Känselkroppen/vaxbulben till den vita termostaten, var sitter den?

Kan den vara dumt placerad? Så att den känner av ett område som är för varmt?

TC. Det går att få till flödena utan flödesmätare. Men jag vill ändå propsa att det är det bästa för då är det slutgissat och så mycket enklare.

Japanska Taconova gör det bästa på marknanden enligt många. Har själv sådana och de har aldrig strulat och som är som nya utan att ha svartnat i siktglaset efter flera år. Kanske kostar 300:- per slinga.

https://www.taconova.com/en/area-he...ves-for-underfloor-heating-circuit-manifolds/

• Gilla
r0bban
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok - har inte testat så mycket med olika tejpsorter ännu.

Ja, 5 graders diff tycker jag också är lagom - mer än så så känns ´golvet mot slutet av slingan för svalt.
Svart eltejp används även av Flir för att testa värmekameror. Kommer nära 1 i emissivitet som är idealet. En teoretisk "svartkropp" har 1. Mattsvart färg är också bra i det avseendet.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Känselkroppen/vaxbulben till den vita termostaten, var sitter den?

Kan den vara dumt placerad? Så att den känner av ett område som är för varmt?
Jag har provat att skruva bort den med nu

Denna regulatorn vad ska den stå på?

• Automatisk shuntregulator från Danfoss med justerbar röd svart topp på en hemsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Omöjligt att säga. Differenstrycket får man räkna fram när överströmningsventilen öppnar. För det är väl en bypass?

Vart sitter den?
Jag har ställt in bypass på mitt golvvärme så den aldrig kan öppna, Jag har istället en slinga alltid öppen utan ställdon.

Det är en bypass för radiator kretsen, jag har en elektrisk bypass för GV som sköts via denna

• Display för hemtemperaturkontroll visar 20,6 °C med ikoner för hemma och borta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är GV kopplat på stammen, före eller efter baypassen för elementen. en fråga till pumpen för GV , är det någon som vridit elektronikboxen 180 grader för att få plats, Det finns en pil på impellerhuset. åt vilket håll visar den, dom rör som kommer underifrån , är dom lika varma

Pilen på CP pekar uppåt som den ska, rören under är tillop varm och returen ganska mycket svalare, men jag tror att värmen sakta börjar smyga sig uppåt i huset nu. Får återkomma i morgon hur det ser ut :)

Gv är kopplat efter bypass för radiatorer

R r0bban skrev:
Gv är kopplat efter bypass för radiatorer
Så stammen kommer upp och en baypass sitter först sedan GV-koppling och sen fortsätter det upp till nästa våning. är den stängd eller öppen, om öppen så tappar du flöde vidare till allt ovanför baypassen. Är den öppen så ska det vara nästan samma temp på upp och ner i skärningen , något mindre kanske då flöde kommer uppifrån..

Bypass, är det för radiatorsystem med enrörssystem?

Vet inte vad han har , 1 eller 2 rörs , bara en enkel fråga tidigare, i en del hus så är det 2 rörs nere och oinredd vind, sen inreds vinden och kopplas ofta som 1 rörs , billigast att gå runt med en slinga, då kommer problemen.

J jonaserik skrev:
Så stammen kommer upp och en baypass sitter först sedan GV-koppling och sen fortsätter det upp till nästa våning. är den stängd eller öppen, om öppen så tappar du flöde vidare till allt ovanför baypassen. Är den öppen så ska det vara nästan samma temp på upp och ner i skärningen , något mindre kanske då flöde kommer uppifrån..
Stammen kommer från VP som sitter 1 meter ifrån, sen kommer ett stick till övervåningen med två rör till radiatorerna, sen fortsätter stammen vidare till GV shunten. Idag har jag varit uppe och strypt returerna så mycket som det går på radiatorerna, så jag ska få mer flöde till GV.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.