C
CarinaBerg: Min elpatron behövs strax bytas ut - den rasslar fruktansvärt. Har frågat olika bolag inom el, värme, rörmokeri och ingen verkar veta eller vara så intresserad av att hjälpa mig Jag behöver en ny elpatron men den sitter jättesynligt mitt i köket och jag undrar om det inte säljs nån variant med nåt modernt skåp eller täckande behållare. Nåt som inte ser ut som det hör hemma i
0 svar · 1,0k läst
A
Avemo: Direktel och stora fönsterpartier är inte optimalt för att uppfylla de önskemålen. Är det ett nybygge så tänker jag mig att fönstren har ett så bra isolervärde att man inte får problem med kallras även om man inte har element under ett fönster. Vill du att fönstren skall vara så stora att de fyller hela bredden på stora fönsterpartier kanske de oljefyllda elementens storlek är
14 svar · 2,4k läst
A
Andreasstaff77: [citat] Den vita plast kåpan
2 svar · 745 läst
·
O
Ovation: Först måste du läsa på ditt ställdon och befintlig utrustning om de ens är Kompatibelt. Ställdonet har en betäckning som är NO/NC Sedan skall du följa koppling schemat för det nya ställdonet. Det "wifi" du länkat till ser ut som en 230v utrustning, din befintliga är säkert bara 24v Då kommer det nog ej att passa.
3 svar · 1,3k läst
·
J
jonaserik: Stiger tempen när dom är på så stänger dom och det kanske dåligt flöde över värmekkällan ett foto på det du har är inte fel. På lite avstånd så allt syns, Är det en VP du har
5 svar · 855 läst
T
Tuzze: Tack så jättemycket @Josth för att du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter ! Ska kolla upp det du föreslår. Tills dess får vi lära oss att bo lite mindre lyxigt varmt , en bra erfarenhet i sig.
4 svar · 968 läst
·
D
Daniel__s: ingen? :worried: En liknande då som går att köra direkt mot radiatorer
1 svar · 1,0k läst
T
turbo100: Ligger ett par nya givare i postgången nu så snart kan jag ha fler kurvor. Om ingen har kommentarer till värmeavgivningen ovan provar jag leta i andra trådar/forum men uppdaterar här om någon annan är intresserad. Tack för all input!
17 svar · 14,9k läst
·
J
JJJBBBJJJ: [citat] Tack för länken! Helt i linje med mina tankar. Återstår nu bara att klura ut att VVB inte har någon inbyggd backventil som kan krångla till flödet i golvvärmekretsen.
9 svar · 5,0k läst
I
InsidersUnited: Titta efter en trafo, vet inte om den är separat eller under skalet på just din central.
8 svar · 4,2k läst
·
Cheesen
Cheesen: [citat] Men då får du väl krypa närmare...
8 svar · 1,3k läst
B
bumper: Tänkte uppgradera mitt golvvärmesystem med lite modernare prylar samt pump. Dock så har jag stött på lite problem. Mina rör är gamla Wirsbo PEM 18X2. Jag hittar inga anslutningskopplingar med stödhylsor i denna dimension så att jag kan koppla in rören till mina nya fördelare (golvvärmebutikens egna). Någon som vet var man kan hitta 18X2 mm anslutningskopplingar? Har letat överallt
0 svar · 2,0k läst
·
EvaMLin
EvaMLin: Löst och löst... skruvade upp värmen och håller tummarna tills jag har råd att anlita min elektriker :)
4 svar · 4,6k läst
·
O
Ovation: [citat] Detta ovan är ej rätt.. Du skall ha 0,2bar över den statiska höjden, som förtryck i expansionskärlet.(luft) Sedan skall du ha ett starttryck i systemet som är 0,3bar över detta. Sen skall du ha 0,5bar kvar till Säkvents öppningstryck vid varmt system. Detta kallas sluttryck. Tex Statiskt tryck= 4 meter höjd= 0,4bar+0,2bar= 0,6bar luft i kärlet (som levereras med 0,5b)
3 svar · 4,7k läst
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Det är IMI/TA:s TRV-ventil, troligen en TRV-2. Den har M30-gänga. IMI/TA har en termostat TRV Nordic som funkar. MMA:a Evosense är M28 i standard med går att få med M30 så att den funkar med denna ventil.
