Byggahus.se

Syr ventil

1. J
    Medlem · 100 inlägg

johoda

Medlem
    Öppnade syrventilenför att tömma systemet på lite vatten. Hur fan får jag den att sluta droppa efter att man öppnat den?
    Vilket håll jag än vrider åt så kommer det vatten?

2. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 486 inlägg

Krilleman

Plumber
  3. J
    Medlem · 100 inlägg

johoda

Medlem
    idag när jag eldade så hade den släppt ut vatten pga högt tryck i system.
    Så då tänkte jag släppa ut lite mer vatten och trycka i mer luft i expansionskärlet.

så det är första gången jag vrider på den manuellt ja. 1.5 bar står det på den på toppen.

efter jag öppnade och ”stängde så står den och droppar/rinner har gjort så i 15 min

4. J
    Medlem · 100 inlägg

johoda

Medlem
    jag har två frågor angående min syrventil som ni kan se på bilden.

1)
    Motionerade min syrventil nyss och nu står den och små droppar/rinner efter att jag har stängt igen.
    Jag vet inte hur dessa fungerar men på min släpper den ut vatten om jag skruvar åt höger, skruvar åt vänster och när jag drar den uppåt.
    Skall den göra så?

2)
    En annan fråga jag har, min syrventil släpper ut vatten från system om trycket blir för högt, jag eldar med ved.

Blir trycket högre i systemet om jag inte tar ut någon effekt? Mina radiatorer är avstängda för tillfellet.
    Eller spelar det någon roll om jag har ett uttag eller inte?

Tack.

5. J
    Medlem · 7 970 inlägg
    Det är ingen syrventil , det är en säkerhetsventil för 1,5 bar som är vanliga värden för småhus, att den står och droppar är standard när dom provas, gör att par ordentliga vridningar på den , så ev, lite skit åker ut, behövs bara liiite skit för att läcka.
    Släpp ut vatten till ca 0,9 - 1,0 bar när pannan är sval, då finns det lite plats för vattnet att exspandera. Trycket på systemet kan gå ner till 0,5 bar när pannan är kall, gör inget. Säkerhetsventilen öppnar vid 1,5 bar och jämnar ut trycket i panna och element, fyll inte på när trycket går ner, då kommer det att alltid bli som du kallar läcka.

6. J
    Medlem · 100 inlägg

johoda

Medlem
    Ok så trycket kan ligga på 0,5 när pannan är kall? Inte 0,7 då?

Men om jag laddar mina tankar fullt, 85 grader i toppen och 85 grader i botten (1500 liter).
    Och trycket då är 1,4 bar.
    Gör det något då om trycket vid kallt system går ner under 0.5 bar?
    Du säger att jag kan släppa ut vatten till 0,9 -1.0 bar när pannan är sval, vad menar du med sval?

7. J
    Medlem · 7 970 inlägg
    Eldare du så stiger trycket och om det går upp till 1,4 bar med full värme, då ligger du rätt till i trycket, det med, vid kall panna/tankar så kan trycket sjunka ner till 0,5 bar och det gör inget. Vid 0,5 bar så är trycket 5 meter upp, från manometerns placering, det är då räknat upp till det översta elementet. Det med att släppa ut tryck, bäst är att eld ordentligt och hålla koll på manometern och släppa ut lite då och då tills det stannar på 1,4 bar, då ska inte säkerhetsventilen droppa eller rinna. OM så är så är den otät och kanske fjädern i den lite slapp, bara byta till en lika. Se bara till att trycket är noll när du byter , annars blir det stor dusch.

8. M
    Moderator · Västernorrland · 11 196 inlägg

Mats

Moderator
    Slog ihop ämnen
    /Mats
    Moderator

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.