Byggahus.se

Hur ser kalkylen ut?

1. P
    Medlem · 5 inlägg

Peterkga

Medlem
    I vardagligt tal om uppvärmning av hus känns det som man blir idiotförklarad om man inte installerar bergvärme i huset. Det är liksom ett självklart val vid nybyggen, men jag får inte ihop kalkylen varför det skulle vara så bra? Bättre än andra alternativ på marknaden?

Visst, bergvärme är otroligt effektivt, men det kostar otroligt mycket mer i jämförelse mot andra alternativ, och jag ser inte hur man inom en rimlig tid kan räkna hem den dyrare investeringen?

Kan någon hjälpa mig?

Vi utgår från att det är nyproduktion, i Mälardalen, 145 m2, enplanshus med öppen planlösning.

Ställ gärna upp investeringskostnad samt årlig driftskostnad för föreslagen lösning.

Mvh Peter

2. P
    Medlem · 5 inlägg

Peterkga

Medlem
    För att få igång debatten kommer ett förslag från mig:

Primär uppvärmning via Luft luft värmepump, Mitsubishi Hero LN50, 25000 kr installerad och klar.

Komfortvärme via golvvärme, betonghärdningskabel med termostat för olika zoner, ca 8000 kr installerat och klart.

Uppvärmning tappvatten via VVB med smart styrning, ca 13000 kr installerat och klart.

Total kostnad 46000 kr.

Årlig förbrukning uppskattad till totalt ca 10000 kWh.

3. M
    Moderator · Västernorrland · 11 182 inlägg

Mats

Moderator
    För nyproduktion finns det väl krav på energieffektivitet osv?
    Då jag har ett 60 tals hus så har jag inte koll på det.....

I övrigt så har jag tittat på att bygga om från direktel till bergvärme här.
    Förbrukar 12-15000Kwh på värme och varmvatten. Realistisk skulle väl en besparing kunna ligga på runt 10000kwh/år.
    Investeringskostnad runt 170-200 000. Jag fick inte ihop den kalkylen heller

4. P
    Medlem · 5 inlägg

Peterkga

Medlem
    Ja vid nyproduktion finns det ju krav på energieffektivitet, om huset ligger i detaljplanerat område (tror jag det är?). Men konstigt att man inte tittar på hela lösningens effektivitet. Om man kör som jag nämnde innan och lägger till en slant för solpaneler så får man ett väldigt effektivt hus som fortfarande kostar mindre än bergvärme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.