1 svar · 3,5k läst
·
Boss89
Boss89: Hej Har under hösten haft problem med ett element i vardagsrummet som varit kallt/ljummet men som tur är har då har övriga element på nedanvåningen varit varma nog för att värma nedanvåningen. Plötsligt idag så har ett av elementen i sovrummet blivit iskallt från det att det har fungerat perfekt igår. Vad kan detta bero på? Rören som leder upp till bägge elementen är kalla. Har
0 svar · 813 läst
T
tinatorn23: Hej igen. Dags igen för nya problem att ev få hjälp med. Köpte mitt lilla hus för typ 2.5 år sen. Har renoverat en hel del och börjar bli klar. Har dock sen första hösten haft problem med att trycket försvinner i mitt värmesystem. Har fjärrvärme. Tog hem dem och de gick med på att byta tryck kärlet för det var gammalt. Blev lite bättre men inte riktigt bra. Hade hem rörisar som
0 svar · 1,6k läst
H
Hans Åke Lindquist: Stiftet, som sticker ut ur packboxen förekommer i olika längder. Om stiftet är för kort, klarar termostaten inte av att trycka in det helt och stänga av flödet. Om stiftet istället är för långt, klarar termostaten kanske inte av att att släppa ut det så mycket att flödet kommer igång. Elementet förblir kallt. Har någon provat att såga av stiftet ett par millimeter med en liten
14 svar · 11,3k läst
·
useless
useless: Vilken VVS-firma som helst. Eller så tar du reda på vad du har för ventiler och köper en egen nyckel...
3 svar · 2,5k läst
B
bohlipar: Halloj, Har golvvärme som fungerat problemfritt till nu. En av slingorna delar sig till två rum (hall och badrum). I hallen är det behaglig värme men i badrummet är golvet kallt. Förgreningen är via T-kopplingar (se bild). [bild] Det är delen ab slingan som matas via de gråaktiga slangarna som är kall. Termostaten är fullt öppen. Vad kan ha inträffat? Fungerade oklanderligt tills
0 svar · 1,6k läst
·
D
Daniel__s: misstänkte det, frågan är då om jag kan riva dom 6 raderna med tegel ner mot golvet i källaren. Frigöra lite höjd och eventuelt kunna skjuta in en pelletskamin där
2 svar · 2,1k läst
·
E
EricPres: Bedankt voor je snelle antwoord. Ik zie al een aantal posts over een pelletbrander in deze ketel, dus ik ga er in graven. Met vriendelijke groet, Eric
2 svar · 895 läst
·
P
Peter321: [citat] Låter som ett klokt råd i allmänhet. Och inte nog med att styrpinnen blev motionerad, jag lärde mig lite om mitt värmesystem också. :D
14 svar · 3,5k läst
·
K
kimkimano: Hej! Jag har lite bekymmer med värmebaronen panna, tycker inte att den regerar på kurvorna. Så jag började nörda lite konstaterade att den visar utomhus temp på -30 (bild1) [bild] Därefter kom jag fram till att utetemperaturgivaren ska finnas på plin J4 vilken var tom [bild] Men kablen fanns där men urkopplad, när jag fäöjde kablen ut visade det sig att den vart avklippt. [bild] Nu
0 svar · 2,1k läst
·
R
robbman: Glömde skriva att huset är på 1plan och öppna ytor :)
2 svar · 1,0k läst
Tretorn76
Tretorn76: Tack för hjälpen!
8 svar · 1,8k läst
·
Mats-S
Mats-S: Ok då förstår jag vad som gäller :-) Jag skulle nog prova att köra vidare med "klumpen" och se hur det funkar, onödigt att lägga ett antal tusenlappar på rördragning och nya element om "klumpen" orkar att värma. Om inte så kan du ju komplettera senare när du har lite empiriska studier att luta dig mot :) Jag tror det funkar utan hål i arbetsskivan. samma där, går ju att justera i
3 svar · 1,1k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Dra koppar hela vägen. Staffan
1 svar · 1,1k läst
·
A
Avemo: Jag tycker att det brukar vara lite vanligare att det luktar bränt damm om konvektorelementen. Men det är främst när det slås på efter att ha varit avslaget en längre tid. Knappast ett problem i ett förråd. De oljefyllda är fysiskt större för samma effekt. Fläkten låter och slits. Den gör att värmen sprids snabbare i utrymmet vilket kan vara en fördel om man vill värma upp
3 svar · 789 läst
K
Krusbäret: Ska värma upp ett rum som är ca 25kvm stort. Vad för sorts vörmefläkt är att rekommendera.
0 svar · 527 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.