Köpte ett hus i somras å nu börjar ju kylan komma.

I huset finns en luftvärmepump (Panasonic från -06) och 2008 installerades fjärrvärme.

Nu undrar jag hur jag ska använda mig av dessa två saker för att få bästa och billigaste uppvärmningen.
Ska man köra fjärrvärmen och luftvärmepumpen samtidigt? Och ska man isåfall ha samma temperatur inställd på bägge grejerna?
Eller ska man strunta i värmepumpen? Tycker ju att det är ganska behagligt med varmluften från värmepumpen också.

Hoppas nån har bättre koll än jag på detta!
 
Beror ju på vad du har för elpris och fjärrvärmepris. Gissningsvis ger luftvärmepumpen billigare värme, åtminstone så länge det inte är jättekallt ute, men antagligen orkar den inte värma hela huset när det är kallare än någon viss utetemperatur (kanske någonstans mellan 0 och -10 beroende på hur stort och välisolerat hus du har). I sådana fall får du bäst ekonomi om du försöker utnyttja luftvärmepumpen så mycket som möjligt när det är någorlunda milt ute (alltså i princip stänga fjärrvärmen när det är milt och stötta eller helt gå över till fjärrvärme när det blir kallare).
 
Kör luftluftvärmepumpen så mycket den klarar av att värma tills det blir riktigt kallt ute, dvs framförallt höst, mild vinter, vår och delar av sommaren. Kall vinter är fjärrvärme bättre och Panasonicen kan stängas av under kyliga perioder. En luftvärmepump ger mindre effekt och sämre verkningsgrad ju kallare det blir ute. Lite jobb att skruva på kranen/termostaten på radiatorerna men det är det värt. Vrid ner alla lågt (inte lägre än till frostskyddsläge) och öppna sedan successivt på de ställen luftvärmepumpen inte klarar värma tillräckligt.

Kan även vara värt att kolla om utedelen har uppdaterats då det varit problem med styrningen och kompressorerna i Panasonic från de åren, ett problem som nu är avhjälpt sedan ett par år. I vissa fall genom byte av utedelen.
 
M moestberg skrev:
Köpte ett hus i somras å nu börjar ju kylan komma.

I huset finns en luftvärmepump (Panasonic från -06) och 2008 installerades fjärrvärme.

Nu undrar jag hur jag ska använda mig av dessa två saker för att få bästa och billigaste uppvärmningen.
Ska man köra fjärrvärmen och luftvärmepumpen samtidigt? Och ska man isåfall ha samma temperatur inställd på bägge grejerna?
Eller ska man strunta i värmepumpen? Tycker ju att det är ganska behagligt med varmluften från värmepumpen också.

Hoppas nån har bättre koll än jag på detta!
Har samma system i vårat hus,stängde av fjärrvärmen helt i januari men fick betala fasta kostnader på 340:- ändå. Nu i feb.så satte jag fj,värmen på 15° å luftpumpen 22° så det ska bli kul å se resultatet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.