Bor i hus från -36 i två plan med källare. Panna i källaren, badrummet på övervåningen.

När vi renoverade valde vi att sätta in en VVB på 80 liter (om jag minns rätt). Dels för att kunna fylla badkaret utan att vattnet kallnar, dels för att få varmvatten snabbt. Man fick spola en stund innan det letade sig upp från källaren.

Nu badar ingen längre och jag funderar på om den där beredaren bara är slöseri med el?

Jag matar tillvattnet från pannan, så det fylls ju på varmt vatten från pannan hela tiden. Men det är kanske inte lika varmt som jag har beredaren inställd, plus att det först som sagt matas på med avkylt vatten som stod i ledningarna. Har beredaren på en fas endast.

Tjänar jag på att ta bort, eller spelar det kvitt?

Det går nog inte att få ett entydigt svar på den frågan. Du kommer att spara på vatten genom att inte behöva spola lika länge. Därmed minskar även den tillförda energin till pannan. Å andra sidan har du förlusten från beredaren. Så länge du är noga med att termostaten på beredaren står på en lägre temperatur än pannan tror jag att vi pratar om ganska små energimängder. Sitter den i vägen eller är det bara för energins skull du vill ta bort den? Det är ju bekvämt att inte behöva vänta på varmvattnet.

A Avemo skrev:
Det går nog inte att få ett entydigt svar på den frågan. Du kommer att spara på vatten genom att inte behöva spola lika länge. Därmed minskar även den tillförda energin till pannan. Å andra sidan har du förlusten från beredaren. Så länge du är noga med att termostaten på beredaren står på en lägre temperatur än pannan tror jag att vi pratar om ganska små energimängder. Sitter den i vägen eller är det bara för energins skull du vill ta bort den? Det är ju bekvämt att inte behöva vänta på varmvattnet.
Nädå den står bra där. Funderade bara på om det är där massa el går åt nämligen. Har hög förbrukning men vet inte riktigt var det förbrukas.

Det man skall ha som utgångspunkt när det gäller varmvattenberedare är att de drar mycket ström när man använder mycket vatten. Standbyförbrukningen är kanske inte försumbar. Men absolut inte ruinerande. Hur är den inkopplad? har du möjlighet att koppla in en elmätare på den så att du får facit?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.