Värme allmänt
museo12: Tack för informationen! Det finns ljuddämpande flexslang på en del av aluminiumrören. Inga andra ljuddämpare.
Tokv41: [citat] jo precis med sedan styr man ju i sin tur tempen till framledningen till slingorna. Jag kan ju ha 60 grader från pannan men med vredet som sitter på fördelaren kan jag strypa tempen till slingorna så att det bara går fram 35 grader. Så gör jag idag. Reglerar värmen med vredet på fördelaren oaktat tempen från pannan. Vi har radiatorer på övervåningen som behöver varmare
JohanLun: U-järnet har fästet så röret hamnar 5cm ned och 12 cm mellan rören (CC). Det skulle leda till att de kommer ned en bra bit från taket. Många rör idag verkar vara kring 22mm. Gamla rör sitter med skruvstift och svep och röret verkar hamna ca 3-4 cm ned så att med isolering är det 7cm från taket till lägsta punkt och ca 1-2 cm mellan tak och isolering. Mellan varandra så verkar det
mroing: [citat] Det är tyska Möhlenhoff som tillverkar nästan alla ställdon på marknaden LK, Uponor; Roth mm. så att välja andra fabrikat har du nog inte så mycket för...
Forsmark91: Den öppnar inte tillräckligt. Knacka på piggen så kommer den komma igång.
Güero: [citat] Nu har det blivit lite kallare, dock fortfarande inte kallare än vissa midsommaraftnar, och blåsigt. Vi får elda varje dag nu. Gammalt hus. Vi eldar lite i kamin med. Det behövs egentligen inte men det känns gott. Ett par vedbitar som ligger och glöder är fint. Med värmepump hade den fått ligga på som tusan för att klara vad veden gör nu med elräkning som matchat. Värmepump
doddo: Så kan det absolut vara, fast det känns som onödigt hög spänning. Spontant blir jag nyfiken på hur den styrs. Har du möjlighet att ta foton från insidan och lägga upp? Spontant skulle jag om det var min, sätta ett oscilloskop till den och se vad som kommer fram av det. Om det kanske finns någon PWM styrningsvariant eller om det kommer signaler inbäddat i strömförsörjning. Bild
mikethebik: [citat] Har du sagt A får du visa B, alltså bilder, då jag och säkert flera av oss ännu inte riktigt vuxna små gubbar tycker det är roligt med modelljärnväg;) Du får skapa en tråd för oss leklystna (eller hobby om vi vill känna oss lite vuxna):rofl:
Vector: Det där ser ut som en imi (ta) ventil. Om du har någon vvs firma i närheten så kanske gubbarna har nån skyddshatt liggande i bilen som du kan få för att bara reglera ventilen. Annas så kan man ju köpa en reglerratt ganska billig...
Dr Jumping Jack: [citat] Missuppfattning tidigare huset är inte 70+70 utan dubbelt så stort. En luftpump med överkapacitet i undervåningen blir perfekt. Kommer spara mycket. Bäst om du har öppen planlösning annars har värmen lite svårt att leta sig vidare.
Anonymiserad 284245: För 10-12 år sedan var snickeriet bara ca 60 m2. Då hade jag en zibro Quick Connectorpump från Silvan, köpt på rea för 3995:-. Den höll i 5 år, sen pajade den. Det var inga lagerras eller så, det var slangarna som gav upp.
jonaserik: Lossa lite lätt på plåten på topp så ser du, rörmuff svetsad direkt mot panntoppen, då är det en tank, en rund eller fyrkantig platta som muffar är svetsade på, då är det slingor. då kan hela paketet lyftas upp. Inte riktigt säker om det går att lyfta om det är en men troligtvis , slinga är i koppar och burk stål, koppar går att laga, det brukar vara strax under locket som det
fekki: Hej Jag har nyligen flyttat in i ett radhus från 50-tals och har nu märkt att alla vred på elementen är bortplockade. I övriga huset är värmen ok men i somrummet blir det för varmt så jag skulle vilja skruva ned värmen lite. Nedan är en bild på hur det ser ut idag. Det är nån sorts plastpinne som man kam trycka ned (gissar att det stryper tillflödet av varmvatten till elementet).
Arnodt: Det är andra aspeketer på detta också. Har du hög vattentemperatur ut radiatorn, säg 60 grader och du har en värmepump som är den som sedan ska värma vattnet till radiatorn igen. För att den ska ytterligare kunna värme ett redan hett vatten på ca 60 grader måste den jobba hårdare, och tvingas att jobbar med dålig verkningsgrad dvs drar mer ström. Får värmepumpen istället kallare
doddo: Kanske ska berätta varför jag gör detta själv och inte låter ett proffs göra det. Jag har snavat över att få värmen från gjuteriets skorsten nästan gratis. På något sätt måste jag visa hur jag vill koppla in det mot fjärrvärmen med ett flödesschema. Tills jag fått ok från alla håll så har jag en budget på noll kronor, jag fick lägga tid på att lära mig Progecad, och har
Christer G.V.: [citat] Bara expertråd här !
Fabrikör Stava: [citat] Haha, ja märkligt med att det bara funkar plötsligt. Ja den reagerar lite slött men jag tror den är programmerad o har några parametrar som den går efter.
BirgitS: Det kanske är lite överdrivet mycket tilluft i vardagsrummet och hallen, om luftflödet ska fördelas på så många tilluftsventiler blir det ju inte mycket som kommer in genom den enda ventilen i barnrummet. Eller är det så att rullgardinen verkligen kan täppa till ventilen så att ingen luft kommer in alls? Barn brukar inte ha något problem med att det är lite svalt i deras rum, när de
Wannabe-snickarn: Ett par frågor, har enplanshus, Vattenburen golvvärme som drivs med fjärrvärme. Hus byggt 2005. Jag har idag smörjt och montionerat alla ventiler/piggar under ställdon så de fungerar nu perfekt, men har nu lite mer ”styrfrågor”.... Jag har trådande rumstermostater, som via kopplingsbox driver 24V Ställdon. 1. En termostat kallar ju på värme när det är svalare är-värde än
svalan_i_dalen: Kom på detta själv men svarar om någon annan undrar. Önskat val är det som är uppåt. Man kan testa detta genom att ställa pannan i reservläget för då värmer den upp till det värde man angett med temperaturbegränsaren.
lordi: Jag håller med föregående talare. Flytta fästena. På äldre radiatorer av den typen kan man ofta även flytta fästpunkterna på själva radiatorn.
jonaserik: Ta bort ställdonet för en toa eller tvättstuga så finns det cirkulation, en pump får inte gå mot stängda ventiler, den skapar en egenvärme som kommer att öka och lindningen kommer att brinna upp och det blir en kavitation i impellerhuset med skador som följd. En våt pump kyls av flödet.
Carlzonen: Hej! Jag bor i ett radhus från tidigt 80-tal som från början byggts med direktvärmande el med 400V-radiatorer. Det har kompletterats till en mer en lösning som är både mer ekonomisk och med bättre inomhusklimat i form av en luft-luft-värmepump och ett Östberg HERU FTX-aggregat. Problem: De gamla elradiatorerna har vi använt som stödvärme vid behov, annars täcker VP+FTX behovet 90%
Malcolmm: [citat] Hej.. hade samma system. Vi låg på ca.20000 och bytte till bergvärme. Förbrukning halverades direkt. Det beror lite gran på ute vädret.. Men vi ligger på mellan 8 och 10 tusen idag..
helder: du kanske kan ordna en annan fjäder som går att anpassa istället för den som var sönder, eller var det inte fjädern?