MathiasS MathiasS skrev:
Ikväll borde det märkas skillnad gissar jag.

Frågan är om du borde göra något med cirkulationspumpen också. Du verkar ju inte kunna påverka delta-t.

om du stängt värmen till övervåningen så måste nästa steg, ikväll, vara att se över cpumpen. Finns det något filter i den som behöver rensas?

kan du gå över till manuell styrning och en fast hastighet? Delta-t måste ner genom ökat flöde.
Vad jag kan hitta finns inget filter i c.pumpen. Det enda verkar vara på returen som jag redan rensat.

Har satt c.pumpen på 100% manuellt nu så får den gå så ett tag.

Generellt börjar det märkas lite lite skillnad. Dom kortaste slingorna är helt klart varma men dom längre är fortsatt svala. På innegivaren har temperaturen ökat ca 1 grad men då är det ju samtidigt mycket varmare ute än inatt.

Tillopp retur ligger nu på 50C/32C.

V Vector skrev:
Kolla i meny 5.1.14 där det går att ändra mellan radiator, golvvärme, radiator/golvvärme system. Väljer man golvvärme går cirkpump fortare då den vill ha ett delta på ungefär 5 grader. Se om det blir någon skillnad. Man kan ju se i menyn vad det är för skillnad i framledning och retur i infomenyn på vp som går ut på värmesystemet eöler är det där du läser av att det är 50/ 55 och 25 grader
Den är inställd på golvvärme. Märkligt dock så rekomenderar hustillverkaren inställning "radiatorer". Jag läser främst av tillopp/retur på fysiska termostaterna vid fördelaren. Det är dock likartade värden i menyn.

O
D D_K skrev:
Även om jag inte ströp ovanvåningen helt så var det väldigt lågt flöde, och bottenvåningen utom badrum och KK (små rum) helt öppna nästan. Ingen som helst antydan till värme trots att framledningen gick mot 50C :thinking:

Ska testa som du säger imorrn så får vi se. Kring värme ovanvåning. Normalt sett har vi inga problem att det blir kallt på det här sättet så då skulle den nog räcka långt med endast undervåningen. Nu är hela huset utkylt däremot.

Jag har kikat på att komplettera med en ESC41 från nibe för att sära systemen. Så jäkla märkligt bara att det fungerat helt ok i 1,5-2 år bara för att bli fullständigt pannkaka nu.

Har du luftat golvvärmen med vattentryck och varje slinga individuellt?
Låter verkligen som du har dåligt flöde genom golvvärmen, skickar du på 50grader i flera timmar ska du få minst 40 tillbaka. Om du inte gjort det så måste du koppla på vattenslang och spola genom ordentligt.
Du kan behöva spola med öppna ventiler under lång stund .
Stäng bort golvärmen och kolla om flödet ökar på övervåningen. Du skall märka märkbar skillnad på 10 minuter om inte mindre.

Funderar på om c.pumpen kan ha gått sönder men känns som om den borde varna då...

O
Låter verkligen som du har dåligt flöde genom golvvärmen, skickar du på 50grader i flera timmar ska du få minst 40 tillbaka. Om du inte gjort det så måste du koppla på vattenslang och spola genom ordentligt.
Stäng bort golvärmen och kolla om flödet ökar på övervåningen. Du skall märka märkbar skillnad på 10 minuter om inte mindre.

O Ovation skrev:
Lutning av slingornar en av få saker jag inte provat än.

Här någonstans börjar och min tröskel för vad jag är bekväm att göra själv. Gissar att jag måste riva isär fördelaren för detta? Eller har du/ någon annan några tips på hur man går tillväga praktisk om förutsättningarna är enl bifogad bild?
Värmesystem med flera rör, fördelare, manöverdon, och mätare i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Menar du att jag ska öppna radiatorstammarna fullt (nu helt stängda) och stänga GV helt? Det kommer såklart bli varmt uppe då men hur förstår jag om flödet är högt eller lågt? Vad borde delta ligga på över radiatorkretsen?

Status annars efter heldag med 50-55C ut är att vi nu NÄSTAN har 20C på undervåningen. Övervåningen värms med el element för lite komfort.

Jag har också köpt en IR picka och kan se att dom två minsta rummen har 33-38C på returen (dessa har jag strypt något nu). Dom tre mellan långa slingorna har runt 30 och den längsta runt 25. Golvytan över den längsta är också riktigt kall, typ 18C. I övrigt ligger golvytan på 21C.

Då har c.pumpen gått 100% hela dagen och VP är luftad ännu en gång.

Jag börjar undra om det det finns en flödesbegränsning (skit, eller trasig komponent?) någonstans inne i VP eftersom alla slingorna har liknande delta relativt sin längd. Hade en slinga haft utmärkande låg retur kan man ju misstänka att den slingan har luft eller liknande men så är inte fallet... Är det ett rimligt resonemang?

Har du inte luftat slingorna ska du göra det nu. Jag vet inte exakt hur man gör på denna, men det är övre fördelaren längst till höger, det ser ut som det redan sitter en slang på toppen där luften kommer ut. Gissar att det bakom vita hatten längst till höger finns något att vrida på. Stäng först av cirkulationspumpen och sedan luftar du.

Bra med IR-mätare, mycket enklare att se vad som händer i systemet då.

O
Då har du fullt i luft i golvvärmen....

1:Stäng ventilerna in till fördelare.
2:Koppla vattenslang med 1/2 eller 3/4 på avtappningarna längst ut till vänster.
3 Stäng alla slingor på vreden på den övre fördelaren.
4 Öppna 1sta slingan fullt. Notera antal varv den är stängd på i ett papper. (gör samma för alla slingor)
5: Öppna sedan avstängningen längst ut till höger där du kopplar slangen. 1 till avlopp 1 till vattenledning.
4: Öppna ventilerna på slinga 1
6: Spola sedan slingorna med vattentryck trills enbart vatten kommer.
7: Stäng slingan och vattnet snabbt.
8 Öppna nästa slinga och spola som ovan.

När du spolat igenom samtliga slingor så enbart vatten kommer, st'äng avtappningarna och öppna ventilerna till värmesystemet och släpp på.

O
Du bör då omgående märka skillnad i DT på golvärmen eftersom du kylt ner slangarna.
Får du fortfarande inte runt vattnet så är tryckuppsättningen på pumpen för låg för att cirkulera hela huset.
Prova stänga ventiler till övervåningen efter detta ingrepp så du ser att vattnet tvingas till golvvärmen.
Vill det sig riktigt illa kanske nått är fruset.

O
MathiasS MathiasS skrev:
Har du inte luftat slingorna ska du göra det nu. Jag vet inte exakt hur man gör på denna, men det är övre fördelaren längst till höger, det ser ut som det redan sitter en slang på toppen där luften kommer ut. Gissar att det bakom vita hatten längst till höger finns något att vrida på. Stäng först av cirkulationspumpen och sedan luftar du.

Bra med IR-mätare, mycket enklare att se vad som händer i systemet då.
Vita pex och blanka metaller brukar ge fel värde på billiga IR mätare, men du kan kanske se en differens. i detta fall skulle jag dock lita mer på termometrarna på fördelaren att avgöra diff

O Ovation skrev:
Då har du fullt i luft i golvvärmen....

1:Stäng ventilerna in till fördelare.
2:Koppla vattenslang med 1/2 eller 3/4 på avtappningarna längst ut till vänster.
3 Stäng alla slingor på vreden på den övre fördelaren.
4 Öppna 1sta slingan fullt. Notera antal varv den är stängd på i ett papper. (gör samma för alla slingor)
5: Öppna sedan avstängningen längst ut till höger där du kopplar slangen. 1 till avlopp 1 till vattenledning.
4: Öppna ventilerna på slinga 1
6: Spola sedan slingorna med vattentryck trills enbart vatten kommer.
7: Stäng slingan och vattnet snabbt.
8 Öppna nästa slinga och spola som ovan.

När du spolat igenom samtliga slingor så enbart vatten kommer, st'äng avtappningarna och öppna ventilerna till värmesystemet och släpp på.
Tack!
Bara för att dubbelkolla så jag förstår rätt.
1- Menar du dom röda ventilerna mellan fördelare och VP?
2- Menar du inte längst ut till höger? Jag tolkar så när jag läser punkt 5.

Läste någonstans att krantrycket kan vara för högt att spola med, behöver man hålla igen hör eller är det fullt ös som gäller?

O
Håll igen trycket på kranen.
Jag menade längst till höger.

O
Men sålänge du har avtappningen på andra sidan öppen så är det lungt. Det är när du stänger du ska vara försiktig att stänga påfyllningen först.

O Ovation skrev:
Vita pex och blanka metaller brukar ge fel värde på billiga IR mätare, men du kan kanske se en differens. i detta fall skulle jag dock lita mer på termometrarna på fördelaren att avgöra diff
man får sätta dit en tejpbit på mätplatsen!

• Gilla
Ovation
  • Laddar…
billig ir mätare funkar ungefär lika bra som de termometrar som sitter på fördelarna!

Uppdatering såhär ett par dagar senare.

Efter att ha bollat med svärfar aka röris så tog vi några timmar tillsammans igår eftermiddag och kikade på systemet. Inte heller han kunde se något uppenbart fel så det slutade med att vi spolade igenom både radiatorer och golvslingor.

För en oinsatt såg det riktigt grisigt ut med lätt rostfärgat vatten både från golvvärme och raddisarna. Enl svärfar var det inget utöver det vanliga dock. Vi hittade heller ingen uppenbar luft. Däremot är fungerar systemet nu riktigt bra!

Innan ovan hade vi ca 19c inne men bara tills imorse hade temperaturen ökat till nästan 23, då utan raddisarna inkopplade. Imorse öppnade jag även upp dom försiktigt och sakta har vi nu även börjat få värme på övervåningen där vi nu har 19-20c.

Nu återstår att se att det håller sig stadigt över tid. Jag har även dialog med hustillverkaren kring att sätta in en shunt för att få ett stabilare system. Både jag och svärfar är överens om att det behöver göras men jag vill höra vad dom säger också.

Vad var då felet? Ingen aning... Möjligen hade något kläggat igen och hindrade flödet?

Nu håller vi tummarna för att det här är slutet för tråden. Stort tack ni som gett tips på vägen!

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Luft var felet.

Och ev hade du även klantat till flödet så allt vatten åkte till övervåningen....

• Gilla
Ovation
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.