J jonaserik skrev:
Maxtermostat är max vad pannan får bli, bryter vid inställd temp, mekanisk. normalt ca 60 C temperaturbegränsare begränsar tempen i pannan elektroniskt. Försöker att förklara. Förskjutning värmekurva kan liknas vid en växellåda på en bil. Val värmekurva är gasen, Växeln är på mitten 0 och gasen på mitten 0 du kör 50 km/tim du vill öka lite gasar mera tex 2 steck farten ökar 2 km/tim, nu vill du köra 100 km/tim vrider värmekurvan till max men det blir inte 100 , då får man lägga i en högre växel, ställer förskjutningen 3 streck högre, men då går det för fort, så man får minska på gasen ( värmekurvan ) och vänta ett dygn. Lika med om det är för varmt i huset så får man växla ner och ställa om gasen. Om du tycker att det är för varmt så ställ ner . förskjutning kurva 2 streck och väntar , blir det lite för svalt så gasar du tex 2 streck på Val värmekurva. Detta är inget som radikalt förändrar något som att tända en lampa, det tar sin tid. det är vattnet som ändrar tempen och inte husets temp. Men tempen i huset är beroende av vattnets temp så avvakta så ändras värmen i huset sakta men säkert och inget annat kan hända.
Edit Du har nog manualen och läs noga i den
Tack för ditt svar
Jag har koll på funktionen på värmekurvan och förskjutningen. Där har jag inte ändrat jättemycket efter installation och grundinställning baserat på min region. Majoriteten av tiden så funkar allt bra men när det blir för kallt ute så vill jag inte att innetempen ska skena iväg när den inte behöver det och att springa och ändra och vänta är inget jag gärna vill göra när utetempen varierar så mkt som det har gjort här.

Manualen har jag men den är väldigt grundläggande om jag inte har missat något.

Om jag får be dig att strunta i grundfunktionen på pannan och istället enbart följande frågor.

Kan jag påverka framledningsvattnets temp med rattarna maxtermostat och temperaturbegränsaren?

Kan jag få elpatronen att vara lite "långsammare" genom att effektbegränsa den?

Bilderna på dessa 3 funktioner finns i mitt första inlägg.

Tack för eran tid och hjälp, det uppskattas.
Mvh Tobias

Effektbegränsar du elpatronen så blir systemet helt riktigt lite långsammare på att "gasa på" vid kallare utomhustemperatur.. Elpannan hinner kanske inte riktigt producera värme i den takt som huset/styrsystemet vill. Dock känns det ändå som fel väg att gå då ett korrekt justerat styrsystem själv inte gasar på mer än nödvändigt. Elpatronen består ofta av flera värmestavar som har ju flera steg/lägen (kan kombineras på olika sätt) som då kopplar in allt mer eleffekt allt eftersom värmebehovet ökar.

Begränsar du maxtemperaturen så tillåter du självklart lägre maximal temperatur men det är ju precis det styrsystemet gör automatiskt om det är korrekt injusterat. (Då kommer din begränsning ändå inte att behövas/göra någon nytta eftersom styrsystemet automatiskt inte kommer att tillverka/skicka ut så varmt vatten när det fungerar korrekt).

Tror du först ska börja med att prova att sänka "val värmekurva" 1 till 2 steg. Då "gasar" elpannan på mindre (via styrsystemet) när det blir kallare än den gör nu. =du borde få lite svalare inomhus vid kall väderlek UTAN att det för den skull blir svalare inomhus när det är varmt ute. Resultatet borde alltså bli att du upplever jämnare inomhustemperatur.

Sen att inomhustemperaturen alltid kan svänga lite ändå, särskilt vid 0-gradig utomhustemperatur är som sagt svårt att komma ifrån då huset i sig själva blir ett ganska "trögt" system att ändra temperatur snabbt.Det har med fysikens lagar att göra och är svårt att lösa på något smidigt sätt.

• Gilla
Tolin80
  • Laddar…
Har du inga termostater på elementen?
De är ju alldeles utmärkta att reglera temperaturen med...

S skogstomten skrev:
Effektbegränsar du elpatronen så blir systemet helt riktigt lite långsammare på att "gasa på" vid kallare utomhustemperatur.. Elpannan hinner kanske inte riktigt producera värme i den takt som huset/styrsystemet vill. Dock känns det ändå som fel väg att gå då ett korrekt justerat styrsystem själv inte gasar på mer än nödvändigt. Elpatronen består ofta av flera värmestavar som har ju flera steg/lägen (kan kombineras på olika sätt) som då kopplar in allt mer eleffekt allt eftersom värmebehovet ökar.

Begränsar du maxtemperaturen så tillåter du självklart lägre maximal temperatur men det är ju precis det styrsystemet gör automatiskt om det är korrekt injusterat. (Då kommer din begränsning ändå inte att behövas/göra någon nytta eftersom styrsystemet automatiskt inte kommer att tillverka/skicka ut så varmt vatten när det fungerar korrekt).

Tror du först ska börja med att prova att sänka "val värmekurva" 1 till 2 steg. Då "gasar" elpannan på mindre (via styrsystemet) när det blir kallare än den gör nu. =du borde få lite svalare inomhus vid kall väderlek UTAN att det för den skull blir svalare inomhus när det är varmt ute. Resultatet borde alltså bli att du upplever jämnare inomhustemperatur.

Sen att inomhustemperaturen alltid kan svänga lite ändå, särskilt vid 0-gradig utomhustemperatur är som sagt svårt att komma ifrån då huset i sig själva blir ett ganska "trögt" system att ändra temperatur snabbt.Det har med fysikens lagar att göra och är svårt att lösa på något smidigt sätt.
Jag tycker ändå att det står sig bra i normala temperaturer men ballar ur senare. Får kika lite på alla kurvor och se vad jag kan ställa in den på. Detta kommer jag märka av först i höst igen då men måste vara ute i god tid haha

Nu är det ju snart dags att stänga av den

B BrokenArrow skrev:
Har du inga termostater på elementen?
De är ju alldeles utmärkta att reglera temperaturen med...
Jodå på alla 12 men jag vill inte springa runt och vrida på alla i tid och otid utan tänkt sköta det genom pannan men känner mig mer optimistisk i det än vad pannan gör haha

Tack för ditt svar.

Men fungerande termostater håller ju temperaturen jämn.:thinking:
Enda anledningen att ändra inställning är ju om man vill ändra temperaturen.

Själv eldar jag ved och stigartemperaturen varierar dagligen mellan 40° och 60° utan att innetemperaturen ändras mer än 0.5°.
Blåsigt, soligt spelar ingen roll. Om jag eldar i vedspisen så kan det bli lite varmt i köket...

B BrokenArrow skrev:
Men fungerande termostater håller ju temperaturen jämn.:thinking:
Enda anledningen att ändra inställning är ju om man vill ändra temperaturen.
Kanske där jag ska börja isf. Jag har troligen haft fel syn på dem då jag har väldigt olika inställt även om de är i samma rum. Min tanke va ju att pannan skulle sköta allt men får kanske vända på det pch låta termostaterna göra jobbet?

Det påverkar ju dock inte det faktum att det finns en risk att framledniningstempen kan variera väldigt mycket och att pannan trots allt får jobba mer än nödvändigt vissa perioder?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.