker, snygga radiatorer från Watt.
Mindre risk förr kallras vid fönster när man sover var en annan ej avgörande motivering
Blir billigare också med, vad jag tycker, snygga radiatorer från Watt.
Mindre risk förr kallras vid fönster när man sover var en annan ej avgörande motivering
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 300 inlägg
Är man rädd för kallras kan man välja välisolerade fönster
Ingen som har testat lågtempsradiatorer? Purmo belize e2 hade väl vart perfekt i ett nytt hus. Men dom kostar ju pengar med
I TS fall när han har bergvärme så är det mer driftekonomiskt med bara golvvärme. Om nu den inte är installerad i en oisolerad platta.Tomture61 skrev:
Jag har inga kallras vid fönster/friskluftdon eller en helglasad altandörr. Mekanisk frånluft.
Golvvärme med plåt och övergolv har inte mer tröghet än radiatorer. Kan tom vara fördel för golvvärme.
Redigerat: