Byggahus.se

Nibe Evc 13 temperaturer

1. T
    Medlem · 52 inlägg

Tolin80

Medlem
    Hejsan

Först så vill jag be om ursäkt för mkt info men jag vet inte bättre just nu.

Vi fick nyligen en ny elpanna, en Nibe EVC 13. Tycker den funkar bra och såklart bättre än den gamla sen 90 ungefär. Jag har pulat lite med de få rattar jag vågar och kan pilla på i dagsläget och har tycker jag rätt hyffsade inställningar för huset och dess radiatorer. Vi bor i ett 2 plan 130kvm parhus i en brf.

Nu när kylen har hälsat på oss med varierande temperaturer dag och natt så tycker jag att pannan inte jobbar som jag vill. För bibehållen komforttemp så räcker det inte med det som man sagt åt panna utan måste ändra löpande för att innetempen antingen ska bli asvarmt eller för svalt. Inte så bra som jag vill med andra ord. Jag vill ju kunna ha bibehållen innetemp utan att oroa mig för att panna gasar på bara för att det blir lite kallare ute som det är just nu. Går tempen ner ute så blir det bra mkt varmare inne, helt i onödan enligt mig.

Jag har kollat lite och förstått att en innegivare kan hjälpa till med balansen, stämmer detta? Kan jag säga åt systemet då att 21 grader inne bannemig räcker för oss så lyssnar pannan sen?

Jag har kollat lite mer, i papprerna så att säga. Även att de oftast är väldigt kortfattade så ger den lite idéer som jag nu hoppas ni kan hjälpa mig med.

Det finns fler spakar inne i maskinen, bl.a en maxtermostat och en temperaturbegränsare.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210214_194645.jpg
    20210214_194705.jpg

Dessa vill man ju börja spaka på men jag är oklar med skillnaden, detta är manualen dålig på. Såhär säger den

Screenshot_20210214-194306_Drive.jpg

De båda står på 60 grader just och dessa är vad jag har förstått det som och evcn i sig bara är kopplat till uppvärmningen av radiatorerna, inte vvberedaren.

Nu har tempen i huset legat pp nästan 22 grader med följande framled.temp.

20210214_194518.jpg