Har en gammal klassisk insatskamin med ett spjäll som sitter kopplad med en arm i luckan.

ska jag koppla bort armen när jag eldar eller ska man montera ner hela spjället?
Insidan av en klassisk insatskamin med brinnande ved och synligt spjäll kopplat till kaminluckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C Cerb skrev:
Har en gammal klassisk insatskamin med ett spjäll som sitter kopplad med en arm i luckan.

ska jag koppla bort armen när jag eldar eller ska man montera ner hela spjället?
[bild]
Hej! Har samma kamin men det finns inget spjäll, det är bortkopplad. Har lagt en plåt längst upp, hur ska plåten ligga när luckan är stängd? In mot bakre vägg eller fram mot främre vägg?

S snickarmarie skrev:
Hej! Har samma kamin men det finns inget spjäll, det är bortkopplad. Har lagt en plåt längst upp, hur ska plåten ligga när luckan är stängd? In mot bakre vägg eller fram mot främre vägg?
In mot bakre väggen.

Armen ska sitta kvar även när man eldar, och vid påfyllning så åker baffelplåten fram för minska inrykning

Kan tillägga att denna insats heter energikassett

C Cerb skrev:
In mot bakre väggen.
Tack för svar!

Hej igen! Skull du vilja ta en bild på spjället, vill gärna se hur det ser ut! Tänkte göra ett med arm till luckan. MVH: Marie.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.