3 571 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Värmesystem; vad hade ni valt?
Sida 1 av 2
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Situation:
Hus i Blekinge, 1,5 plan med källare, ca 160 kvm (inkl källare), kombipanna (ved, el, olja), två llvp (en i källaren och en på entréplan).
Dyrt att värma med elpatronen och alltså finns endast varmvatten när det eldas med ved, källaren torkas och värms finfint med llvp, och entréplan och ovanvåning värms hjälpligt med den llvp som finns på entréplan.
Tanke/önskan:
Vi vill ha bättre värme på och även kyla på ovanvåning. Vi önskar varmvatten utan att behöva elda.
En lösning:
Lvvp för att undgå kravet om att elda och en llvp på ovanvåningen för att kunna kyla på sommaren.
Har någon andra förslag?
Hus i Blekinge, 1,5 plan med källare, ca 160 kvm (inkl källare), kombipanna (ved, el, olja), två llvp (en i källaren och en på entréplan).
Dyrt att värma med elpatronen och alltså finns endast varmvatten när det eldas med ved, källaren torkas och värms finfint med llvp, och entréplan och ovanvåning värms hjälpligt med den llvp som finns på entréplan.
Tanke/önskan:
Vi vill ha bättre värme på och även kyla på ovanvåning. Vi önskar varmvatten utan att behöva elda.
En lösning:
Lvvp för att undgå kravet om att elda och en llvp på ovanvåningen för att kunna kyla på sommaren.
Har någon andra förslag?
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag tänkte också på lösningen som du föreslår själv, bekvämt och bra. Vi funderar också på att komplettera vår lvvp med en llvp för kyla.
Bergvärme kan jag tänka mig inte blir lönsamt om det ens är lämpligt. Ytjordvärme kanske vore ett alternativ, om du har lust och möjlighet att plöja upp gräsmattan?
Bergvärme kan jag tänka mig inte blir lönsamt om det ens är lämpligt. Ytjordvärme kanske vore ett alternativ, om du har lust och möjlighet att plöja upp gräsmattan?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nej precis. Bergvärme är dels alldeles för dyrt och detta är vår "fritidsvilla" så att plöja ner 250 kkr är inte att tänka på. Nej, jag vill inte plöja upp trädgården 
Jag har funderat på ispinne, men det finns lite väl lite erfarenheter att läsa om för att jag skall satsa på den lösningen. Samtidigt svider det lite att lägga 40 kkr (Lvvp) + 15 kkr (llvp) när det egentligen inte är ett måste. Vi kan ju elda liksom...
Man skulle kunna tänka sig en lösning med en vanlig vvb för varmvattnet och en llvp för värme och kyla på ovanvåningen.
Jag har funderat på ispinne, men det finns lite väl lite erfarenheter att läsa om för att jag skall satsa på den lösningen. Samtidigt svider det lite att lägga 40 kkr (Lvvp) + 15 kkr (llvp) när det egentligen inte är ett måste. Vi kan ju elda liksom...
Man skulle kunna tänka sig en lösning med en vanlig vvb för varmvattnet och en llvp för värme och kyla på ovanvåningen.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nja, det känns sådär att ha en eld brinnande i ett obevakat hus.R Renoverajämt skrev:
Skall kolla minivent. Jag vet inte vad det är, men gissar på en llvp.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Utan att räkna på det så känns det som en lvvp också är en ganska mastig investering för en fritidsvilla. Om du redan nu värmer huset med llvp så är det ju enbart för varmvatten du skulle sätta en lvvp.
En lvvp har ju sämst verkningsgrad vid höga temperaturer, som du ju behöver för varmvatten, och kalkylerna du ser är oftast gjorda för att använda lvvp för golvvärme, ca 30grader. Till varmvattnet behöver du upp i 50 och då blir inte cop speciellt bra.
Hur mycket varmvatten går det åt?
En varmvattenberedare är ju betydligt billigare. Sätt den i serie med pannan, så kan du elda när du känner för det och spara några kronor.
Miljömässigt går det ju åt en hel del metall, transport, elektronik och utsläpp att tillverka en lvvp, som du med hyfsat samvete kan värma ditt varmvatten i en beredare med.
