17 910 läst ·
30 svar
18k läst
30 svar
Förbättra ventilation och värmeekonomi i 70-tals hus
Vi har köpt ett 70-tals tegelhus på 1,5 plan med självdrag och elvärme i dagsläget.
Nu har vi börjat renovera! Nytt kök, nya badrum, ny tvättstuga, ny kamin, nya fönster + ytskikt.
Besiktningsmannen gjorde nedslag på just att det var självdrag och rådde oss att sätta in fläktar med kontinuerlig drift och ångstyrning samt förbättrad tilluft.
Nya 3-glas fönster är påväg och sätter då in spaltventiler som tilluft.
Men vad ska vi göra för att förbättra värmeekonomin i huset till en någorlunda rimlig kostnad?
Vi funderar på att sätta in en luft-värmepump samt ett FTX-system. Låter det rimligt eller dumt? Borde vi satsa på något annat?
Tacksamma för alla tips!
Vi vill uppnå förbättrad värmeekonomi i första hand och förbättrad ventilation i andrahand.
Kaminen kommer även vara en värmekälla på kalla vintrar.
Nu har vi börjat renovera! Nytt kök, nya badrum, ny tvättstuga, ny kamin, nya fönster + ytskikt.
Besiktningsmannen gjorde nedslag på just att det var självdrag och rådde oss att sätta in fläktar med kontinuerlig drift och ångstyrning samt förbättrad tilluft.
Nya 3-glas fönster är påväg och sätter då in spaltventiler som tilluft.
Men vad ska vi göra för att förbättra värmeekonomin i huset till en någorlunda rimlig kostnad?
Vi funderar på att sätta in en luft-värmepump samt ett FTX-system. Låter det rimligt eller dumt? Borde vi satsa på något annat?
Tacksamma för alla tips!
Vi vill uppnå förbättrad värmeekonomi i första hand och förbättrad ventilation i andrahand.
Kaminen kommer även vara en värmekälla på kalla vintrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Ett förslag kan ju vara en luftvärmepump med flera innerdelar, förslagsvis en även på övervåningen.
FTX innebär ju en betydligt mer omfattande och dyrare installation än mekanisk ventilation.
Alla hus är lite individuella vad gäller ventilation. I äldre, modifierade lösningar så får man prova sig fram.
Den tilltänkta kaminplaceringen kommer ju inte ge särskilt mycket värme åt övriga huset.
Tilluft till den är viktigt. Både för att inte elda för kråkorna och för att slippa problem med inrykning vid start.
FTX innebär ju en betydligt mer omfattande och dyrare installation än mekanisk ventilation.
Alla hus är lite individuella vad gäller ventilation. I äldre, modifierade lösningar så får man prova sig fram.
Den tilltänkta kaminplaceringen kommer ju inte ge särskilt mycket värme åt övriga huset.
Tilluft till den är viktigt. Både för att inte elda för kråkorna och för att slippa problem med inrykning vid start.
Bergvärme om investeringskostnaden inte är ett problem. Undvik golvvärme på undervåning, stora förluster om inte golvet tilläggsisoleras.
Om LLVP så har ni valt rätt placering på undervåning. Eftersom inv.kostnad är låg skulle jag placerat en LLVP även på övervåning till höger om badrum. När det är som kallast kommer inte en pump att räcka till och det är aldrig en bra idé att stödvärma med elradiatorer om det inte är absolut nödvändigt.
Dessutom blir flexibiliteten mycket bättre med 2 pumpar.
Kaminen bör placeras i andra hörnet av v-rum, speciellt eftersom LLVPs luftström kommer att vispa runt värmen från kaminen.
Om LLVP så har ni valt rätt placering på undervåning. Eftersom inv.kostnad är låg skulle jag placerat en LLVP även på övervåning till höger om badrum. När det är som kallast kommer inte en pump att räcka till och det är aldrig en bra idé att stödvärma med elradiatorer om det inte är absolut nödvändigt.
Dessutom blir flexibiliteten mycket bättre med 2 pumpar.
Kaminen bör placeras i andra hörnet av v-rum, speciellt eftersom LLVPs luftström kommer att vispa runt värmen från kaminen.
Om man står ut med 2 utomhusenheter (kompressorer) är det alltid bättre att satsa på 2 separata pumpar än 1 pump med flera inomhusdelar.GoForIt skrev:
Ett förslag kan ju vara en luftvärmepump med flera innerdelar, förslagsvis en även på övervåningen.
I många 70-talshus finns mekanisk frånluft, via fläkten, men inte hos er? Vi har mek frånluft och enkla runda tilluftsventiler i sovrummen samt vardagsrum vilket är tillräckligt. Enklare än FTX och billigare
Skulle också föreslå att ni flyttar kaminen till väggen mitt emot köket så får ni mer nytta av den.
Skulle också föreslå att ni flyttar kaminen till väggen mitt emot köket så får ni mer nytta av den.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ta inte upp några som helst spaltventiler innan du bestämt dig för om du ska kosta på FTX eller inte.
Jag har bytt direkt el till bergvärme med nya vägghängda element då besiktningsmannen avrådde golvvärme med 1970tals tunna platta på mark utan eller lite isoleringen
...
Pratar vi ekonomi så sparar jag dryga 60% varje år
...
Pratar vi ekonomi så sparar jag dryga 60% varje år
Hej, Ligger det en isolerad träkonstruktion plus trägolv på betongplattan skulle jag börja riva golvet o byta till en fuktät konstruktion då denna riskkontruktion mellan 1965-1985 är så väl känd att dolt fel ej kan hävdas efter köp. Då slipper man hög fuktighet i huset
Jo det är naturligtvis bäst att byta träkonstruktioner som ligger direkt på betongplattan. Men det kan också vara helt torrt och då är bytet onödigt.H håbbe1961 skrev:
Bättre att ta upp titthål om man tror att det kan finnas fukt.
Tog bort förre ägarens 40 år gaml rabatter träd buskar från fasaden och sedan var problemet borta ..