H
Hemada: Jo, jag har ett kit med korskoppling till enrörssystem, alla kopplingar för själva shunten och golvvärmerören. Men det jag funderar på är övergången mellan de gamla radiatorrören och till de nya kopplingarna/rören som ska gå till shunten, hur denna görs när man har 13 mm rör? Eller om det nu kanske redan sitter en förminskning till 10 mm som jag kan använda mig av.
2 svar · 2,0k läst
·
Cemal yuksel
Cemal yuksel: Hej jag har en likadan golvvärme i huset golvet är inte iskall men inte varmt heller. Den lyser inte heller?
4 svar · 12,1k läst
·
K
Krombacher: Hittade av en slump denna, mycket vägjorda, rapport från RISE: http://energieffektivasmahus.se/wp-content/uploads/2019/08/Slutrapport-8P06812-Verifiering-av-ber%C3%A4kningsprogram-f%C3%B6r-energieffektiva-sm%C3%A5hus-190630.pdf Den tycker jag besvarar min inledande fråga i trådstarten på ett bra sätt. :-)
33 svar · 6,9k läst
ClasseClas
ClasseClas: Det bästa är att undvika 90-gradare. Det samlas mycket sot där så du behöver minst en sotlucka i kröken. Försök ha lutning igenomgången. I övrigt, ju mer rör inomhus desto mer värmeavgivning.
1 svar · 1,2k läst
·
HenningÖland
HenningÖland: Hej ! Någon som äger en Heta Scan Line 900 kamin med sidoglas? Erfarenheter, nöjd ? mvh Fredrik
0 svar · 736 läst
P
Pettsson76: [citat] Stort tack för räknesättet! Blir till att kolla upp alla siffror och börja räkna. Har lite förbrukningssiffror från 2018 som tidigare ägare uppgav vid försäljningen. Den vintern var betydligt kallare än den vintern vi bott här, så det borde bli närmare sanningen. Tack!
13 svar · 1,6k läst
downup
downup: Pratade med de som ska installera, han sa att det är absolut ingen fara för det är inte så kallt nu, de ska komma på fredag och fixa allt istället. Så jag känner mig lugn :) Tack alla för bra tips!
12 svar · 1,5k läst
AXS
AXS: Som att byta en vanlig brytare till en lampa. Den fungerar fortfarande toppen.
7 svar · 4,6k läst
·
T
TechChad: Kör du med samma temp som i golven kan det ju inte bli problem, så därför kanske det vore bra. En fundering. på bild ett så ligger rören en bit från yttervägg, finns det finns det någon tanke att ha något emellnn rören och parketten? Ska hålrummet som blir mellan rören och skjutdörren fyllas med något? Om inte så känns konstruktionen lite vanskligt.
6 svar · 5,0k läst
·
useless
useless: Vad står det att det är för öppningstryck på ventilen?
6 svar · 1,9k läst
·
S
Samer: Shunten är på Max o värmen är minimal. Gt1 34,9 Gt3:1 37 Gt3:2 36,9 Gt3:3 34,4 Gt6 72,9 vad kan problemet vara?
6 svar · 2,9k läst
·
J
jonaserik: Varför hänger bulben till termostaten, har du även radiatorer , VP reglerar normalt ut med info från en utegivare, den termostaten med det montaget reglerar tempen i rummet ( nu verkar det som att den känner värmen i lådan vid stängd dörr ) fel funktion. eller som maxtermostat och då ska bulben sitta i ett rör som går ut till GV. Sänk farten på pumpen med den röda ratten på höger
1 svar · 982 läst
·
Zixten
Zixten: [citat] Hur har det gått?? Har du provat elementfläkt?
3 svar · 2,2k läst
H
Harkins: [citat] Tack för infon :) Ja, länkade fel, den finns i 230V också.
5 svar · 2,9k läst
S
Sandgren84: Löste det med i och med batteribyte, kunde stå tydligare i manualen under felsökning för det närmaste jag kom var överhettning av basenheten. Men som sagt batteribyten i termostaterna löste problemet här med.
4 svar · 11,2k läst
·
Violina
Violina: [citat] Inte en aning om vad det beror på, det kan kanske spela roll, det jag däremot vet är att det blir stor skillnad på den upplevda temperaturen i huset när det brinner i pannan jämfört med när den går på elpatron..
13 svar · 5,0k läst
tsdame10
tsdame10: [citat] Tack för svar! Låter klokt att nyttja bergvärmen till poolen sommartid då den annars inte använder sin fulla kapacitet då.
2 svar · 1,6k läst
J
Josth: Det måste ju vara frostskyddat utrymme så +5 °C är minsta möjliga som jag ser det. Ordentligt med rörisolering behövs på varma rör.
1 svar · 2,7k läst
J
Joak: Riv ut allt o gjut med Eps i bjälklaget. Sen flytspacklas slangarna in. Då slipper du kortla o får låg bygghöjd med stabilt underlag för klinker.
5 svar · 3,1k läst
L
Leafy: [citat] Är det samma typ? Fjädrar piggen? Bytte du ställdon samtidigt?
4 svar · 3,0k läst
·
J
jonaserik: Nu har du haft en röris som vet vad som ska göras, kanon,;)samt att nästa gång kan du göra det själv om du var med när det gjordes
6 svar · 1,3k läst
·
J
jonaserik: Att den inte gick att dra lite kan bero på att den står i botten, kan du lossa den, om så är, så lossa helt och se vad som finns innanför. Det går att laga/täta akut med att snurra ihop lin till liksom ett snöre och linda kring axeln, peta in och dra dit muttern så den pressar på linet. Det kan sitta en fjäder under muttern som trycker på en bricka som i sin tur trycker en tätning (
3 svar · 1,3k läst
·
L
LimpTheGimp: Bumpar min egen tråd då jag nu beställt hem grejerna. Det ligger plastmatta på golvet idag. Manualen säger "Kom ihåg att installera en 0,20 mm fuktspärr på undergolvet innan du rullar ut värmemattorna.". Fuktspärren har jag ju iom plastmattan, det jag mer funderar på är om det är ok att ha plastmattan under? Fuktspärren dom referar till är väl i plast den också, så det borde ju
1 svar · 2,0k läst
Mauce
Mauce: [citat] Okej tack för svaret, då är det kanske läge att byta ut den.
2 svar · 911 läst
·
Gbg1978joh
Gbg1978joh: [citat] Haha fattar! Nej, men han kändes inte så ändå.
15 svar · 1,4k läst
Needas
Needas: [citat] Flera ställdon är stängda på fördelaren! Ställ upp alla rummstermostaterna på max och låt systemet styras av utetemperaturen. Montera av alla ställdon och "motionera" packboxarna genom att trycka ner dom för hand.
2 svar · 2,8k läst
·
T
Trrttsch: [citat] Haha! Nejdå, så klart ni fixar det. Men ibland är det skönt att bara få det överstökat och dessutom nån sorts garanti på att det blir fackmannamässigt utfört. Man kan samtidigt passa på att ställa lite frågor och få lite tips om sitt värmesystem.
44 svar · 6,1k läst
·
J
Josth: Bra fråga. Har läst flera inlägg där det utrycks farhågor för om bygge med frånluftsvärmepump, som är så vanligt, inte kommer att klara de nya kraven.
3 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.