En lvvp har ju sämst verkningsgrad vid höga temperaturer, som du ju behöver för varmvatten, och kalkylerna du ser är oftast gjorda för att använda lvvp för golvvärme, ca 30grader. Till varmvattnet behöver du upp i 50 och då blir inte cop speciellt bra.
En varmvattenberedare är ju betydligt billigare. Sätt den i serie med pannan, så kan du elda när du känner för det och spara några kronor.
Miljömässigt går det ju åt en hel del metall, transport, elektronik och utsläpp att tillverka en lvvp, som du med hyfsat samvete kan värma ditt varmvatten i en beredare med.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja, det är så mina tankar också gått. Vi vet inte om vi relokaliserar till Blekinge så småningom, och då är det ju nice med en lvvp. Det kan man dock lösa då. Huset är en fullvärdig villa, så att investera en del ser jag inte som ett problem.F fredrik.johansson skrev:Utan att räkna på det så känns det som en lvvp också är en ganska mastig investering för en fritidsvilla. Om du redan nu värmer huset med llvp så är det ju enbart för varmvatten du skulle sätta en lvvp.
Vi gör inte av med mycket vatten alls.
Ja, det lutar absolut år llvp på ovanvåningen och en vvb I serie med pannan. Det känns som att man får ut mest per krona i det scenariot.
Jag har just den kombinationen på landet. Har du ett befintlig vvs så m drar det inte iväg hiskeligt. Installationskostnaden för lvvp för en Ecodan Mitsubishi gick på 100 med installation. Förut hade jag elpatron som gav underhållsvärme och jag kunde få räkningar uppemot 8000 kr för ett kvartal om det blev kallt. Jag satt och räknade på det och jag har i snitt en månadskostnad på 2500 kr kvartalet på lvvp. Då är fasta avgifterna inräknade. Det kommer ta tid att tjäna igen den summan. Någonstans på nio år då det är service och annat som också kostar.Cancerman_777 skrev:
Situation:
Tanke/önskan:
En lösning:
Har någon andra förslag?
Sedan har jag en lvp på övervåningen för att kunna sova när det är varmt. Det är en någon billig Fujitsu men som gör sitt jobb. Dock sparsamt använd. Kostade 14 med installation.
Jag hade tveklöst valt luft/vattenvärmepump om huset nu inte är väldigt gammalt och dåligt isolerat.
I så fall kanske bergvärme, men tveksamt ändå på era breddgrader.
Pellets hade ju funkat om ni bodde permanent... Men njae... förstår att du tvekar.
I så fall kanske bergvärme, men tveksamt ändå på era breddgrader.
Pellets hade ju funkat om ni bodde permanent... Men njae... förstår att du tvekar.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Vad är era motiveringar till att välja ett alternativ som kostar 100 kkr kontra ett som kostar 25 kkr? Alltså varför välja lvvp istället för llvp + vvb?
Huset är från 44 och jag renoverar och tilläggsisolerar. Jag kan säga att min elförbrukning i vårt permanentboende ligger på ca 13000 kwh under väldigt snarlika förhållanden. Det huset körs med tre llvp och el-vvb. Ren värme- och kylenergi uppgår till ca 6500 kwh per år (jag har mätt).
Huset är från 44 och jag renoverar och tilläggsisolerar. Jag kan säga att min elförbrukning i vårt permanentboende ligger på ca 13000 kwh under väldigt snarlika förhållanden. Det huset körs med tre llvp och el-vvb. Ren värme- och kylenergi uppgår till ca 6500 kwh per år (jag har mätt).
Medlem
· Halland
· 4 519 inlägg
Komforten. Med bv eller lvvp kan du vräka på med värme och få mindre fuktproblem samtidigt som villa är uppvärmd när du kommer dit. Har man råd med en fritidsvills känns det som att man är hyfsat välskodd.
Men det beror givetvis på din budget.
Men det beror givetvis på din budget.
Fördelen med minivent är värmeåtervinningen som du inte har med LvpCancerman_777 skrev:
Direktverkande elen används bara till spets så med lvp i övrig värme blir det bara komfort el
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg