H hilife skrev:
Njae, nu gissar jag men jag tror inte den "räcker" när det blir kallt ute. Sen har vi ett gammalt hus och sådana pumpar har väl en "ytterdel" och det kan jag inte se skulle passa in hur man än gör. Vore ju suveränt att slippa borra och bara ha en pump stående i pannrummet utan nått på utsidan men vi är väl inte riktigt där 2021.
Ja någonstans ska du ju hämta din energi. Men ett minikärnkraftverk skulle ju lösa problemet.;)
Seriöst så är det inte så krångligt, det är bara vad du vill betala som avgör hur smidigt du vill få det. Själv värderar jag det enkla och är villig att betala för det, utifrån att ha börjat med vedeldning, sedan olja och nu bergvärme. Gamla sotiga pannrummet blev efter renovering bastu och relax, vilket också i sig har ett värde när värmepumpen hamnade i tvättstugan.
Så det finns många andra vinklingar än bara räkna kronor.

• Gilla
hilife och 1 till
  • Laddar…
Ja plats och smutsaspekten är inte att förakta. Vi hade en oljepanna i källaren, som tillsammans med tank tog upp rätt stor plats och det var rätt smutsigt runtomkring. Vid byte till bergvärme så ställdes pumpen i ett mindre rum som varit förråd och det rätt stora rummet där pannan tidigare stod gjordes om till kontor och förråd. Så i princip vann vi ett rum i huset på det bytet. Men det bästa är enkelheten. Nu är det nästan 10år sedan installationen, och efter intrimning första vintern så har jag rensat filter en gång, kanske i onödan, annars har jag inte behövt röra pumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.