Värme allmänt
alm82: Här är en tabell att jämföra utgivaren med, tror den ska stämma [citat]
Soundborn: [citat] Nej, den verkar sitta som berget. Går att vrida ett litet hack sen tar det stopp.
Asgeirrr: Jag förstår Cerb's oro och är själv i tankarna att lägga in vattenburen golvvärme i källaren. När man googlar skrivs det bara om alla problem detta KAN orsaka med omvändfuktvandring främst, energiförlusterna borde i min tanke vara relativt små. Kolla tex denna artikel: https://www.st.nu/artikel/golvvarme-kan-vara-ett-gissel Med tanke på allt "ont" man läser om detta ämne borde
Bernieberg: Ring LKs support och berätta att du har en anläggning utan dokumentation och vad du har för problem så kan de säkert hjälp dig. Kanske till och med kan vaska fram underlag om de har räknat på det en gång i tiden.
Danii KD: [citat] Tack för alla svar då har vi svaret på varför det är så och då vet jag hur det ska åtgärdas.
Straleger: Hej, Som tråden lyder så har jag ett Uponor golvvärmesystem i huset kombinerat med en NIBE F750, golvvärmesystemet fungerar i alla rum, dock har vi märkt att det inte värmer i ett badrum. Jag har sett över inställningarna men vet inte om det är rätt, och undrar varför det inte värmer? Någon kunnig som kan hjälpa mig? Tack på förhand.
lostinsweden: [citat] Ja de små droppar ibland men det är ok om det inte läcker med locket på. Sedan kan du motionera ventilen genom att skruva in och ut några gånger för att få bort skit som kan ha fastnat runt inuti.
Malin.J81: Hej! Jag behöver få hjälp med att få igång golvvärmen i köket. Den har kontakt med dosan i köket som indikerar på att det kommer värme. Ställdonen rör sig när man stänger av o på, höjd och sänks. Röret till köket är kallt de andra är ljumna. Har skruvat bort ställdonet o tryckt på fjädern men det hjälpte inte tyvärr. Behöver man lufta? Hur gör man isåfall ? Röret
Anders243: Bor du i ett Borohus? Jag minns en version av MiniWatt som hade en ljusgul metalllåda för elektroniken. Däri sitter det en ringkärnetransformator och säkringar som skyddar för fel i spänningsregulatorn och matningen av systemet. Om det är en sådan version du har, så borde det gå rätt lätt att felsöka om du känner dig bekväm att rota i systemet. Oftast är det triviala
ElCapitano: Hej! Detta kommer bli mitt allra första inlägg på sidan efter att ha stått vid sidan om och läst igenom diverse trådar. I huset har vi vattenburengolvvärme i köksdelen och i hallen. I resten av huset så har vi vattenburna radiatorer. Vi är anslutna till fjärrvärme. Golvvärmen har vi i princip inte rört sen vi flyttade in för en handfull år sen. Varför vi inte har rört det beror
Demmpa: Det är inga termostater utan bara manuella reglerventiler, varav den ena saknar ratten.
Fotografen: [citat] Den skulle jag däremot kunna rekommendera som prov.
jonaserik: Jepp du har inte tryck och då kan det finnas luft i systemet, vad lyser rött.
johnirua: Hej! Jag har ett garage med vattenburen golvvärme kopplad till en elpanna Nibe evc240. Golvärme systemet är uppdelat i fyra slingor varav en sitter i en gästrumsdel. I vanliga fall kör jag bara slingan i gästrummet men nu när det börjar bli lite kallt kör jag alla slingor så inte vattnet i verkstadsdelen riskerar och frysa. Jag skulle vilja koppla in en aerotemper i verkstaden
jonaserik: Ställ om till grön och fast värde.
David_Berglund: Har flyttat givaren nu, som för övrigt var fyrpolig så kunde nog inte haft en bättre kabel då. Tack för all hjälp.
ingemarlundgren: Hej. Nu har jag bytat alla fyra ställdon. Men har en fråga angående röret som är markerat, det är kallt. Ska det vara det?
Hans Åke Lindquist: [citat] Hej igen, nu funkar värmen precis som den ska! Jag drog ut stiftet helt och hållet ur packboxen några gånger och drev in det maximalt igen med en hammare. Plötsligt hörde jag att flödet tog full fart. Tydligen krävdes hammarslag direkt på stiftet för att "skrämma" loss en fastgeggad ventilkägla. Nu funkar allt. Ventilen anpassar flödet efter termostatens rörelser och
sepani: [citat] Tack! Nej till slut tystnade den och ”blåste” ut luft...men avfrostning pågick väldigt länge och väldigt ljudligt...
Lth1: Jag har vattenburen golvvärmen i ett enplanshus på 165m2 som är byggt 2010. Det är 10 slingor som är uppdelat på 2 fördelare. Sen något år tillbaka fick jag problem med att ett av rummen var kalt men det var inget stort problem. Nu är det 3 av rummen som är kalla. Jag har provat med att ta av styrdonen vid fördelaren och kolla att ventilen öppnar ordentligt men det hjälper inte. Har
stefancrs: [citat] Nä, väntar på leverans från VVS och Bygg :) En fet beställning på 39kr.
Demmpa: Alla typer av ventiler/kranar brukar stängas när man vrider ratten/axeln medsols & öppnas när man vrider motsols.
useless: En Landis&Gyr från 80-talet gissar jag. Några data har jag inte...
EyEr0n: [citat] Om pumpen klarar av ditt värmebehov beror ju helt på storleken på pumpen du köper. Men som föregående talare så är det väl bäst att placera pumpen där varmvattenbehovet är som störst. 40 meter kulvert till verkstad är inga problem, bara den är rätt dimensionerad. Golvvärme är också det bästa valet. Du får då ett "trögt" system med mycket vatten. Något som en
Cykelnisse: Ströp alla slingor och släppte upp dem igen, samt släppte lite ytterligare på de två som var kalla. Nu fungerar det som vanligt igen! Tack för hjälpen!
Jeppson: Vatten stänger du av före ecoair, har du ecoel ska det finnas avstängning i botten vid pumpen. Bryt elen vid ecoel så det inte ligger spänning på.