Jag har ett hus som jag är i då och då. Inte så mycket på vintern tyvärr. Jag vill ha underhållsvärme och normalt eldar jag i en vedpanna för att hålla värmen. När jag inte är här kör jag dock med elpatron, och det är ju inte det billigaste. I år är tanken att jag ska installera bergvärme, men fram till dess vad är bäst? Det är vattenburen värme och senast ställde jag elpatronen på 30 grader och alla element på 2 av 5. Detta höll temperaturen 19 grader ganska konstant (utomhustempen varierade mellan ca -2 och +5 under denna tid). Elförbrukningen höll sig runt 40-45 kW/dygn. Detta var bara en chansning, underhållsvärmen hade inte behövt vara 19 grader, hade lika gärna kunnat vara runt 14 grader. Frågan är om man ska sänka temperaturen på elpatronen till typ 25 grader och behålla elementen på 2, eller kanske rent av justera upp elpatronen till 40 grader och sänka elementen till 1, eller 0.5? Kan man på något sätt räkna ut vad som blir mer effektivt ekonomiskt sett? Högre temp på elpatron och lägre flöde i elementen eller tvärtom? Huset är på 120 kvm, 1.5-plan och relativt välisolerat.

Eftersom du värmer med el så spelar det ingen roll. Högre temperatur på vattnet ger möjligen lite större förluster på ställen där man kanske inte har nytta av spillvärmen, men det borde knappt vara mätbart.
Enda sättet att spara energi är att sänka innertemperaturen.

useless useless skrev:
Eftersom du värmer med el så spelar det ingen roll. Högre temperatur på vattnet ger möjligen lite större förluster på ställen där man kanske inte har nytta av spillvärmen, men det borde knappt vara mätbart.
Ja det låter ju faktiskt logiskt, termodynamikens första lag eller nåt... :)

Hur du än ställer in pannan blir förbrukningen samma om du håller samma innetemperatur.
Känns enklast att ha termostaterna öppna och sänka tempen på elpatronen rejält.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur du än ställer in pannan blir förbrukningen samma om du håller samma innetemperatur.
Känns enklast att ha termostaterna öppna och sänka tempen på elpatronen rejält.
Inga faror med bakterieodling i vattnet om man sänker för mycket då? Tänker inte så mycket hygienmässigt då jag kommer elda upp till 80 grader när jag väl är här, utan mer att det kanske "slammar igen" i rören om det blir någon slags baterietillväxt?

I det slutna värmesystemet blir det ingen tillväxt.

• Gilla
irrbloss
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.