16 681 läst ·
40 svar
17k läst
40 svar
Kall slinga i golvvärme, spola igenom?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Skumt , måste då vara den längsta slingan .B Björn—72 skrev:
Temp I resp rum styrs med termostater .
Ju längre slinga desto mer ska just. ventilen vara öppen .
Min betongplatta är 100 kvm med 6 slingor , största ytan är 21,8 kvm , ventil öppnad 5,5 varv .
Du borde ha en avstängning till primär returen från GV. Den måste vara stängd när du spolar.
Under locket på returen. Som pekar rakt ut i bild. Försök att memorera antal varv för den påverkar värmen.
Sen har du en strypventil på vänster ända av den nedre fördelaren. Den ska också stängas. Kanske trångt då väggen verkar vara rätt nära.
Återkom när du har kikat.
Sen har du en strypventil på vänster ända av den nedre fördelaren. Den ska också stängas. Kanske trångt då väggen verkar vara rätt nära.
Återkom när du har kikat.
Är nog den till vänster på nedre fördelaren som jag missat. Tack!
upptäckte också att märkningen slingorna inte stämmer med ritningen. Enligt ritning är slinga 5 WC och inte slinga 3. Kan ju vara så att förra ägaren bytt plats på termostaten och ratten....
borde ju vara rätt på ritningen kan man tycka och hoppas att de följt det när de installerat. Då är alltså slinga 5 WC och slinga 3 vardagsrummet.... felsökning fortsätter
upptäckte också att märkningen slingorna inte stämmer med ritningen. Enligt ritning är slinga 5 WC och inte slinga 3. Kan ju vara så att förra ägaren bytt plats på termostaten och ratten....
borde ju vara rätt på ritningen kan man tycka och hoppas att de följt det när de installerat. Då är alltså slinga 5 WC och slinga 3 vardagsrummet.... felsökning fortsätter
Nej, tror kanske inte att jag behöver spola den. Har stäng alla förutom slinga 5 för att se om den går till WC/tvätt som ritningen säger. Den kan ju ha varit felreglerad eftersom det satt en termostatventil för vardagsrummet felaktigt där....
Vaknade 04:50 spänd av förväntan som på julafton. Både badrum och tvättstuga med varma sköna golv .
felet låg alltså i att någon flyttat en termostat och satt den på fel slinga och dessutom satt den manuella ratten på fel slinga. Slinga 5 som då är badrum/tvättstuga har justerats av termostat i vardagsrummet och en av vardagsrummets slingor har alltid varit fullt öppen via ratten. Vet inte om det är förra ägaren eller om det varit fel vid installationen. Misstänker dock kanske ägaren mer än det andra alternativet.
Tack alla för all hjälp och input. Era idéer var det som hjälpte mig i felsökningen och gjorde att jag till slut hittade rätt
felet låg alltså i att någon flyttat en termostat och satt den på fel slinga och dessutom satt den manuella ratten på fel slinga. Slinga 5 som då är badrum/tvättstuga har justerats av termostat i vardagsrummet och en av vardagsrummets slingor har alltid varit fullt öppen via ratten. Vet inte om det är förra ägaren eller om det varit fel vid installationen. Misstänker dock kanske ägaren mer än det andra alternativet.
Tack alla för all hjälp och input. Era idéer var det som hjälpte mig i felsökningen och gjorde att jag till slut hittade rätt
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Kul att du hittade felenB Björn—72 skrev:Vaknade 04:50 spänd av förväntan som på julafton. Både badrum och tvättstuga med varma sköna golv .
Lite inputt ang ditt värmesystem , vet ej hur du värmer vattnet i ditt hus .
Ett sätt att spara på energi är att försöka få värmevatten ganska nära den gräns som huset behöver i värmeenergi beroende på utetemp .
Att försöka ta bort så många som möjligt av termostaterna det går och styra värmen från källan .
Tidskrävande jobb .
Som en jämförelse , att gasa fullt med bilen och samtidigt bromsa för att inte överskrida hastighetsgränsen
Klicka här för att svara