Hej!
I våran källare blir det lite småkyligt och vi använder den knappt vintertid (sitter element där men oisolerad gammal källare så) men vi har ett gästrum där som kommer användas snart och vi tänkte ställa in en ”el-kamin” där så man kan köra lite värme, såg att jula hade rea just nu ( https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...r/elektriska-kaminer/dekorationskamin-012349/ )
men osäker på det längst ner ”Produkten avger hög värmestrålning riktad neråt i läge 2 – tillse att golvet klarar av temperaturer på upp till 85 °C.”

vi har en heltäckande matta där, under är det betong, håller det? Eller blir det märken? Börjar brinna? sjukt osäker här!
Hoppas det är i nogrlunda rätt kattegoeri!;)

tack!
En person som lyfter upp en hörna av en heltäckningsmatta för att visa det underliggande trägolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En trapp och ett barnstolsunderrede på mörk heltäckningsmatta, vilket illustrerar källargolvet där kaminen kan placeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarerum med heltäckningsmatta, radiator och takbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

där syns mattan lite iaf!
 
Ställ ett värmeskydd under.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Ställ ett värmeskydd under.

Det kanske är ett måste?
 
J jonaserik skrev:
Köp den inte, det finns andra här och duger bra utan hög värme vid golvet .[länk]

Ja funderat på det men skulle gärna vilja ha nått som ser lite bättre ut, och en sån ”spis” verkar lite trevlig tycker vi men
 
M monken90 skrev:
Ja funderat på det men skulle gärna vilja ha nått som ser lite bättre ut, och en sån ”spis” verkar lite trevlig tycker vi men
Givetvis ska ni välja det som ser trevligast ut — men allt har ett pris... Själv tycker jag att ett värmeskydd under blir ett ganska billigt pris isf — och för att kunna sova lugnt om nätterna. Är ni lite händiga så kan ni ju dessutom snitsa till det lite, så att det blir en del av designen.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Givetvis ska ni välja det som ser trevligast ut — men allt har ett pris... Själv tycker jag att ett värmeskydd under blir ett ganska billigt pris isf — och för att kunna sova lugnt om nätterna. Är ni lite händiga så kan ni ju dessutom snitsa till det lite, så att det blir en del av designen.
så är det!:) det va bara ja fundera på hur mycket en sån matta tål, blir inte igång på nätter osv utan bara lite när man är där, innan man sover osv.. jag är svetsare så nått borde man la kunna fuska ihop bara så svårt att tänka hur varmt 85* är hehe...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
M monken90 skrev:
jag är svetsare
JasåjamenDÅså!!
 
  • Haha
monken90
  • Laddar…
Magnus E K
Börja brinna kommer mattan inte göra av 85 grader såvida den inte består av vit fosfor. Troligen skulle den inte ta skada på något annat sätt heller.
 
  • Gilla
monken90
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Börja brinna kommer mattan inte göra av 85 grader såvida den inte består av vit fosfor. Troligen skulle den inte ta skada på något annat sätt heller.
nä börja brinna har jag med svårt att tro ;) nä det e det jag funderar på, om den verkligen tar skada? Men verkar inte va nån som testat.. får kanske chansa lite...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.