Som jag tolkar det så har du en panna med elpatron eller någon annan typ av värmeväxlare?
Termostaten skall ju styra ström till värmepatronen och det brukar gå via en kontaktor och termostaten sköter tillslag/frånslag av kontaktor, du borde höra om kontaktorn arbetar när du manövrerar skalan på termostaten.
Så var det i alla fall på den panna vi hade i vårt förra hus.