16 585 läst ·
26 svar
17k läst
26 svar
LK golvvärme temperatur
Inte fel med den tempen på VP , men GV ska inte ha mer än max 45 C, du säger ljumna, då är de rätt, säkert någon form av reglering för GV, antingen styrs det med uttemp via VP eller så har du någon form av styrning vid fördelar/na som reglerar efter inne eller utetempO olsjo skrev:
Varför har du en schunt? Har du nåt mer än bara golvvärme?? Jag har just satt in golvvärme med luft vatten värmepump. Hos mig satte vi in så direkt ur pannans anslutning till golvvärmen (via en 100L acktank dock). Sedan satte vi returen från golvvärmen in i... Ja pannans retur anslutning... Ingen schunt eller nåt.
Sedan får värme pumpen producera den värme som huset behöver just då. Detta är gjort så här hos mig för en värmepump tappar effektivitet ju varmare den behöver värma vattnet.
Men du kanske har nåt mer.
Sedan får värme pumpen producera den värme som huset behöver just då. Detta är gjort så här hos mig för en värmepump tappar effektivitet ju varmare den behöver värma vattnet.
Man måste väl ha schunt för att få tryck och rotation på vattnet? Jag vet inte men gissar på det. Vi har vattenburen golvvärme på två plan, med två olika skåp, och vattnet kommer från källarenU Underline skrev:Varför har du en schunt? Har du nåt mer än bara golvvärme?? Jag har just satt in golvvärme med luft vatten värmepump. Hos mig satte vi in så direkt ur pannans anslutning till golvvärmen (via en 100L acktank dock). Sedan satte vi returen från golvvärmen in i... Ja pannans retur anslutning... Ingen schunt eller nåt.
Nja så som jag förstår det är det bara en cirkulationspump som behövs (och det finns i pumpen). Schunten är till för att blanda in returvatten i framledningen för att sänka temperaturen. Bra om du har tex ett biutrymme (tex garaget) som bara ska vara 10 grader.
Prova att antingen om det går justera ner så den inte blandar in returvatten i framledningen eller så fimpar du den och sätter bara dit en cirkpump
Prova att antingen om det går justera ner så den inte blandar in returvatten i framledningen eller så fimpar du den och sätter bara dit en cirkpump
Hmm har du koll på hur man stänger av så att den inte blandar returvatten?U Underline skrev:Nja så som jag förstår det är det bara en cirkulationspump som behövs (och det finns i pumpen). Schunten är till för att blanda in returvatten i framledningen för att sänka temperaturen. Bra om du har tex ett biutrymme (tex garaget) som bara ska vara 10 grader.
Hoppar in lite i tråden här. Har en nyinstallerad golvvärme fördelad på 3 rum plus badrum. Största rummet har två slingor. Mitt problem är att 1 sovrum och badrum blir alldeles för varma i förhållande till övriga rum. Vill därför sänka tempen i dessa, är det bara att skruva på flödesventilerna och vänta ?
Medurs eller moturs för att sänka och hur mycket i taget ? Logistiska problem gör det svårt för mig att ta dit leverantören ( avlägsen sommarstuga )
Medurs eller moturs för att sänka och hur mycket i taget ? Logistiska problem gör det svårt för mig att ta dit leverantören ( avlägsen sommarstuga )
Dom som blir för varma har lite för stort flöde. Vad värmer du med. Är det VP. Moturs stänger och ta lite i taget, kanske ett halv varv till att börja med och lite mindre senare. Bad kan vara lite mer öppen, skönt för fötterna. En tumregel ca 4 C i skillnad mellan ut och tillbaka på en slinga, blir ett par vändor med justeringen. Efter varje justering av lite större mått, vänta ett dygn så det hinner stabilisera sig i stugan. Sen kan det bli att justera kurvan om det en VP du har.
Värmepump luft/vattenJ jonaserik skrev:Dom som blir för varma har lite för stort flöde. Vad värmer du med. Är det VP. Moturs stänger och ta lite i taget, kanske ett halv varv till att börja med och lite mindre senare. Bad kan vara lite mer öppen, skönt för fötterna. En tumregel ca 4 C i skillnad mellan ut och tillbaka på en slinga, blir ett par vändor med justeringen. Efter varje justering av lite större mått, vänta ett dygn så det hinner stabilisera sig i stugan. Sen kan det bli att justera kurvan om det en VP du har.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden