Jag skulle vilja justera golvvärmen i ett par rum i vårt ganska nya hus. När jag skruvar på rumsgivaren går den bara runt, verkar inte kunna stänga av eller dra ned till minimum? Tips på hur jag ska göra? Hittar ingen manual... Tack!

• Golvvärmerör och justerventiler märkta med siffror på en turkos vägg, termostat med temperaturmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad vill du justera, just nu är det ut med full fart på alla slingor, piggen är uppe på alla, vill du sänka tempen på någon slinga så ska det vara en hatt som skruvas på lite och trycker ner piggen, då blir det mindre flöde på den slingan. Vad värmer du med.

Aha, det hade jag inte förstått! :D Var kan jag köpa hattar? Är de enkla att montera? Det sitter röda plastringar under piggen markerade 1-7, trodde man justerade värmen genom att skruva på dessa?

Värmer med bergvärme.

Den markering är för att justera det maximala flödet i slingorna, och piggen mera som att ha s.k. ställdon på som har en termostat i ett rum. Var det för att sänka värme som jag uppfattade det, då kan du om en röd står på tex 7 vrida ner till 5
då blir det mindre flöde och lägre temp i det rummet, ett aber blir det att flödet ökar på andra slingor, så det blir många varv med justering innan man kommit rätt. Det kan ta ett dygn innan det jämnar ut sig, GV är trögt. Du säger nytt hus, byggt eller köpt , hattarna ska följa med fördelarna vid montage. Skilnaden mellan ut och in på en slinga ska vara ca
4 C, som tumregel. Som du har det så stryper man in värmen och justerar tempen till fördelarna med VP/Panna och en shunt kanske Denna typ av värme/flöde är det bästa, inget som kan gå sönder.som är vanligt med s,k elektriska ställdon. Jag har så nu i 20 år tror jag det är och aldrig haft problem. Vad värmer du med

Har du verkligen givare i de olika rummen?
Och hur är rumsgivarna isåfall kopplade till ventilpaketet på bilden? Det syns inga kablar alls!
Är anläggningen ens färdiginstallerad?

Mitt ventilpaket på bifogade bilden har ett ställdon på varje ventil, kopplat till rumsgivaren i varje rum.

• Ventilpaket med flera ställdon och synliga rör men inga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är inte givare i de olika rummen.

Systemet har funkat bra i ca. 4 år. Dock tycker jag det är onödigt varmt i källaren. Bilden är från källaren så om jag sänker alla fem genom att skruva ned de röda så blir det kanske ändå ingen större skillnad då? Går det att justera temperaturen i ett helt våningsplan? (Vi har tre våningar. Det är varmast i källaren, lite svalare på nedre plan, svalast på övre plan.)

Det är också lite väl varmt i ett sovrum. Så detta hade jag gärna justerat. Får testa att skruva mer på de röda (har testat men tyckte inte det blev någon skillnad).

Huset är nybyggt. Jag tror inte vi fick hattar och de sitter ju uppenbarligen inte på plats. Kanske kan kontakta Legalett om det, om de behövs...

Vrider du ner till tex 5 så kommer tempen att minska då flödet minskar , mät in och ut på slingorna, är dom nästan lika så flödar det för fort, Lika uppe.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.